Challenge us
menu

De ontwikkeling van… Davey, Adwise Head of SEA

Head of SEA Davey

Zonder Adwisers geen Adwise. Alles wat we doen is het resultaat van de skills én het teamwork van onze mensen. Het is daarom belangrijk dat iedereen zich op z'n plek voelt en zich persoonlijk en professioneel kan blijven ontwikkelen. In deze blogserie spreken we verschillende van onze Adwisers over hun carrièrepad, de lessen die ze hebben geleerd en de tips die ze hebben voor jouw (persoonlijke) ontwikkeling. Deze keer is het de beurt aan Davey, Head of SEA bij Adwise. Lees hier zijn persoonlijke verhaal.

Davey, begin eens met een introductie!
"Nou ik ben Davey, 32 jaar oud en ik woon in Eibergen. Ik ben veel te vinden in de sportschool en op het voetbalveld. Gezellig met vrienden een biertje drinken hoort daar natuurlijk ook bij! Inmiddels werk ik al 7 jaar bij Adwise; begonnen als Digital Advertising Marketeer en inmiddels Head of SEA."

Laten we beginnen bij je schoolperiode. Welke opleiding heb je gedaan?
"Ik heb eerst 4 jaar VMBO gedaan in Eibergen. Daarna 2 jaar HAVO. Toen ben ik Commerciële Economie gaan doen op het HBO, waar ik voor het eerst met online marketing in aanraking kwam via een minor Internetmarketing. Daar is mijn interesse voor marketing begonnen! Toen ook vrij snel de keuze gemaakt om als online marketeer aan de slag te gaan."

Wat trok jou naar de online marketing? 
"De directheid qua resultaat en het klantcontact. Dat ging toen nog veel handmatig met campagnes. Dat trok mij destijds heel erg. In eerste instantie meer als all-round online marketeer, dus niet alleen gefocust op advertising. Daarna merkte ik wel snel dat advertising mij toch wat meer lag. Je ziet direct resultaat vanuit de campagnes, maar helpt ook klanten verder met het boeken van resultaat."

"Juist dat past in mijn plaatje."

Hoe zag je carrière eruit voordat je naar Adwise kwam?
"Ik ben eerst begonnen bij Extra, een klein online marketing bureau in Enschede. Dat was ook mijn eerste baantje. Daar heb ik 1,5 jaar gezeten en toen ben ik naar Drukwerkdeal.nl gegaan. Daar ging ik echt aan de slag als SEA specialist onder de vleugels van een interimmer die al ruime ervaring had met SEA. In die periode heb ik veel geleerd!"

En hoe ben je terechtgekomen bij Adwise?
"Nou, toen ik net van school afkwam had ik ook al bij Adwise gesolliciteerd. Toen ben ik het net niet geworden helaas. Op de Webwinkel Vakdagen kwam ik weer in contact met Thijs (Wolbers, Adwise Director Quality & Innovation). Vrij snel daarna ben ik alsnog bij Adwise gekomen. We waren toen nog maar een team van vier. Inmiddels is het team SEA gegroeid naar 13 mensen!"


Davey bij Adwise

Je bent begonnen als medior en inmiddels ben je Head of SEA. Hoe is die ontwikkeling gegaan?
"Naarmate het team groter werd, kregen we steeds meer verantwoordelijkheden. De SEA verantwoordelijkheden kwamen bij mij te liggen. Ik wilde graag de kracht zijn die het team naar een hoger niveau zou gaan brengen. Dat past ook wel in mijn plaatje. Ik moest daarvoor wel meer naar buiten treden. Zowel intern als extern. Ik heb ook trainingen gevolgd om daaraan bij te dragen. Daarin is nog wel een stap te maken."

Hoe doe je dat?
"Ik zit bijvoorbeeld bij de VIA (taskforce Search). Het helpt ook om mijn naam daaraan te verbinden. Daarnaast ook door belangrijke ontwikkelingen, kennis en cases binnen het team te delen, zodat iedereen binnen het team dezelfde visie heeft op ons gebied. Verder meedoen aan awardshows, waarbij je ook weer cases ziet van andere partijen en intern in samenwerking met andere disciplines aan gave cases blijven werken."

"Altijd streven naar het hoogst haalbare.
Het maximale eruit halen."

