Challenge us
menu

De take aways van Litmus Live Londen 2019

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
Digital Advertising Roundup juli 2019

Op 20 september vond het jaarlijkse email event Litmus Live in Londen plaats. Maar liefst 250 email marketeers, -designers en -developers van over de hele wereld reisden af naar Londen om het congres bij te wonen. Het congres bestond uit verschillende sessies verdeeld over twee tracks: email marketing & email development. Head of Email Jasmijn Hemersma was namens Adwise aanwezig. Zij volgde hier voornamelijk sessies over onder andere profilering, email in omnichannel en attributie. Jasmijn deelt de belangrijkste bevindingen in dit blog. Benieuwd naar de gehele samenvatting van Jasmijn’s dag? Die vind je onderaan deze story.

Using Emotional Intelligence to Achieve Email Marketing Zen (Kait Creamer, Scaled Agile)

Kait Creamer van Scaled Agile trapte het email congres af. Ze besprak o.a. een mooie methode om je projecten te prioriteren en te bepalen wat je als eerste op kunt pakken. Dit middels de ICE-methode:

  • Impact > hoeveel impact gaat het project bieden op het totale bedrijfsresultaat
  • Confidence > hoe zeker ben je er van dat het project succesvol gaat zijn
  • Ease > Hoe eenvoudig is het voor je om het project op te pakken

Om prioriteiten te bepalen geef je voor ieder project de drie ICE-variabelen een cijfer van 1 tot en met 10. Deze tel je bij elkaar op en dit getal is de uiteindelijke projectscore. De projecten met de hoogste score krijgen de meeste prioriteit en pak je dus als eerste op.

Why Consumer Profiling is So Damned Hard (Kenda MacDonald, Automation Ninjas)

Wanneer we naar profilering kijken, moeten we volgens Kenda de salesfunnel niet als uitgangspunt nemen. Er is namelijk niet slechts één salesfunnel, maar misschien wel zes voor jouw bedrijf. Daardoor is het bijna niet werkbaar om emails te maken voor alle fases in de verschillende salesfunnels en het overzicht te behouden. Kenda werkt volgens het Attract  Engage  Sell  WOW! model. De kern van dit model komt van customer life cycle marketing en is een geëvalueerde variant die past bij de huidige tijdgeest.

london litmus live 2019 adwise

In de uitgebreide samenvatting van Litmus Live leggen we je dit verder uit. Download deze onderaan dit artikel.

How to Fix Your Attribution Model Without Spending a Ton of Money (Skip Fidura, Warehouse Marketing)

Om toch goed budgetten te kunnen verdelen tussen je digitale kanalen stelt Skip Firdura voor om “Marketing Value Analysis” toe te passen. De kern van dit verhaal is om een simpel rekensommetje te maken waarbij je kijkt naar hoe je verschillende kanalen scoren op:

  • Aantal mensen die je kunt bereiken
  • Totaal aantal sales die je er uit haalt
  • Gemiddelde orderwaarde

Volgens Skip zie je hierdoor snel welk kanaal het meest effectief is (volgens hem natuurlijk email) en zie je hoe veel korting je weg kunt geven om alsnog geld te verdienen.

How to Create an Email Design System People Will Actually Use (Wiebke Meyer, Xing)

Xing is een networking platform in o.a. Duitsland en is vergelijkbaar met LinkedIn. Wiebke Meyer had de uitdaging met haar team om een email design systeem te ontwikkelen, zodat iedereen binnen Xing op een prettige manier mails op kan maken, die er goed uit zien. In haar presentatie toonde ze alle stappen die ze hiervoor heeft genomen. Deze stappen vind je in de uitgebreide samenvatting van Litmus Live. Download ‘m onderaan dit artikel.

Live Optimization

Tijdens de live optimization sessie werden drie emails van bezoekers van het congres gereviewd door mensen van Litmus. De adviezen ter verbeteringen liepen uiteen van optimalisaties in content, cta’s en html. De drie belangrijkste tips die ik heb meegenomen zijn:

  • Je kunt styling meegeven aan de alt-tekst die je gebruikt achter een afbeelding. Hierdoor ziet de mail er ook nog opgemaakt uit, wanneer afbeeldingen niet worden ingeladen en kun je je boodschap toch op een goede manier overbrengen.
  • Neem een stukje html op in de broncode van je mail voor screenreaders. Zo voorkom je dat een screenreader je html voorleest, in plaats van de boodschap van je mail.
  • Litmus heeft de ervaring dat een menubalk vaak onnodig ruimte inneemt op een belangrijke plek in je mail en er relatief weinig op wordt geklikt. Hun tip is dan ook om hiervoor je data in te duiken om te zien of dit bij jou ook het geval is. In dat geval kun je ‘m beter uit je template halen. Wil je de balk toch graag houden? Plaats deze dan rechts naast je logo in plaats van onder je logo.

