Challenge us
menu

Digital Advertising Roundup december 2019

Digital Advertising Roundup december 2019

Het jaar zit er alweer op en dus is het tijd voor het laatste nieuws op het gebied van digital advertising. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van Google Ads, Pinterest, TikTok en Snapchat.

 

Google Ads rolt optimalisatiescore uit voor display campagnes

Google heeft ook voor displaycampagnes de optimalisatiescore uitgerold. Voor zoekcampagnes was deze functionaliteit al eerder beschikbaar. Scores variëren van 0% tot 100% en geven aan hoe je displaycampagnes kunt verbeteren op basis van een aantal factoren, bijvoorbeeld: targeting, biedstrategieën, budgetten en advertentieformaten. 

We adviseren niet om alle aanbevelingen die worden gegeven blindelings door te voeren. Mogelijk heb je er bewust voor gekozen om bepaalde audiences niet te targeten of passen de aanbevelingen niet bij het budget dat je als adverteerder beschikbaar hebt.

Pinterest start met eigen marktplaats

Pinterest heeft met de Pinterest Shop haar eigen marktplaats in het leven geroepen. Het platform geeft daarmee kleine bedrijven de kans om hun producten te laten zien. Wanneer consumenten op een product klikken, worden ze doorgestuurd naar de productpagina van het desbetreffende artikel. Vooralsnog is de Pinterest Shop alleen beschikbaar voor retailers in de Verenigde Staten. Het platform heeft nog niet bekendgemaakt wanneer de marktplaats uitrolt naar andere landen.

 

TikTok werkt aan in-app aankopen

TikTok, de Chinese video-app die razend populair is onder tieners, is bezig met een shopping tool waarmee adverteerders hun producten direct kunnen verkopen vanuit de app. Gezien de populariteit van de app zijn veel adverteerders geïnteresseerd in de ontwikkeling van de shopping tool, die in-app aankopen dus mogelijk gaat maken. Interessant voor adverteerders is tevens de tijd die een gebruiker gemiddeld besteedt aan een TikTok-sessie: 250 tot 300 seconden, twee keer zo veel als op Instagram.

 

 

AdCalls-data nu ook beschikbaar voor DoubleClick Campaign Manager

Call tracking data van AdCalls zijn sinds kort ook beschikbaar binnen de DoubleClick Campaign Manager van Google. Eerder al waren deze data voorhanden binnen Google Ads. Dankzij de integratie van AdCalls met Display & Video 360, een ander Google-platform dat display advertising beschikbaar maakt, kunnen oproepconversies als Floodlight Activity worden gerapporteerd en doorgeschoten naar Display & Video 360. 

Voordelen hiervan zijn onder andere:

  • Meet alle telefonische conversies;
  • Krijg volledige data met oproepconversies;
  • Optimaliseer campagnes nog beter. 

Wil je meer weten over deze integratie? Neem dan contact met ons op! 

Snapchat lanceert nieuw, interactief advertentieformaat

Snapchat heeft, weliswaar eerst alleen in de Verenigde Staten en Canada, een interactief advertentieformaat geïntroduceerd. Het gaat om de zogenaamde trailer reaction lense, een AR-lens die de reacties van gebruikers in beeld brengt bij het zien van een filmtrailer, die op zijn beurt gelijktijdig wordt getoond bovenin het scherm. Kijkers kunnen hun reacties, eventueel na bewerkingen, delen met hun vrienden. Snapchat heeft dit advertentieformaat voor het eerst ingezet bij de trailer van Top Gun: Maverick. De verwachting is dat Snapchat de trailer reaction lense op korte termijn ook gaat uitrollen in meerdere Europese landen.

Facebook gaat cross-account reporting beschikbaar maken

Facebook gaat het voor adverteerders mogelijk maken om data uit verschillende advertentieaccounts te bundelen in één rapport. Volgens Facebook kunnen adverteerders met cross-account reporting de prestaties van campagnes beter interpreteren en optimaliseren. In de rapporten is het bijvoorbeeld mogelijk om metrics als bereik, impressies en conversies van meerdere advertentieaccounts te bundelen. Groot voordeel is tevens dat het unieke bereik ook daadwerkelijk het unieke bereik is, en niet de som van de unieke gebruikers van alle accounts.

 

Google stopt met Google Ads Support via Facebook en Twitter

Google biedt voor Google Ads vanaf 1 januari 2020 geen support meer via Facebook en Twitter. Via deze social platformen wisten adverteerders Google gemakkelijk te vinden en kregen zij snel antwoord op hun vragen. Sinds de start van het jaar zijn direct messages via Facebook en Twitter gedeactiveerd en krijgen gebruikers een vastgezette post te zien die verwijst naar een online formulier. Met deze oplossing wordt de supportdienst van Google Ads gestroomlijnd en kan er sneller en veiliger worden gereageerd, aldus Google.

 

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle digital advertising strategie voor jouw organisatie?

Neem contact met ons op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..