Hoe heb je jouw vakgebied zien veranderen over de jaren heen? 
"Als je kijkt naar 10 jaar geleden was het nog echt veel dingen handmatig doen. Denk aan biedstrategieën en CPS’s handmatig aanpassen. Tegenwoordig is het algoritme veel meer ontwikkeld. Google heeft veel meer data, waarop ze betere beslissingen kunnen nemen en ze testen veel meer met wat werkt en wat niet. Het is tegenwoordig veel belangrijker om met eigen input je concurrentie voor te blijven in Google, Microsoft, Facebook enzovoort."

ESA2020; online awardshow

Op welke stappen in je persoonlijke ontwikkeling ben je trots?
"Mijn rol en de beweging die ik over de tijd heb doorgemaakt. Professioneel, maar ook als persoon heb ik mooie stappen gemaakt. Ik ben wel iemand die eerst de kat uit de boom kijkt, maar ik durf ook steeds meer naar voren te stappen. Ik merk ook uit de feedback vanuit het team dat ik gezien word. Daar ben ik wel echt trots op. Dat zijn mooie stappen."

Wat maakt werk waardevol voor jou? 
"De samenwerking die je hebt met de klanten. Dat klanten je niet zien als partner of leverancier, maar ook echt als collega. Altijd streven naar het hoogst haalbare. Het maximale eruit halen. Samen met de klant echt de gaafste dingen kunnen doen."

"Ik ben ook wel een beetje eigenwijs"

Wat is het belangrijkste dat je hebt geleerd in je carrière? 
"Dat je als je ergens mee zit, je dat altijd uit moet spreken. Dat klinkt misschien heel cliché, maar probeer echt altijd uit te spreken waar je mee zit richting die persoon in kwestie. Je komt er zelf verder mee, maar ook de ander leert er veel van. Ook dat je altijd transparant bent over de dingen die we doen. Dus altijd open en eerlijk zijn."

Een directe vraag: wat zijn jouw grootste kwaliteiten?
"Time management, gestructureerd werken en altijd verantwoordelijkheid nemen voor de dingen die ik doe. Als ik ergens voor ga, dan ga ik er ook voor de volle 100% voor. Dat geldt ook voor anderen. Dat zij zich ook bewust zijn van de dingen die gedaan moeten worden zegmaar. Ik ben ook wel een beetje eigenwijs haha, maar ik vind dat uiteindelijk ook een goede kwaliteit. Ik heb altijd een bepaald doel voor ogen en daar geloof ik dan ook in." 


Davey en collega's bij DSA2022

Welke doelen heb je jezelf nog gesteld om naartoe te werken?
"Een doel voor mij is om internationale klanten ook beter te kunnen bedienen. Qua taalvaardigheid is daar voor mij bijvoorbeeld nog een belangrijke stap te maken. Daar ben ik ook realistisch in. Engels is niet mijn beste tak van sport. Maar ik wil meer uit mijn comfort zone stappen door juist in gesprek te gaan met internationale klanten."

"Relativeer hoe je met feedback omgaat."

Heb je nog tips voor mensen die aan het begin staan van een carrière in advertising?
"Het klinkt een beetje cliché, maar durf te doen. Je moet niet bang zijn om fouten te maken, want iedereen maakt wel eens fouten. Ik heb zelf wel eens gehad dat ik teveel geld had uitgegeven voor een adverteerder. Ja, daar waren ze natuurlijk niet heel happy mee, maar door daar open en transparant te zijn richting de klant, zijn we uiteindelijk tot een oplossing gekomen." 

Zou je een tip geven aan je jongere zelf?
"Relativeren hoe je met feedback omgaat. Goed luisteren naar wat iemand zegt. Een stap terugdoen, wat uitzoomen en kijken wat nou echt de vraag is. Soms wil je teveel vanuit je vakgebied kijken en is het beter om even een stap terug te doen. Relativeer eerst even, want juist daar kom je als persoon ook verder mee."

Davey, bedankt voor het gesprek, je ontwikkelingsverhaal en je waardevolle tips!

Friend of Search 2023: winst RRS (best SEA)

''Ik kwam echt weer met nieuwe energie thuis.''

