Challenge us
menu

Data Roundup juli 2022

Data Roundup juli 2022

Onze data specialisten Christiaan, Loraine en Wouter nemen je in deze Roundup mee langs de belangrijkste data ontwikkelingen van de afgelopen maand.

 

Google stelt het uitfaseren van third party cookies in Chrome uit

Google heeft een blog gepubliceerd waarin ze de voortgang met de Privacy Sandbox beschrijven. Het bedrijf probeert een balans te vinden tussen enerzijds gebruikers die op zoek zijn naar privacy en anderzijds adverteerders die nauwkeurige targeting wensen. Die balans lijkt nog niet helemaal gevonden te zijn, zoals blijkt uit deze quotes uit het artikel:

"... we are expanding the testing windows for the Privacy Sandbox APIs before we disable third-party cookies in Chrome."

"... we now intend to begin phasing out third-party cookies in Chrome in the second half of 2024."

Oftewel, Google schuift het uitfaseren van third party cookies in Chrome op naar H2 2024. Dat is goed nieuws voor advertentieplatformen die gebruik maken van third party cookies, maar aangezien flink wat browsers nu al geen third party cookies meer accepteren is het nu al geen optie meer voor betrouwbare dataverzameling.

Bron

 

Nieuwe filteropties voor GA4

Naast de optie om een “vergelijking” toe te voegen in GA4 (vergelijkbaar met een segment in Universal Analytics), biedt Google nu ook de optie om rapporten te voorzien van een filter. Het is helaas nog niet echt vergelijkbaar met een gefilterde weergave zoals we dat kennen uit Universal Analytics, maar het biedt wel een extra mogelijkheid om bijvoorbeeld spam traffic uit een rapport te filteren.

 

GA4 Admin API

Voor de geavanceerde gebruikers van GA4 is toegang via een API erg nuttig. Een API voor de reguliere GA4 rapporten was er al, maar een Admin API nog niet. Met deze API is het mogelijk om bijvoorbeeld gebruikers te beheren, properties en streams aan te maken, enzovoort. Erg nuttig dus voor bureaus die werken met veel verschillende GA4 properties!

Bron

 

Nieuwe cookie settings in GA4

Het is nu mogelijk in via de interface van GA4 de standaard cookieinstellingen voor GA4 aan te passen. Zo kan de standaard levensduur worden aangepast van 0 tot 25 maanden en kan worden ingesteld of deze levensduur vanaf het meest recente of eerste websitebezoek moet worden gerekend.

Bron

 

Wil jij ook meer grip krijgen op je data?

Wouter, Data Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021