Challenge us
menu

Digital advertising roundup april 2022

Digital advertising roundup april 2022

De Digital Advertising Roundup van april 2022 staat weer boordevol updates over de laatste trends en ontwikkelingen die we zien in de markt.

 

Performance Max-campagnes updates

Een aantal nieuwe updates zouden moeten helpen om de Performance Max-campagnes van Google effectiever te maken.

Performance Max krijgt een nieuwe optimalisatiefunctie die gericht is op het genereren van nieuwe klanten. De toevoeging komt in de vorm van een nieuw klantacquisitie doel waarmee adverteerders kunnen optimaliseren voor “nieuwe klanten”. Er zijn ook aanvullende wijzigingen aangekondigd om adverteerders te helpen om inzichten op hoog niveau te identificeren en de overgang naar Performance Max gemakkelijker te maken.

Nieuwe klanten
De grootste update is de mogelijkheid om je gegevens te gebruiken om Google te helpen om nieuwe klanten te identificeren en te bereiken. Adverteerders hebben een aantal opties om nieuwe klanten te identificeren, waaronder:

  • Klantenmatch lijsten: Eigen first-party data van je eerdere klanten.
  • Conversie tag: Gebruik van de pixel om mensen uit te sluiten die niet nieuw zijn.
  • De automatische detectiemethode van Google:

 

Google kan first-party data, Google Ads-conversiegegevens en automatische detectie gebruiken om erachter te komen wie geen eerdere klant is en deze targeten. Google probeert hiermee alleen gebruikers te bereiken die geen klant zijn.

Andere Performance Max updates
Adverteerders die op zoek zijn naar meer informatie over campagneprestaties zullen blij zijn dat Google ons wat meer informatie geeft.

 

  • Asset audience insights: Deze inzichten helpen adverteerders te zien hoe tekst, afbeeldingen en video-items "resoneren met specifieke klantsegmenten"
  • Diagnostische inzichten: Adverteerders kunnen dit gebruiken om implementatie problemen te signaleren.

 

Één klik upgrade wordt uitgerold
Slimme Shopping- en Lokale campagnes gaan verdwijnen en worden vervangen door Performance Max. Google heeft aangekondigd dat de langverwachte tool om met “één klik” naar Performance Max te upgraden "de komende weken" zal worden uitgerold. Met deze tool worden de “learnings” van de shopping en lokale campagnes overgenomen door de Performance Max campagne.

https://www.youtube.com/watch?v=lNEhZDE0rCg 

Bron

 

Merchant Center nu te koppelen aan Google Analytics 4

Je kunt nu conversies van gratis productvermeldingen bekijken door je Merchant Center en Google Analytics-property te koppelen.

Bovendien voegde Google eraan toe dat je nu 'uw conversies van gratis productvermeldingen kunt zien door uw Merchant Center en Google Analytics-property te koppelen'.

Merchant Center en GA4 koppelen
Nu Universal Analytics volgend jaar verdwijnt, lijkt Google een manier te introduceren om je Google Analytics 4-property's te koppelen aan je Google Merchant Center. Je kan je Merchant Center linken via de pagina met conversie-instellingen (zie afbeelding).

Bron

 

 

Microsoft Advertising product updates

Zoals elke maand kondigt Microsoft nieuwe product updates aan. Tijdens het begin van de lente heeft ook Microsoft niet stil gezeten en update het wederom een aantal interessante features.

Automatische gegenereerde remarketing lijsten
De eerste update waar we graag op induiken is rondom remarketing lijsten. Microsoft gaat veelgebruikte remarketing lijsten automatisch voor jou aanmaken. Het gaat om de volgende lijsten:

  • Alle bezoekers in de laatste 30 dagen
  • Alle geconverteerden in de laatste 180 dagen
  • Smart remarketing lijst

Deze laatste lijst kun je zien als een look-a-like lijst van de geconverteerde lijst en bevat mensen die waarschijnlijk zullen converteren.

