Digital Advertising Roundup januari 2020

Digital Advertising Roundup januari 2020

Het nieuwe jaar is weer begonnen en dus is het tijd voor een nieuwe roundup op het gebied van digital advertising. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van Google Ads, Amazon, Bol.com en Facebook.

 

Na Google Ads neemt ook Microsoft Advertising afscheid van de gemiddelde positie

Nadat Google Ads in september al afscheid nam van de metric ‘gemiddelde positie’, neemt ook Microsoft Advertising afscheid van deze metric. Microsoft gaf destijds nog aan dat de metric ‘gemiddelde positie’ zou blijven bestaan, maar komt daar nu dus toch op terug. Medio april zullen adverteerders de gemiddelde positie niet langer kunnen gebruiken als optimalisatie-input.
Net als bij Google Ads kunnen adverteerders de volgende metrics gebruiken voor optimalisaties:

  1. Vertoningsaandeel voor toppositie;
  2. Verloren vertoningsaandeel voor toppositie (positie);
  3. Verloren vertoningsaandeel voor toppositie (budget);
  4. Vertoningsaandeel voor absolute toppositie;
  5. Verloren vertoningsaandeel voor absolute toppositie (positie);
  6. Verloren vertoningsaandeel voor absolute toppositie (budget).

 

 

Berichtextensies verdwijnen uit Google Ads

Vanaf januari 2020 is het niet meer mogelijk om berichtextensies toe te voegen aan Google Ads. Met deze extensies konden potentiële klanten vanuit een advertentie een sms sturen naar een bedrijf, bijvoorbeeld voor het aanvragen van een offerte of het maken van een afspraak. De extensie zal tot december 2020 beschikbaar blijven in Google Ads. Na deze periode is de extensie niet te gebruiken.

Met de komst van de leadformulier-extensie heeft Google Ads een alternatief geïntroduceerd. Wil je meer weten over de leadformulier-extensie? Neem dan vrijblijvend contact op met een van onze specialisten!

 

Bodsimulator in Google Ads nu ook beschikbaar voor doel-ROAS

Met de komst van de bodsimulator voor doel-ROAS kunnen adverteerders inschatten wat de impact is van een hoger of lager ROAS-bod op de prestaties van een campagne of advertentiegroep. De bodsimulator gebruikt campagnedata van de afgelopen zeven dagen. De biedsimulator in Google, die adverteerders dus inzicht geeft in potentiële prestaties op verschillende campagneniveaus (campagne of advertentiegroep), was voorheen alleen beschikbaar voor handmatige biedingen of doel-CPA. 

 

Amazon komt naar Nederland

Het is zover: Amazon komt naar Nederland. Vanaf 15 januari is het voor bedrijven mogelijk om zich aan te melden voor Nederlandse Amazon-domein. Meer dan 20 categorieën zijn opengesteld voor derden. Kopers worden momenteel nog doorgestuurd naar de Nederlandstalige versie van de Duitse site. Op Amazon.nl is het vooralsnog alleen mogelijk om je als bedrijf aan te melden, maar de verwachting is dat Amazon medio februari haar platform in Nederland volledig opent.

Als verkoper aanmelden? Dat kan via services.amazon.nl. Of wil jij meer weten over Amazon? Schrijf je in voor de Expert Talk ‘Succesvol verkopen via Amazon’ of beluister onze podcast over de toegevoegde waarde van Amazon in Nederland

 

Bol.com start met verkopen van kleding

Vanaf deze maand is het mogelijk om via Bol.com kleding te kopen. Vorig jaar maakte het platform al bekend dat het zou gaan starten met de verkoop van kleding. Voorheen was het echter al mogelijk om sportkleding te kopen via Bol.com. Nu zet het platform dus ook in op de verkoop van bijvoorbeeld spijkerbroeken, rokjes en overhemden.

Normaliter ligt de verhouding bij categorieën tussen eigen voorraad en partners op fifty-fifty. Echter, bij mode verschilt dit en ligt de verhouding op 85% voor partners en 15% via eigen producten. Bol.com geeft daarnaast aan dat het vanwege de complexiteit van de categorie lang heeft gewacht met de uitbreiding, aangezien de kledingcategorie bekend staat om de vele retouren.

Verder heeft Bol.com de nieuwe commisies voor 2020 gecommuniceerd. De grootste wijzigingen zitten in de producten onder de 20 euro. Bekijk hier het volledige overzicht. De nieuwe commissies gaan per 1 maart 2020 in.

 

Google verandert advertentielabel op de zoekresultatenpagina

Google heeft op zijn zoekresultatenpagina definitief het label veranderd voor tekstadvertenties die zijn ingekocht via Google Ads. De advertentielabels tonen nu de tekst ‘Advertentie’. Van de groene elementen is bovendien afscheid genomen, want zowel het label als de zichtbare URL is zwart. De mobiele weergave had deze opmaak al langer. Voor de weergave van de organische zoekresultaten heeft Google al aangegeven dat het, op basis van feedback, experimenteert met nieuwe varianten.

 

Facebook lijkt toch af te zien van advertenties in WhatsApp

Facebook gaat volgens The Wall Street Journal voorlopig toch geen advertenties vertonen in WhatsApp, de chatapplicatie die het in 2014 overnam. Eerder nog maakte Facebook concreet plannen om advertenties mogelijk te maken in WhatsApp-statusupdates. Ook dat lijkt niet meer door te gaan. Volgens het Amerikaanse dagblad gaat Facebook zich met WhatsApp focussen op features voor bedrijven, die eenvoudiger in contact zouden moeten kunnen komen met consumenten.

 

Facebook geeft gebruikers meer controle over de advertenties die ze zien

Facebook gaat gebruikers meer controle geven over de advertenties die zij te zien krijgen. Facebook rolt namelijk een functie uit die het voor gebruikers mogelijk maakt om advertenties op basis van custom audiences niet te tonen. Dit betekent dat zij kunnen aangeven dat zij van bepaalde pagina’s geen advertenties wensen te zien als bijvoorbeeld hun e-mailadres of telefoonnummer is gebruikt als targeting. Andersom werkt deze functie ook: zien gebruikers dat ze zijn uitgesloten, maar willen ze toch een advertentie van deze pagina zien, dan kunnen ze deze uitsluiting ongedaan maken.

 

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle digital advertising strategie voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..