Challenge us
menu

Data Roundup juli 2021

Data roundup

De maand juli zit op het gebied van data en analytics weer vol met updates. In deze roundup nemen de specialisten van Adwise je mee door de meest interessante updates van deze maand.

 

Google Ads conversion tracking via server side tagging in Google Tag Manager

Eén van de buzzwords van het afgelopen jaar binnen de Data & Analytics community was “server side”. Ook Google speelt in op deze trend met server side containers voor Google Tag Manager, maar het aantal tags is tot nu toe klein. Met de toevoeging van een tagsjabloon voor Google Ads conversion tracking zet Google in ieder geval een stap in de goede richting.

Natuurlijk was Simo Ahava één van de eerste die een blog schreef over de nieuwe mogelijkheden. 

 

Gebruikersrollen in Google Analytics

Afgelopen maand hebben gebruikers van Google Analytics een e-mail ontvangen met de boodschap dat de “manage users permission” komt te vervallen. In plaats daarvan worden gebruikers, die deze rol hadden, omgezet naar “administrators”.

 

Diverse GA4 updates

Google zet vol in op de ontwikkeling en adoptie van GA4 (de nieuwste versie van Google Analytics). Dit blijkt ook aan de vele updates die we voorbij zien komen. Hieronder een greep uit de belangrijkste wijzigingen:

De nieuwe advertiser experience
Vorige maand hebben we het al aangekondigd en deze maand zien we de nieuwe advertiser rapportage inderdaad verschijnen in GA4 accounts. Onder de (eveneens vernieuwde) menubalk is de optie “Advertising” toegevoegd, die toegang biedt tot drie nieuwe rapporten. Er is helaas nog geen speciaal rapport voor Google Ads, maar die wordt binnenkort verwacht.

Nieuwe predictive mogelijkheden
Het was al mogelijk om met GA4 doelgroepen aan te maken op basis van voorspellingen van Google. Dit wordt uitgebreid met predictive metrics (https://support.google.com/analytics/answer/9846734 en https://support.google.com/analytics/answer/9805833). Hiermee krijg je als gebruiker zelf toegang tot de statistieken waar de predictive audiences op gebaseerd waren voor een dieper inzicht in je gebruikers.

Waarom overstappen naar GA4
We hebben onze opdrachtgevers van harte aanbevolen om zo snel mogelijk te starten met GA4. Er zijn verschillende redenen om alvast een GA4 property aan te maken, ook als je er nog niet direct gebruik van gaat maken. Deze blog van Mike Sullivan legt heel goed uit waarom dat zo belangrijk is.

 

CM.com neemt TraceDock over

TraceDock is een tool waarmee de impact van ITP en ad blockers op een privacyvriendelijke manier beperkt kunnen worden. Adwise is een partner van TraceDock en zet deze tool voor meerdere opdrachtgevers succesvol in. Begin juli kwam het bericht binnen dat TraceDock is overgenomen door CM.com. Ze hebben ons verzekerd dat de overname geen directe gevolgen heeft voor de dienstverlening.

 

Nieuwe Privacy Sandbox timeline

Google heeft een mooie grafische weergave gemaakt van de planning voor de uitrol van de Privacy Sandbox. Deze timeline is hier te vinden: https://privacysandbox.com/timeline/  

Hulp nodig met het maximaal benutten van jouw data?

Wouter, Head of Data & Analytics, helpt je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021