Challenge us
menu

Data Roundup september 2022

Data Roundup september 2022

De maand september zat op het gebied van data weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van de afgelopen maand.

 

Brave gaat cookie consent banners blokkeren

De Brave-browser wordt gebruikt door users die privacy belangrijk vinden. In de nieuwste versie van Brave die in oktober wordt uitgebracht, blokkeert de Brave-browser cookie popups op Android en desktop (en kort daarna op iOS).

Je kunt kiezen of je standaard alle cookies wilt weigeren of wilt accepteren. Wat de gevolgen hiervan precies gaan zijn, voor websites die niet goed werken als de cookiebanner wordt geblokkeerd, is nog even afwachten.

Bron

 

De Deense DPA sluit zich aan bij andere landen dat Universal Analytics niet direct aan de AVG voldoet

De afgelopen maanden waren er al berichten uit onder andere Oostenrijk en Frankrijk waar de Data Protection Agency heeft vastgesteld dat Google Universal Analytics niet aan de AVG zou voldoen. Nu sluit ook de Deense authoriteit zich hierbij aan. Google Analytics voldoet niet “out of the box”, maar kan met de juiste instellingen wel voldoen.

Ook de Nederlandse data authoriteit is Universal Analytics aan het onderzoeken. De uitspraken gaan niet over GA4.

Bron

 

Privacy Shield 2.0 komt eraan

Volgens Politico Europe zou er binnenkort een update kunnen komen voor de “Privacy Shield” wetgeving. Dit is belangrijk voor de datastromen tussen de EU en de USA en zou een oplossing kunnen bieden voor Amerikaanse tools (zoals Google Analytics) die niet aan de AVG kunnen voldoen.

Het gaat om speculatie, maar zeker interessant om te volgen!



 

Google Analytics plugin voor Google Sheets

Bij Adwise maken we veel gebruik van de gratis Google Sheets plugin voor Universal Analytics. Helaas werkt deze plugin van Google nog niet voor GA4. Giel van Adformatic heeft daarom zelf een plugin geschreven die we jullie niet willen onthouden.

Bron

 

Nieuwe GA4 certificering

Tot nu toe was het “Analytics examen” van Google gericht op Universal Analytics. Nu heeft Google ook een examen toegevoegd dat gaat over GA4.

Tip: het examen valt reuze mee. Sterker nog, onder specialisten horen we geluiden dat de vragen te gemakkelijk zijn.

De specialisten van Adwise zijn natuurlijk gecertificeerd.

Bron

 

GA4 gaat automatisch form interactions vastleggen

Eén van de voordelen van GA4 is dat deze tool automatisch allerlei interacties met websites vastlegt, waarvoor met Universal Analytics extra werk nodig was. Denk bijvoorbeeld aan scrolldiepte en uitgaande klikken. Nieuw is dat GA4 nu ook automatisch interactie met formulieren gaat vastleggen. Zo kan inzichtelijk worden gemaakt hoeveel gebruikers starten met het invullen van een formulier ten opzichte van het aantal daadwerkelijk afgeronde formulieren.

Om inzichtelijk te maken bij welke stap in het formulier gebruikers vastlopen is nog wel extra werk met GTM nodig.

Bron

Loraine, Data Marketeer

Wil jij ook meer grip krijgen op je data?

Loraine, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23