Hoe heb je ervoor gezorgd dat je jezelf weer kon gaan 'herkennen'?
''Vanaf toen kregen we hele andere gesprekken. Wat vind ik leuk, wat wil ik doen, wat kan ik allemaal? Niet uitgaande van hoe het in die functie was, maar van wat ik zelf wilde. En ik dacht: dat kan dus ook! Want ik was veel teveel bezig met conformeren aan hoe ik dacht dat het moest. Iets wat ik volledig mezelf opgelegd had. Toen moest ik natuurlijk het gesprek aangaan met mijn leidinggevende (Jip). Daar zag ik zo tegenop!''

En hoe reageerde hij? 
''Heel begripvol. ''Fijn dat je daar open over bent, dat je dat zegt. Zorg eerst voor jezelf en daarna kijken we wel verder.'' Alsnog zat ik wel in onzekerheid maar op dat moment was ik heel opgelucht. Want wat ik me allemaal had opgelegd kon ik loslaten.‘’

Je werkt nu voor WisePeople, bleek dat dus de juiste optie voor je? 
''Tijdens gesprekken daarna, o.a. met Sanne van WisePeople, bespraken we verschillende mogelijkheden. Eerst over een mogelijke marketingrol voor WisePeople, maar later kwam ook de mogelijkheid van arbeidsbemiddeling ter sprake. Sanne zei: ''Dat zie ik jou ook wel doen!'' Verrek, leuk! Daar zeg je wat. Had ik zelf niet aan gedacht. Dat was ook een keerpunt. Laten we het gaan proberen. Toen ging het in een stroomversnelling. Gesprekken met kandidaten, mee naar bedrijven, proeven aan dit vak. Matchmaking, coaching van mensen. Dat vond ik zo leuk! Ik kwam weer echt weer met nieuwe energie thuis.''



Super om te horen! En die energie krijg je tot op heden nog steeds? 
''Natuurlijk heb ik ook nu nog weleens een shitdag of zitten er dingen tegen, maar ik kan het nu zoveel beter opvangen. De basis is goed. Ik werk nauw samen met Sanne en Sascha en ik kan met hen lezen en schrijven. Deze rol en het ondernemende karakter van WisePeople als organisatie passen veel beter bij me.''

Ben je ook actiever bezig om goed in je vel te blijven zitten?
''Op dit moment zit ik heel goed in mijn vel en ik heb handvatten gekregen die ik nog steeds gebruik. Zoals in de auto naar huis geen knetterharde muziek aanzetten, maar in stilte even terug te kijken op de dag. Wat heb ik meegemaakt, wat vond ik daarvan, hoe wil ik daar verder mee?'' 

''Hierdoor zit ik minder in mijn hoofd en ontspan ik beter...''

Je hebt dus een heftige fase achter de rug. Kun je vandaar uit een tip geven aan bijvoorbeeld beginnende Adwisers?
''Ik luisterde niet genoeg naar intuïtie en gevoel. Had best veel onderbuiksignalen: dit klopt niet, dat past eigenlijk niet bij me, ik heb hulp nodig, maar gaf daar niet aan toe. Dus tip: praat er met iemand over die er wat verder vanaf staat. In mijn geval was dat Michel. Maar überhaupt iemand in een coachende rol, dat helpt heel erg. En eigenlijk al voordat je onderuit gaat natuurlijk, dus juist preventief! Zorg vooral dat je een persoonlijke klik en vertrouwensband met diegene hebt. Dat je kunt praten over de inhoud maar zeker ook over persoonlijke dingen, hoe je in je vel zit, etc.''

Heb je nog meer goede adviezen? 
''Wat mij nog steeds helpt om te verwerken na een drukke dag, is om te gaan wandelen of schrijven. Dan schrijf ik letterlijk wat er aan gedachten in mijn hoofd rondgaat. Dan ervaar ik meer rust. Ook heb ik weer een aantal creatieve hobbies van vroeger opgepakt en ik sport regelmatig. HIerdoor zit ik minder in mijn hoofd en ontspan ik beter en kan ik meer loslaten.''

Zorgen voor een goede balans tussen werk en privé dus?
''Ja, in die heftige fase had ik geen tijd voor wat ik net zei. Dan werd ik om half 6 wakker in de ochtend en gingen hele to-do lijstjes door mijn hoofd. Begon ik al doodmoe aan mijn dag. Omdat ik niet de ruimte nam om het goed te verwerken. En dan komt het eruit op zulke momenten. Dus: zorg voor genoeg momenten om weer op te laden en te verwerken naast je werk. Dat raad ik iedereen aan!

