Challenge us
menu

Digital Advertising Roundup februari 2023

Digital Advertising Roundup februari 2023

De maand februari zat op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

Vernieuwde Pinterest Academy

Pinterest lanceert vernieuwde 'Pinterest Academy' als educatief hulpmiddel voor het platform.

Oorspronkelijk gelanceerd in 2019, heeft Pinterest zijn educatieve cursussen vernieuwd, genaamd de Pinterest Academy. Dit omvat een reeks cursussen en inzichten die zijn ontworpen om van jou een Pin-marketingexpert te maken en het platform beter te begrijpen.

Volgens Pinterest: "Of je nu nieuw bent in Pinterest-advertenties of je expertise wilt vergroten, Pinterest Academy heeft het allemaal. Van basisinformatie zoals 'Waarom Pinterest?' tot modules als 'Meetoplossingen', vind je instructies en tips voor elke stap van het campagneproces."

Pinterest Academy biedt nu ook twee keer zoveel cursussen, waardoor er meer mogelijkheden zijn om je Pinterest-vaardigheden te verbeteren.

Je vindt er meer dan 14 cursussen, bestaande uit meer dan 30 lessen. Sommige cursussen behandelen basisinformatie, zoals Pinterest-advertentie-indelingen of meetinstrumenten op het platform. Andere duiken dieper in gespecialiseerde onderwerpen, zoals hoe je Pinterest-trends in jouw voordeel kunt gebruiken.

Pinterest heeft ook nieuwe prestatiebadges toegevoegd, zodat je jouw expertise kunt laten zien bij het voltooien van elk element.

Pinterest Academy kan een goede manier zijn om in Pin-marketing te stappen of om het platform beter te begrijpen en het potentieel ervan voor jouw bedrijf te overwegen. En met 450 miljoen gebruikers kan het de moeite waard zijn om dieper in Pinterest te duiken en te overwegen hoe het van nut kan zijn voor jouw merk.

Bron

 

Afspraakverzoek gebruiken in je expresformulier

Meta maakt het nu mogelijk om een afspraakverzoek toe te voegen aan je expresformulier om meer inzicht te krijgen in wanneer je potentiële klanten met je willen afspreken.

Met deze extra vraag kunnen mensen een voorkeur opgeven voor een datum en tijd wanneer ze met jouw bedrijf willen afspreken. Met deze informatie wordt de flexibiliteit die je hebt om actie op deze leads te ondernemen vergroot en kun je een betere ervaring bieden aan je (potentiële) klanten. Zodra je weet welk contactmoment iemands voorkeur heeft, kun je in dit gewenste tijdvak contact opnemen of de lead doorsturen naar een beschikbaar teamlid. Let wel op: als je deze vraag stelt, kunnen mensen mogelijk verwachten dat je bedrijf aan hun voorkeuren kan voldoen.

Voeg een vraag voor een afspraakverzoek toe aan je expresformulier:

  1. Maak een expresformulier voor je lead advertentie
  2. Klik in het gedeelte vragen op + Aangepaste vraag toevoegen
  3. Kies Afspraakverzoek
  4. Typ een vraag gerelateerd aan een afspraak- of contactverzoek. Voeg eventueel een bevestigingsbericht toe die onder de vraag weergegeven wordt. Momenteel staat de beschikbaarheid standaard op maandag t/m zondag van 07.00u tot 22.00u ingesteld. Dit is op dit moment nog niet aan te passen.
  5. Maak het expresformulier af

Bron

 

Google kondigt Performance Max updates aan

Vorig jaar schudde de komst van Performance Max de online marketing wereld behoorlijk op. Één campagne type dat volledig geautomatiseerd op alle netwerken van Google advertenties toont. Nu we inmiddels bijna een jaar verder zijn is het campagnetype al fors verbeterd maar gaf het nog geen antwoord op veel vragen die marketeers hebben. Daar komt nu, deels, verandering in. Google heeft namelijk de volgende 4 updates aangekondigd.

Account-level negatives
Net zoals bij smart shopping, bood Performance Max nooit de optie om bepaalde niet relevante termen uit te sluiten. Daarnaast waren er nauwelijks inzichten in op wat voor termen jouw advertenties worden vertoond. Op dit laatste heeft Google een tijd geleden al antwoord gegeven door meer inzichten in zoekvolume & categorie te tonen. Daar komt vanaf nu echter de mogelijkheid bij om zoekwoorden uit te sluiten. Lees wel, dit dient op account niveau te worden gedaan. Wees dus wel voorzichtig met termen die op search bijv. wel converteren. Deze lijst heeft nl. impact op zowel Performance Max, als shopping & search. 