 

Dynamic search breidt uit
Naast het feit dat dynamic search ads (DSA) wordt uitgebreid naar meerdere landen in Zuid-Amerika en Azië, kondigt Microsoft ook een aantal verbeteringen aan. Zo is het vanaf heden mogelijk om exacte URL’s te laten targeten, in plaats van enkel de ‘contains’ functie. Daarnaast komt er de mogelijkheid om ook sub-domeinen te targeten. 

Naast bovengenoemde updates rolt update Microsoft haar Editor Tool uit. Zo kun je nu eenvoudig afbeeldingen maken, aanpassen en verwijderen via de offline tool. Verder worden er updates binnen het Microsoft Audience Network doorgevoerd. Zo kan men nu overschakelen op een CPM biedstrategie, of kiezen voor een complete smart bidding strategie.

 

Uitfasering van Microsoft uitgebreide tekstadvertenties vertraagd

Waarbij Google volgende maand de uitgebreide tekstadvertenties gaat uitfaseren, heeft deze transitie binnen Microsoft wat vertraging opgelopen. De deadline voor het uitfaseren van uitgebreide tekstadvertenties (ETA) is met twee maanden opgeschoven. Door deze vertraging is het nog mogelijk om tot 29 augustus ETA’s aan te maken. Dit is daarna niet meer mogelijk. 

Hoe om te gaan met responsieve tekstadvertenties (RSA)?
Microsoft heeft in een eerder stadium aangegeven dat adverteerders die RSA’s gebruiken over het algemeen 17% meer klikken en 11% meer conversies zien. Aangezien veel adverteerders de Google Import gebruiken zullen RSA’s uit Google wel naar Microsoft komen. Belangrijk dus om er voor te zorgen dat iedere advertentiegroep ten minste 1 RSA bevat.

Indien je nog geen import vanuit Google hebt, dan raden we aan om dit wel te doen. Zo zorg je ervoor dat je ook in Microsoft volledig blijft renderen. 

Daarnaast heeft vorige maand Microsoft ook de komst van beta ad customizers in RSA’s aangekondigd. Aangeraden wordt om te kijken naar de ad customizers die goed in ETA’s werken en deze ook te testen in RSA’s. 

 

Twitter test 3 nieuwe advertentieformaten

Een aantal merken heeft binnen Twitter de mogelijkheid gekregen om een drietal advertentieformaten te gaan testen. Helaas is dit nog niet zichtbaar in Europa, maar het geeft wel aan welke kant Twitter op gaat. Het gaat om de volgende 3 formaten:

  • Interactive Text
  • Product Explorer
  • Collection Ads

Interactive Ads
Allereerst bespreken we de Interactive Ads.

Het meest opvallende aan de Interactive Ads is dat deze dikgedrukt en groter zijn dan organische posts. Daarnaast kunnen adverteerders kiezen uit 10 kleuren. Mensen die vervolgens op de advertentie klikken worden naar een landingspagina naar keuze van de adverteerder gestuurd. 

Product Explorer ads
Zoals de naam al aangeeft wordt dit advertentieformaat gebruikt om producten nog mooier naar voren te brengen. Adverteerders kunnen hier 3D afbeeldingen gebruiken met een duidelijke shop call-to-action naar hun website.

Collection ads
Voor de adverteerders die ook adverteren op bijvoorbeeld Facebook zal de naam ‘collection ads’ niet vreemd zijn. Dit statische advertentieformaat laat een hero afbeelding zien met daaronder een vijftal thumbnail afbeeldingen van producten. Uiteraard kan de adverteerder de landingspagina van de thumbnail zelf kiezen. 

Ondanks het feit dat deze advertentieformaten nog niet in Europa zijn, zet het ons wel aan het denken over eventueel toekomstige creatieve oplossingen.

Bron

 

Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?

Rik, Digital Advertising & Marketplaces Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan.

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021