Elina, ontzettend bedankt voor je eerlijke verhaal en je tips en adviezen voor anderen! 


 

''Laat los, reflecteer regelmatig en doe waar je blij van wordt''

 Welke les zou je aan de jongere versie van jezelf geven?
''Durf los te laten, niet alles hoeft uitgestippeld te zijn. Ik had best wel een beeld voor ogen. Hoe dingen in de toekomst zouden lopen. Samenwonen, opleiding, bij een groot bedrijf aan de slag, een nog groter bedrijf, kinderen, etc…Als je 20 bent heb je het best uitgestippeld, maar nu zie ik dat dingen heel anders kunnen lopen.''

Echt je gevoel volgen dus zoals jij hebt gedaan
''Ja, laat het maar los, het is niet zo dat je hier begint en dus daar eindigt. Het gaat vaak met een omweg en dan kom je vanzelf bij de functie terecht die je heel leuk vindt. Maar dat had ik van tevoren niet zo bedacht. Toen ik 20 was had ik niet bedacht dat projectmanagement bij een digital agency veel beter bij me past dan business control.''

En nog een tip over hoe je dat doet, dat loslaten?

''Reflecteer regelmatig en doe waar je blij van wordt. Vraag je af: waar ben ik naar op zoek, waar word ik blij van, en stuur dan regelmatig bij.‘’
 

Dat reflecteren, hoe ziet dat eruit bij jou?
''Ik was al getriggerd door het Grip-principe waarin je regelmatig reflecteert. Eigenlijk is het belangrijkste je jaar- en kwartaalterugblik. Kijk terug, daar haal je heel veel uit. 'O ja, dat was heel waardevol, niet vergeten'. Als je die terugblik overslaat en niet terugkijkt naar je doelen dan mis je een essentieel onderdeel.''

Tot slot: welk(e) tips of advies heb je voor mensen die dit lezen en zich willen ontwikkelen? Bijvoorbeeld voor schoolverlaters 
''Ja, wat betreft het voorgaande. Heb je geen tijd voor zowel het bedenken van je doelen als je reflectie? Doe dan sowieso het laatste. Maak het niet te groot en te zwaar met bijvoorbeeld een jaarplan maar kijk gewoon terug: waar kreeg je energie van, wat vond je leuk en wat niet, maak een samenvatting. Laat die 2 weken liggen en tweak dan je doelen.''

Dat doe jij dus ook nog steeds?
''Nou, ik hou me er niet altijd even strak aan hoor, maar ik pik wel de dingen eruit die ik belangrijk vind. Een weekly review doe ik niet altijd en niet altijd even gestructureerd, maar die evaluatie is wel heel belangrijk. Dat zou mijn advies zijn.''

Dank voor je verhaal en je waardevolle tips Kirsten! 
''Graag gedaan, ik vond het leuk om te delen!''

Ben je naar aanleiding van het verhaal van Kirsten nieuwsgierig geworden naar hoe Adwise past in jouw ontwikkelingsreis? Laten we kijken welke openstaande vacature past bij jou of welke eigen functie we samen met jou kunnen 
creëren om je toekomstige ambities waar te maken. Neem hieronder contact op met Sanne!

Sanne Nijhof

Toe aan een nieuwe stap?

Sanne denkt graag met je mee!.

Neem hier contact op

contact
Elke Tiehuis

Kies net als Junior voor ontwikkeling bij Adwise!

Ik denk graag met je mee.

Elke, Adwise recruitment

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Openstaande vacatures

Hoe past Adwise binnen jouw ontwikkelingsjourney?.

  • Alle categorieën
    • Digital Marketing
    • Sales & Account
    • Support Staff
    • Data & Insights
    • Strategy, Brand & CX
    • Development
  • Dienstverband
    • Fulltime
  • Organisatie
    • Adwise
    • Bij opdrachtgever
    • Adwise Academy
Staat je vacature er niet tussen?

Maak je interesse om bij ons te werken kenbaar en doe een open sollicitatie

Open sollicitatie
Wil je geen vacature missen?

Meld je aan voor een job alert en blijf op de hoogte van onze vacatures

Job alert instellen
Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23