De 3 factoren van het nieuwe LinkedIn algoritme

De 3 factoren van het nieuwe LinkedIn algoritme

De 3 factoren van het nieuwe LinkedIn algoritme

LinkedIn belooft het speelveld van het platform gelijk te trekken en minder nadruk te leggen op de “grote jongens” van het platform. In de afgelopen 12-18 maanden is LinkedIn hard aan de slag gegaan om het algoritme aan te passen. Dit alles om de viraliteit van bepaalde berichten te verminderen en juist meer nadruk te leggen op niche interesses. Er ligt met deze aanpassingen meer focus op inhoudelijke conversaties en betrokkenheid. Klinkt bekend he? Platforms zoals Facebook en Snapchat hebben die overstap al gemaakt en nu zet de professionele netwerkgigant dezelfde stappen. Het nieuwe algoritme is ontworpen om relevantere content voor LinkedIn gebruikers te selecteren. Hierin wordt prioriteit gegeven aan mensen die je kent die praten over dingen die je mogelijk interessant vindt. Sounds good, toch?!

Hoe zag het algoritme er eerder uit?

Content die ontworpen was om viraal te gaan ging met het oude algoritme ook daadwerkelijk viraal. Ongeacht of het nou ook echt betekenisvolle content was of niet. Daarnaast was veel van de aandacht op LinkedIn gericht op de top 1% van de hoofdgebruikers. Het resultaat? Degenen met minder volgers werden daardoor grotendeels genegeerd. Maar dat is gelukkig verleden tijd!

En nu?

Vanaf nu zullen drie criteria bepalen hoe de nieuwe systemen van LinkedIn je content prioriteren, rangschikken én weergeven. Ik licht de verschillende factoren toe:

1: Content die ervoor zorgt dat gebruikers gaan deelnemen aan een gesprek
Om een gelijkmatig verdeeld bereik te creëren introduceerde LinkedIn een optimalisatie in het algoritme die ook aandacht geeft aan connecties  die een bericht posten en een kleiner publiek bereiken. Onderdeel van deze functie betekent dat LinkedIn een bericht van je connecties hoger rankt als ze constateren dat deze meer engagement nodig heeft. LinkedIn kent niet meer gewicht toe aan bepaalde soorten berichten (video's, afbeeldingen, lange artikelen, enz.), maar houdt dus wel rekening met berichten die betrokkenheid stimuleren: "Post dingen die een reactie aanmoedigen", schrijft Davies, "Als je een link deelt, geef er dan ook een mening over." Het platform kan nu niet alleen de waarschijnlijkheid voorspellen dat een gebruiker aan een gesprek deelneemt, maar ook welke invloed het deelnemen aan een gesprek kan hebben op het netwerk van een gebruiker, én of anderen in hun netwerk ook gaan deelnemen aan het gesprek.

2: Posts die niche onderwerpen behandelen
Telkens wanneer een gebruiker de LinkedIn-app opent controleert het platform op recente berichten van connecties en de pagina's en hashtags die de gebruiker volgt. Om te bepalen welke berichten hoger worden gerangschikt in iemands feed, gebruikt het algoritme van LinkedIn AI om niche, beroep specifieke gesprekken te identificeren.

"We weten uit onze gegevens dat gebruikers het interessanter vinden om diep in te gaan op onderwerpen waarin ze geïnteresseerd zijn. Consistent zien we een beter gesprek rond niche-ideeën (bijv. #Performancemanagement) dan bredere onderwerpen (#management)", aldus Davies.

3: Hashtags
Wil je meer betrokkenheid op je LinkedIn berichten? Dan is het aan te bevelen om hashtags te gebruiken. Probeer het aantal hashtags in een bericht op drie of minder te houden. Hashtags kunnen een bericht helpen om een hogere positie in iemands feed te krijgen, afhankelijk van de hashtags die ze volgen. Als een connectie een hashtag gebruikt die jij ook volgt, krijgt het een extra boost!

LinkedIn biedt kansen!

De updates in het algoritme biedt kansen voor B2B-marketeers. Pas de updates op de juiste manier toe in de praktijk om zo authentieke gesprekken met potentiële leads te creëren. Test met hashtags, focus je op je niche en richt je op een specifiek onderwerp, zodat je betrokkenheid stimuleert en interacties triggert. Heb je hulp nodig bij je LinkedIn-strategie? Wij helpen je graag!