Challenge us
menu

Digital advertising roundup augustus 2021

digital advertising roundup

Ook in de zomermaand augustus lagen alle ontwikkelingen op het gebied van digital marketing niet stil. Onze specialisten praten je in deze Roundup weer helemaal bij over o.a. Microsoft’s Doelvertoningspercentage, conversion value rules en Snapchat trends.

 

Het einde van uitgebreide tekstadvertenties is in zicht

Met de komst van responsieve zoekadvertenties hintte Google een hele tijd geleden al naar een nieuwe situatie waarin ook advertenties zoveel mogelijk geautomatiseerd zouden worden. Waar Google vooralsnog altijd hamerde op het gebruik van minimaal 2 uitgebreide tekstadvertenties (ETA) en 1 responsieve advertenties (RSA), is het einde van ETA’s nu toch echt in zicht. Vanaf juli 2022 kunnen adverteerders geen uitgebreide tekstadvertenties meer maken. ETA’s blijven zichtbaar,  maar men kan ze simpelweg niet meer aanmaken. 

Automatiseren, automatiseren en nog meer automatiseren
Met onder andere de her-introductie van brede zoekwoorden zet Google een volgende stap richting volledige automatisering. Het grote verschil tussen responsieve advertenties en uitgebreide tekstadvertenties zit hem in de mate van controle. Bij ETA’s geef je 3 koppen en 2 beschrijvingen die Google vervolgens toont. Bij RSA’s dient men een aantal (max. 15) koppen en (max. 4) beschrijvingen op te geven waarna Google zelf de beste combinaties maakt. Marketeers behouden de controle door bepaalde koppen op een door jouw gekozen positie vast te ‘pinnen’. Om je klaar te stomen voor deze verandering raden wij aan om in ieder geval 1 RSA per advertentiegroep te hebben. Daarnaast is het goed om de performance van dit advertentietype goed te monitoren en te verrijken waar mogelijk.

Waarom maakt Google deze stap naar automatisering? 
Google geeft aan dat 15% van alle dagelijkse zoekopdrachten nog nooit eerder zijn gezien. Aangezien het onmogelijk is om hier handmatig op in te spelen acht Google het van belang om zoveel mogelijk te automatiseren. De overstap naar RSA’s zorgt dus voor een volgende stap richting automatisering maar ook naar meer vertrouwen in Google’s AI algoritme. 

Bron

 

Blijf boven je concurrenten met Microsoft's Doelvertoningspercentage biedstrategie

Net zoals bij Google Ads introduceert Microsoft deze week haar nieuwste biedstrategie: Doelvertoningspercentage. Zoals de naam al doet vermoeden zorgt deze automatische biedstrategie ervoor dat jouw advertenties boven de concurrentie getoond worden.

Het voordeel van deze nieuwe biedstrategie is dat jij niet hoeft te testen met de hoogte van je handmatige biedingen om bovenaan de pagina te komen. Het enige wat je hoeft aan te geven is of je:

  • Ergens op de eerste pagina naar voren wil komen;
  • Altijd bovenaan de pagina vertoond wil worden;
  • Een bepaald percentage vertoningen wilt behalen.

Wanneer zet ik deze biedstrategie in?
Het sturen op doelvertoningspercentage is in essentie geschikt voor doeleinden gericht op merkbekendheid. In principe geef je bij Microsoft aan hoe vaak je bovenaan getoond wilt worden. Dit is ongeacht of deze bezoeker naar waarschijnlijkheid zal converteren. In de volgende situaties zou je voor deze strategie kunnen kiezen:

  • Zichtbaarheid en merkbekendheid
  • Zichtbaarheid boven concurrenten
  • Meer verkeer naar de website genereren

  

Attributiemodellen ondersteunen nu ook YouTube- en display-advertenties

Bij veel aankooptrajecten heeft een klant interactie met meerdere advertenties en kanalen. Zo kan een klant eerst een Youtube advertentie hebben gekeken en vervolgens via een zoekadvertentie naar jouw website navigeren. Om dit zo goed mogelijk inzichtelijk te krijgen zijn attributiemodellen in het leven geroepen. Met attributiemodellen kun je zelf kiezen hoeveel krediet ieder advertentietype moet krijgen. 

Waar eerder werd aangeraden om zoekcampagnes en Youtube campagnes in aparte accounts te scheiden, geeft Google nu aan dat attributiemodellen die niet op last-click zijn gebaseerd nu ook Youtube en Display-advertenties te ondersteunen. Door deze upgrade leert het data-driven model nog meer over hoe gebruikers met jouw advertenties omgaan en kun je in combinatie met smart bidding nog betere prestaties behalen. Daarnaast zijn Youtube- en Display advertenties toegevoegd aan het ‘toeschrijvingen’ rapport waardoor je een nog beter beeld krijgt van de daadwerkelijke performance van je kanalen. 

Bron

 

Meer controle op smart bidding met conversion value rules

Niet alle conversies zijn evenveel waard voor jouw organisatie. Een bepaalde locatie of doelgroep kan bijvoorbeeld meer lifetime-value hebben dan andere klanten. Heb je een bepaalde doelgroep die voor jou meer waard is? Dan kun je vanaf nu regels toevoegen op jouw conversiewaarde. De door jou ingesteld regels worden vervolgens door de biedstrategieën ‘doel-ROAS’ en ‘conversiewaarde maximaliseren’ gebruikt om biedingen te optimaliseren.

 

 

Nieuw: Snapchat Trends

Met meer dan 293 miljoen dagelijkse gebruikers wereldwijd is Snapchat uitgegroeid tot een uiterst interessant marketing kanaal. Lang niet alle bedrijven maken gebruik van Snapchat Ads en daarnaast is het een goedkope manier van adverteren. Om jou te helpen met het maken van de juiste keuzes ten behoeve van targeting introduceert het platform nu Snapchat trends. Hierin highlighten ze de meest gedeelde zoekwoorden. Met deze inzichten biedt Snapchat meer zichtbaarheid in organische chats en trending topics. 

Waar kun je Snapchat Trends voor inzetten? 

1. Marktonderzoek
Snapchat Trends stelt je in staat om te evalueren of jouw product of dienst wel geschikt is voor de markt. Doordat de Trends mooi laten zien waar veel over gesproken wordt, weet je precies wat voor producten in de market in trek zijn.

2. Copywriting inspiratie
Doordat marketeers meer inzichten krijgen in de type conversaties, is het ook mogelijk om nieuw taalgebruik te ontdekken. Deze nieuwe trends in taal kun je vervolgens gebruiken in je uitingen.

3. Bouwen van persona’s
Vanwege het feit dat vrienden via Snapchat elkaar op de hoogte houden van alles wat ze doen en waar ze aan denken, hebben marketeers een nieuwe krachtige tool om persona’s te bouwen gelanceerd. Denk hierbij aan de merken die men shopt, de films die men kijkt of de films die men onlangs heeft gezien.

4. Onderzoek doen in seizoenstrend
Naast de concepten die hierboven benoemt staan is Snapchat Trends interessant om seizoenstrenden te herkennen. Denk bijvoorbeeld aan een nationale ijsdag of internationale vrouwendag. Voor ieder merk is het interessant om zo’n key moment eigen te maken.

5. Concurrentie onderzoek
De laatste trend is erg waardevol. Naast het feit dat het goed is om sentiment te peilen, kan deze tool gebruikt worden om het concurrentielandschap te onderzoeken. Kom erachter hoe jouw merk presteert na livegang van een campagne.

Bron

Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?

Dennis, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021