Challenge us
menu

Digital advertising roundup april 2021

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
digital advertising roundup

Ook de maand april zat weer vol met updates op het gebied van digital advertising die we graag met jullie delen. In deze Roundup nemen onze specialisten je mee door interessante updates van o.a. Google Ads, Facebook en Microsoft Ads.

 

Microsoft Advertising Automotive Ads (bèta in VS en UK)

Met dit nieuwe advertentietype kunnen Auto adverteerders hun bereik vergroten, met het gebruiksgemak van een feed

Automotive ads
Automotive Ads zijn feed-gebaseerde productadvertenties waarmee marketeers alle kenmerken van hun auto-inventaris (merk, model, jaar, bekleding, afbeelding, URL's, enz.) kunnen uploaden. Deze worden vervolgens getoond op de rechterrail / hoofdlijn van Microsoft Bing.com en de resultatenpagina van Bing-afbeeldingen.

Voordelen

  • Meer volume: bereik nieuwe autokopers die dichter bij het doen van een aankoop staan ​​en zich in de think/do fase van het beslissingsproces bevinden.
  • Betere ervaring: presenteer de foto’s, prijzen en meer om de klikfrequentie (CTR) en gekwalificeerde leads te verhogen.
  • Bespaar tijd met automatisering: gebruik feeds met zoekwoord loze campagnes om advertenties sneller te genereren en ervoor te zorgen dat die advertenties gemakkelijk up to date blijven wanneer voorraad en prijzen veranderen.

 

Google Merchant Center updates

De updates van dit jaar zijn gericht op het verbeteren van de kwaliteit van productinformatie in zowel betaalde als organische Shopping-vermeldingen. De specificatie vereisten voor productgegevens van Google zorgen ervoor dat alle productgegevens die naar het Merchant Center worden verzonden, de juiste indeling hebben voor zowel succesvolle Shopping-advertenties als organische Shopping-vermeldingen.

Updates 6 april 2021

  • Regiospecifieke verzendsnelheid: Pas op artikelniveau de verzend snelheden aan voor specifieke regio's.
  • De beschikbaarheid van uw producten updaten naar backordered [nabesteld]: Je kunt nu opgeven dat producten worden nabesteld.
  • Extra waarden: Je kan vanaf nu de waarden big [groot], tall [lang] en plus [grote maten] toevoegen om de maatvoering voor kleding aan te geven.

Meer updates
Er volgen dit jaar nog meer updates om de kwaliteit van de productinformatie te verbeteren. Lees hier wat die andere toekomstige updates zijn.

  

iOS Update uitgebracht: is jouw Facebook account er klaar voor?

De afgelopen weken is er al voldoende aandacht aan dit punt besteed, maar 26 april was het dan echt zover. Apple heeft haar iOS 14 update uitgebracht. Deze update houdt in het kort in dat Facebook gebruikers een pop-up te zien krijgen waarin ze toestemming dienen te geven voor het tracken van gegevens. Zodra mensen niet instemmen met deze vraag dan zullen adverteerders deze gegevens niet meer kunnen gebruiken. Het resultaat van deze verandering zal met name zitten in minder accurate conversiecijfers. 

Hoe maak ik mijn account up to date voor deze verandering?
Om je voor te bereiden om deze veranderingen heeft Facebook een aantal aanbevelingen uitgebracht. Als je nu naar jouw bedrijfsmanager gaat zul je deze aanbevelingen waarschijnlijk tegenkomen. 

  1. Verifieer jouw domein
    Om de volgende aanbevelingen uit te kunnen voeren, is het allereerst van belang dat jouw domein in de bedrijfsmanager wordt geverifieerd. Dit kun jij op 3 verschillende manieren doen; via DNS, meta tag en HTML bestand. Door middel van deze verificatie kun je links beheren en voorkom je misbruik van je domein. 

  2. Meting van verzamelde gebeurtenissen
    Waar je eerder nog onbeperkt gebeurtenissen kon meten, is dat nu niet meer het geval. Afhankelijk van of mensen toestemming geven kun je nog maar tot acht gebeurtenissen optimaliseren. Wanneer een persoon geen toestemming geeft, is dat nog maar één gebeurtenis. Om er voor te zorgen dat de belangrijkste conversie gemeten wordt, kun je in je ‘gebeurtenisbeheer’ jouw gebeurtenissen prioriteren. 

  3. Houd status & performance in de gaten
    Een laatste actie om te ondernemen is het goed in de gaten houden van je huidige advertentiesets. Houd de komende tijd een oogje in het zeil met betrekking tot gepauzeerde advertentiesets. 

Op zoek naar meer informatie over de veranderingen die deze iOS update met zich meebrengen? Bekijk dan deze handige guide van Facebook.  

 

Insights pagina nu beschikbaar binnen Google Ads

Wellicht heb je het al sporadisch langs zien komen, maar vanaf deze maand heeft Google haar 'Insights' functionaliteit wereldwijd uitgerold. De online wereld verandert snel en zo ook de online vraag naar producten en diensten. Om hier als marketeer nog beter op in te kunnen spelen vind je nu binnen jouw Google Ads account de inzichten optie. Deze functionaliteit biedt nieuwe inzichten in hoe een bepaalde markt zich heeft ontwikkeld ten opzichte van een vorige periode. Deze trends zijn speciaal gericht op de markt waarin jij actief bent.

 

Facebook test nieuwe video opties en Instagram Reel ads

Meer dan 2 miljard mensen wereldwijd zien Facebook In-Stream video’s, elke maand! Vanwege deze cijfers heeft Facebook er voor gekozen om te gaan testen met nieuwe opties binnen In-Stream ads. Om jouw merk nog beter aan te laten sluiten bij kijkers van video’s krijg je nu de optie om advertenties te tonen op basis van onderwerpen. Men kan kiezen uit wel 20 topics (bijv. sport) met daaronder nog wel 700 sub-topics (bijv. voetbal).

Facebook sticker ads
In de komende weken gaat Facebook testen met sticker advertenties binnen Facebook Stories. Bij deze nieuwe optie kunnen marketeers geld verdienen met hun Facebook Stories. Door middel van een ‘sticker’ kunnen kijkers direct producten shoppen. Lees hier hoe!

Instagram Reels Ads
Instagram Reels worden steeds populairder en daarom ook een interessanter medium om op te adverteren. Facebook heeft daarom in Brazilië, Duitsland, India & Australië een test uitgerold waar men kan testen met Reels advertenties. Deze advertenties zijn full-screen en vergelijkbaar met de welbekende story formaten. Deze advertenties kunnen tot 30 seconden zijn.

 

Benieuwd of jij meer uit je marketing budget kan halen?

Patrik, Digital Advertising Marketeer bij Adwise, checkt vrijblijvend je huidige prestaties om te zien wat er nóg beter kan

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24