Digital Advertising Roundup augustus 2019

Digital Advertising Roundup juli 2019

De maand augustus zit op het gebied van digital advertising weer vol met updates. In deze roundup neemt Adwise je mee door interessante updates van Google Ads, Facebook en Instagram.

Google Ads neemt afscheid van versnelde weergave

Google Ads neemt naast de gemiddelde positie ook afscheid van de versnelde weergave voor budgetten. Search en shopping campagnes met een versnelde weergave worden per 1 oktober automatisch overgeschakeld naar een standaard weergave. Met een versnelde weergave was het mogelijk om het dagbudget van campagnes sneller te besteden in vergelijking met een standaard weergave, overigens werd deze optie niet aanbevolen. Vooral wanneer je campagne een beperkt budget heeft, kan het zo zijn dat het dagbudget al vroeg in de ochtend opraakt en hierdoor op belangrijke momenten van de dag niet meer zichtbaar bent. De standaardweergave houdt meer rekening met de verwachte advertentieprestaties gedurende de dag en is beter in het maximaliseren van prestaties binnen het dagbudget.


Wel blijft de versnelde weergave optie beschikbaar voor display -en videocampagnes geeft Google aan.

Nieuwe biedstrategie beschikbaar binnen Google Ads

Tijdens de Google Marketing Live werd deze geautomatiseerde biedstrategie al aangekondigd, maar sinds deze maand kan de biedstrategie conversiewaarde maximaliseren worden ingezet voor search campagnes.


Deze geautomatiseerde biedstrategie maakt gebruik van geavanceerde machine learning om biedingen automatisch te optimaliseren, er wordt gebruik gemaakt van historische gegevens van je campagne en evaluaties van de aanwezige context signalen op het moment van de veiling.

Wijziging in werking zoekwoorden in Google Ads

Eind vorig jaar heeft Google Ads al een wijziging doorgevoerd in exacte zoekwoorden, om deze te laten matchen met sterk vergelijkbare varianten. Daaropvolgend heeft Google recent een wijziging in de werking van zinsdeel en modified broad zoektypen aangekondigd. Deze zoektypen zullen gaan matchen met zoekwoorden die dezelfde betekenis hebben. Hieronder tref je voorbeelden van de aankomende veranderingen.


In eerste instantie wordt deze wijziging alleen doorgevoerd op de Engelse taal, hiernaar zullen in 2020 meer talen volgen. Google verwacht een stijging van 3% a 4% in klikken en conversies, gezien je op meer zoekopdrachten gematcht gaat worden.
Wil je meer weten over deze update? Neem dan vrijblijvend contact op!

Facebook Search Ads binnenkort beschikbaar

In de roundup van december meldden we al dat Facebook in Verenigde Staten en Canada aan het testen was met advertenties in zoekresultaten. Sinds deze maand is de test uitgebreid en is het voor meer adverteerders mogelijk om Search Ads te gebruiken meldt Marketing Land.

advertising roundup

Wel is duidelijk geworden dat de Facebook Search Ads niet alleen uit tekst bestaan, de advertenties hebben namelijk dezelfde indeling als Newsfeed Ads. De advertentie bestaat uit een beschrijving, titel en afbeelding of carroussel. Wanneer de optie in Nederland beschikbaar wordt is nog niet bekend.

Update in unieke product ID’s

Google heeft een update aangekondigd in unieke product ID’s en deze wordt per 30 september doorgevoerd. Artikelen waarbij vereiste product ID’s als GTIN’s en MPN’s of merknamen ontbreken worden niet meer afgekeurd. Echter krijgen soortgelijke artikelen met correcte unieke product ID’s nog altijd voorrang op deze artikelen.

Unieke product ID’s zijn voor Google nodig om producten te kunnen herkennen en op deze manier beschikt de consument over zoveel mogelijk informatie. Het is nog altijd wel van essentieel belang dat je als adverteerder zoveel mogelijke unieke product ID’s opgeeft om het resultaat van je shopping campagnes te maximaliseren.

Daarnaast worden producten die ten onrechte het kenmerk identifier exist op [false] hebben ingesteld en waarvoor er wel unieke product id’s bestaan afgekeurd. Dit geldt ook voor producten die hetzelfde GTIN hebben.

Meer advertentieruimte in Instagram stories

Vanaf deze week voert het platform een ​​test uit met een "klein percentage" gebruikers is. Wanneer gebruikers door de stories van Instagram bladeren, krijgen ze nu twee back-to-back-advertenties te zien van verschillende aanbieders in plaats van slechts één tegelijk.

Het hoofddoel is om te experimenteren met back-to-back-advertenties om te kijken of er een soepelere ervaring zal zijn voor de 500 miljoen dagelijkse gebruikers.

Deze test komt tegelijkertijd met een nieuw rapport van “The Information” dat zegt dat het moederbedrijf van Instagram, Facebook , er druk op zet om meer en meer advertenties op te nemen. Dit heeft ertoe geleid dat Instagram meer advertenties begon te tonen in de ' Explore ' tab in juni.

advertising roundup

Het rapport zegt ook dat Facebook bezorgd is dat het succes van Instagram het platform Facebook zou kunnen overweldigen. Wat er ook gebeurt tussen de twee sociale reuzen, gebruikers kunnen naast back-to-back advertenties meer advertenties verwachten op Instagram, dit omdat Facebook Instagram heeft verteld om het aantal advertenties te verhogen tot het einde van dit jaar.

Branded filter op instagram

HEMA introduceert in samenwerking met social agency GoSpooky het zogeheten B.A.E. Instagram filter. Met deze branded make-up filter kunnen Instagram gebruikers de producten van B.A.E., het nieuwe beautylabel van HEMA, uitproberen via augmented reality (AR).

Instagram gebruikers kunnen bij gebruik van de filter kiezen uit verschillende AR-effecten. Iedere optie geeft, net als bij de echte producten uit het assortiment van het label, een eigen look.

Tot voor kort was het zogeheten Spark AR platform van Facebook besloten, en dus alleen toegankelijk voor een select groepje bedrijven. Sinds afgelopen week kan iedereen eigen filters en effecten maken en publiceren.

advertising roundup

HEMA claimt de eerste retailer te zijn met een branded filter op Instagram.
De B.A.E. Instagram filter wordt gepromoot via Instagram advertenties, en is beschikbaar op www.instagram.com/hemanederland.

Google Ads optimalisatie score nu inclusief Shopping Campagnes

Op het tabblad “aanbevelingen” in Google Ads is de optimalisatie score te zien, naast de te verbeteren punten voor search geeft Google Ads nu ook aanbevelingen voor Shopping campagnes.

Google Ads zal een individuele score toekennen aan elk campagne type en een gecombineerde score weergaven op accountniveau.

De scores voor Shopping campagnes variëren tussen 0% to 100%, uiteraard zal een campagne met een score van 100% op zijn best presteren.

Naast de optimalisatie score geeft Google Ads aanbevelingen gebaseerd op een evaluatie van elk campagnetype.

De update geeft nieuwe aanbevelingen weer die specifieke informatie bevatten over Shopping campagnes, zoals bijvoorbeeld het switchen naar Smart Shopping of kopers beoordelingen toevoegen aan de campagne.

Volgens Google zien gebruikers een 10% toename in het conversieratio nadat ze de score op accountniveau hebben verhoogd met 10 punten.

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle inzet van digital advertising? Neem contact met ons op.

Plan een kennismaking

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..