Brand exclusions
Naast het uitsluiten van zoektermen op account niveau, komt Google met nog een update die de controle van adverteerders zal vergroten. Namelijk. het uitsluiten van bepaalde merken op campagne niveau. Dit zal ervoor zorgen dat jouw advertenties niet meer worden vertoond op termen rondom een bepaald merk. Mocht je een bepaald merk niet in de lijst zien staan, dan kun je deze bij Google aanvragen.



Toepassen van Pagefeeds op Performance Max
Een feature die met veel gejuich door online marketeers wordt ontvangen is de mogelijkheid tot het uploaden van pagefeeds aan je Performance Max campagne. Het toevoegen van pagefeeds aan jouw campagne kan op twee manieren invloed hebben. Allereerst, wanneer je “Uitbreiding van URL” aan hebt staan, dan zal de pagefeed Google signalen bieden over de pagina’s die volgens jou het meest waardevol zijn. Ten tweede, heb je deze uitbreiding uit staan, dan zorgt een pagefeed ervoor dat Google enkel deze pagina’s pakt om search campagnes op te draaien. Door middel van labels kun je het vervolgens makkelijker maken om pagina’s te groeperen.


Meet de uplift van Performance Max dankzij experimenten
Als laatste komt Google met een update rondom de incrementele waarde van Performance Max. Aangezien er wat scepticisme heerste over de toegevoegde waarde van Performance Max t.o.v. smart shopping komt Google met nieuwe experiment typen. Een experiment kan op twee manieren worden ingezet. Allereerst, om A/B te testen met bestaande Standaard Shopping. En ten tweede, een Performance Max campagne naast de bestaande campagne mix om te zien wat de additionele waarde is. 

Waarom zijn deze updates interessant? 
Sinds de uitrol van Performance Max is de roep om meer controle enorm. Dankzij deze updates is er weer een stap gezet richting het terugkrijgen van controle over je campagne & de plekken waar campagnes worden vertoond. Dit zullen zeker niet de laatste updates zijn dus stay tuned.


Bron

 

Haal nog meer uit je search campagnes

Naast de eerder genoemde updates aan Performance Max, heeft Google in februari ook updates uitgerold ten behoeve van Search campagnes.

Gebruik AI om automatisch ads te laten schrijven
Een allereerste update is er eentje omtrent Google’s AI. Om content perfect aan te laten sluiten van een potentiële klant, biedt Google de optie om het meer vrij te laten in het maken van advertentiekoppen & beschrijvingen. Google zal vervolgens naar jouw landingpage kijken en op basis daarvan de best mogelijke advertentie schrijven. Google zelf beweert dat het bij early adopters heeft geleidt tot een uplift van 2% in conversies met een constante CPA. 



Mocht je hier liever geen gebruik van maken dan kun je dit binnen instellingen aangeven. Daarnaast zul je in staat zijn om automatisch gegenereerde advertenties te verwijderen.

Prospecting via Search
Naast het feit dat het al een tijdje mogelijk is om een Performance Max specifiek op nieuwe klanten te richten, komt Google nu met een soortgelijke optie voor Search. Google zal op basis van jouw first party data en smart bidding beslissen om welke profielen het harder moet bieden. Google biedt hierin twee opties:

  • Enkel bieden op nieuwe klanten
  • Meer bieden voor nieuwe klanten i.v.m. bestaande klanten. 

Deze optie is een aanrader om eens te testen aangezien het weer een extra manier is om de bestaande pipeline aan klanten te vullen.

Bron

 

De impact van Microsoft’s nieuwe AI op ads

Iets waar Microsoft al jaren mee aan het werk is, is afgelopen week gepubliceerd. Namelijk, het uitbrengen van hun eigen AI. Hiermee verslaan ze niet alleen Google als first-mover maar biedt het ook nog meer gemak voor gebruikers. Naast het feit dat de SERP een stuk anders uitziet, biedt het ook mogelijkheden voor adverteerders. Onlangs dat er nog niks officieel gepubliceerd, lijkt het er sterk op dat Microsoft ook de chatbot wil gaan monetizen.

De komst van meer adverteerders naar het platform
Aangezien de komst van de chatbot er voor zorgt dat search een stuk menselijker wordt, is de verwachting dat meer en meer adverteerders de stap naar Microsoft Ads zal maken. De verwachting is daarom dat Microsoft het mogelijk zal maken om adverteerders te laten adverteren op bepaalde zoekwoorden in de chatbot.


 

Davey, Head of SEA

Hulp nodig bij een SEA vraagstuk?

Davey, Head of SEA bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24