Challenge us
menu

Data Roundup juni 2022

Data Roundup juni 2022

Onze data specialisten Christiaan, Loraine en Wouter nemen je in deze Roundup mee langs de belangrijkste data ontwikkelingen van de afgelopen maand.

 

Firefox verwijdert tracking parameters uit de URL

Apple Safari heeft ITP en Firefox heeft ETP: Enhanced Tracking Protection. In de nieuwste versie heeft Firefox functionaliteit toegevoegd, waarmee bepaalde tracking parameters uit de URL worden verwijderd. Op dit moment gebeurt dit nog alleen als de gebruiker heeft gekozen voor de meest strenge “Strict” setting van Enhanced Tracking Protection, maar het is een teken aan de wand.

Gevolgen voor attributie
Als een bezoeker op een advertentie klikt, worden er vaak parameters toegevoegd aan de URL waarmee kan worden herleid wat de bron was van de bezoeker. In het geval van Facebook is dat bijvoorbeeld de parameter ‘fbclid’. Zonder deze parameter kan Facebook niet herleiden welke campagne/advertentie het beste converteert. Oftewel, de attributie klopt niet meer.

Op dit moment worden parameters van Facebook, Marketo, HubSpot, Vero, Drip en Olytics verwijderd, maar de kans bestaat natuurlijk dat er meer gaan volgen. Daarnaast kunnen gebruikers zelf handmatig extra parameters toevoegen.

Bron

 

Google stuurt Analytics-requests naar een ander adres

De meeste gebruikers van Google Analytic zullen niet in de browser requests die naar Google worden verzonden zitten te neuzen, maar het viel ons op dat GA4 ineens niet meer naar www.google-analytics.com verwijst, maar naar region1.google-analytics.com. 

Waarschijnlijk heeft dit te maken met de wijzigingen die Google aan het doorvoeren is om dataverkeer binnen de EU te kunnen houden, al lijkt dat bij het subdomein ‘region1’ nog niet het geval te zijn. https://check-host.net/ip-info?host=https%3A%2F%2Fregion1.google-analytics.com 

Check je Content Security Policy
Bij websites die gebruik maken van een CSP zou het kunnen gebeuren dat er door deze wijziging plotseling geen data meer binnenkomt in Analytics. We hebben al gevallen meegemaakt waar specifiek www.google-analytics.com was 'gewhitelist', waardoor requests naar region1.google-analytics.com werden geblokkeerd. Mocht je hier vragen over hebben, dan kunnen we altijd even meekijken.



Bron

 

Squeezely lanceert RFM Momentum score en Messaging App

RFM Momentum score
Eerder heeft Squeezely de RFM app al gelanceerd, maar nu gaan ze een stapje verder door een Momentum Score widget toe te voegen aan de RFM App. 

Messaging app
Een andere grote functie waar Squeezely aan heeft gewerkt is de Messaging App, die gebruikers meer inzicht geeft in statistieken met betrekking tot pushberichten. Dit doen ze door alle gegevens naar één plaats te brengen.



 

Google waarschuwt nu ook zelf voor ‘kardinaliteit’ in GA4

Misschien ben je in je GA4 rapporten inmiddels een rij met (other) tegengekomen. De oorzaak klinkt erg ingewikkeld: dimensies met een hoge kardinaliteit. Of eenvoudiger gezegd: dimensies (kolommen) in een tabel met erg veel unieke waarden. Als een kolom te veel unieke waarden bevat, dan wordt een deel van deze waarden samengevat onder ‘(other)’. 

Een groot verschil tussen Universal Analytics en GA4 is echter dat ook wanneer de tabel zelf geen kolom met veel unieke waarde bevat, maar een andere kolom in GA4 wel, alsnog gegevens samengevoegd kunnen worden onder (other). Hier was de afgelopen tijd flink wat discussie over onder dataspecialisten.

Een gevolg van de ophef die hierover ontstond, is dat Google nu een waarschuwing heeft toegevoegd bij het aanmaken van een custom dimension. Zo is het bijvoorbeeld niet handig om een custom dimension met een timestamp toe te voegen, terwijl dit bij Universal Analytics een best practice was.



Bron

 

Wil jij ook meer grip krijgen op je data?

Wouter, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23