Why Omnichannel Won't Kill Email (Cyrill Gross, Mayoris)

Nog steeds zijn er mensen die zich afvragen of email dood is. Wij weten al lang dat het niet zo is! Cyrill Gross van Mayoris had tijdens zijn sessie mooie onderbouwingen waarom omnichannel geen gevaar is voor email. Zo toonde hij een onderzoek van Adobe (2018) waarin duidelijk werd dat email onder alle leeftijdscategorieën het voorkeurskanaal is om te communiceren met een merk, met grote voorsprong op social media en chatbots.
london litmus live 2019 adwise

Een ander groot voordeel van email is dat het een relatief goedkoop kanaal is. Cyrill legt uit waarom je in zijn optiek beter meer kunt investeren in email, dan nóg meer investeren in paid advertentie. Zijn reden lees je in de uitgebreide samenvatting van Litmus Live. Download deze onder dit artikel.

How do you make awesome email in 2019? (Elliot Ross, Taxi for Email)

We zien allemaal de mooiste voorbeelden voorbij komen van interactieve emails adwise. De titel van de presentatie van Elliot Ross van Taxi for Email laat denken dat er hier veel aandacht aan besteed zal worden. Maar zijn boodschap is nog veel beter en is volledig in lijn met onze denk- en werkwijze: Zorg eerst dat de basis voor je emailmarketing perfect is, voordat je shiny dingen kunt doen. Je kunt een prachtig huis proberen te bouwen, maar als de fundering niet goed is zal het huis niet lang staan. Elliot geeft 5 tips om je emails awesome te maken.
De eerste tip is: Zorg voor een goed design systeem. Denk hierbij een de gehele werkwijze voor je emailmarketing, zoals je team, je tools, je template, etc. Benieuwd naar de rest van de tips? Lees de uitgebreide samenvatting van Litmus live. Deze download je onderaan dit artikel.

Scrum-Based Email Creation (Miles DePaul, Mailjet)

De presentatie van Miles DePaul (Mailjet) was een presentatie van het development-track welke je kon volgen. Hij geeft, net als wij, de voorkeur aan een scrum-werkwijze voor je email marketing. Door alle nieuwe mogelijkheden binnen email, wordt het een steeds complexer kanaal, en heb je een uitgebreid team nodig met o.a. een email strateeg, designer, copywriter, developer en data engineer.

london litmus live 2019 adwise

Het ideale email team

Bij traditionele werkwijze werk je telkens naar de volgende fase van een project (definiëren, bouwen, testen, opleveren). Dit terwijl je bij scrum je project opknipt in korte haalbare projecten en je continu opleveringen doet van subprojectjes. Zo ben je in staat sneller zaken op te leveren en hou je de focus op je project. Hierdoor doe je telkens kleine gokjes in plaats van één hele grote. Een mooi voorbeeld die Miles gaf was om eerst eens te testen met een goede achtergrondafbeelding in je mail (of GIF) voordat je een groot interactief element ontwikkeld. Zo kun je toch al inzicht krijgen wat het effect kan zijn en is het project te overzien.

Conversions get a goal. Opens win the trophy. (Parry Malm, Phrasee)

De laatste sessie van de dag was een hele interessante. Parry Malm van Phrasee liet met veel statistische onderbouwing zien waarom je een AB-test moet afrekenen op je open ratio en niet op conversies. Best wel controversioneel om te zeggen, aangezien het bij de meeste partijen om harde euro’s gaat. Maar de onderbouwing was erg goed en pakte terug naar statistische modellen die je misschien wel tijdens je studie eens hebt behandeld.
Benieuwd naar de argumentatie van Parry Malm? Lees deze in de uitgebreide samenvatting van Litmus live. Deze download je onder dit artikel.

Samenvattend

Litmus Live is een enorm interessant congres wanneer je email marketing serieus in zet. Je wordt uitgedaagd om over je eigen denkwijze na te denken en geeft je nieuwe inzichten. Daarnaast is het altijd leuk om met gelijkgestemden van gedachten te wisselen over de projecten waarmee je bezig bent! Een echte aanrader dus!

Wil je de volledige blog lezen? Die lees je hier

Geïnspireerd geraakt?

Wil je meer weten over een succesvolle inzet van e-mailmarketing? Neem contact met ons op.

Plan een kennismaking

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23