Challenge us
menu

The Conference formerly known as Conversion Hotel

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
Conversion Hotel 2019

Vrijdag 22 november - Het is weer zover; tijd voor hét CRO / UX event van het jaar! Deze zesde editie van “the Conference formerly known as Conversion Hotel” vond, net als de eerder edities, plaats in de duinen van het mooie Texel. Hier verzamelden 240 specialisten op het gebied van UX, CRO en Data Science zich om te luisteren naar inspirerende sprekers maar vooral ook met elkaar kennis te delen onder het genot van Texelse biertjes. In dit blog hebben we een aantal punten uitgelicht die we graag met jullie willen delen.

Product experimentation

Dit jaar had Stephen Pavlovich van Conversion.com de eer de om het event af te trappen. Hij maakte van deze gelegenheid gebruik om CRO en breder te trekken dan websites. Met voorbeelden van zijn klanten liet hij zien hoe CRO specialisten op basis van de experimenten die zijn dagelijks doen om online business te laten groeien, kunnen helpen bij het maken van essentiële keuzes in bedrijfsvoering. Eén van de voorbeelden daarvan is het op de markt brengen van nieuwe producten. Aan dit proces zitten vaak jaren van research en development vast. Maar zit de klant hier wel op te wachten? In 80% van de gevallen niet. CRO specialisten kunnen op basis van hun experimenten vooraf vaststellen welke producten de grootste kans van slagen hebben op de markt. Hiermee kunnen miljoenen investeringen worden voorkomen.

Sample Ratio Mismatch

Op zaterdag nam Lukas van Booking.com ons mee in de wereld van A/B-testing; met de nadruk op Sample Ratio Mismatch (SRM). In minimaal 6 - 10% van de A/B-testen is de verdeling van het verkeer scheef, ondanks dat de tool het wel 50/50 verdeeld. Dit klinkt alsof het geen groot probleem is, maar het kan de conclusie van de test behoorlijk veranderen. Daarom is het belangrijk dat elke test wordt gecontroleerd op SRM voordat de conclusie wordt doorgevoerd.

Elephants and rabbits 

Een ander onderwerp dat uitgebreid werd uitgelicht was de Growth Mindset. De growth mindset gaat over de constante wil om te blijven groeien en het meeste uit jezelf te willen halen. Maar wat deze mindset vaak ontzettend in de weg staat zijn de dagelijkse beslommeringen, “the rabbits”. Hierbij kan je denken aan dagelijkse kleine taken, die stiekem veel energie kosten: Je e-mail, telefoontje tussendoor etc. Veel mensen starten hun dag hiermee; “eerst alle kleine taken wegwerken, dan kan ik daarna lekker aan de slag”. Echter blijkt dit niet zo te werken. Op het moment dat je je kleine taken hebt afgerond is het 11 uur; nog slechts een uurtje tot de lunch. “misschien kan ik beter na de lunch beginnen” - denk je dan. Na de lunch kom je terug, ben je nog even aan het napraten met collega’s, voel je je moe met een volle buik en voordat je daadwerkelijk aan de slag gaat is het al snel 14:00 uur. Je hebt nu nog steeds niet gedaan en het project dat voor je ligt wordt een steeds groter obstakel; hoe los je dit op? Precies: “ik doe het morgen wel”. Deze grote belangrijke taak wordt de olifant genoemd. Dus onthoud: Begin je dag met de olifant en doe pas daarna de rabbits.

Het pad naar groei en loyaliteit

Een sessie van Roger Dooley over frictie. Maak het je klanten zo eenvoudig mogelijk in plaats van de motivatie te veranderen. Mensen kiezen in de meeste gevallen voor de makkelijkste manier. Door dingen op je website gemakkelijk maakt, zal dit leiden tot minder frictie en meer conversie. Voorbeeld hiervan is het “Amazon buy-in 1-klik aankoop”. Bij Amazon heb je een one-click buy optie die bezoekers laat zien hoe en wanneer ze hun pakket ontvangen, zonder aanvullende informatie en kan binnen enkele seconden worden voltooid. Concentreer je op de meest gewenste uitkomst en kijk wat de snelste en gemakkelijkste aanpak is om actie te ondernemen. Door het eenvoudig te houden, zullen bezoekers terugkeren. 

Het meten van frictie kan op verschillende manieren o.a. door observatie (eye-tracking), analytics, vragen te stellen aan de gebruikers en de perceptie te meten van de klant inspanning. Een aantal tips en trucs waarmee je frictie op je website kan verminderen zijn het gebruik van korte teksten, eenvoudige lettertypen, geen grote vormen te gebruiken en hou het simpel.

Conclusie

Bovenstaand zijn een aantal onderwerpen uitgelicht die tijdens dit event naar voren zijn gekomen. Daarnaast waren er nog veel meer inspirerende sessies en verschillende break out sessies waarin deelnemers deep dives konden houden in de wereld van CRO, AI, UX, analytics and psychologie. Al met al zijn we teruggekeerd met veel inspiratie en ideeën, waarmee we onze klanten verder op voorsprong kunnen zetten of houden. Daarnaast was het super om met andere vakgenoten te sparren en kennis te delen.

Voor een sfeerimpressie van het event ga naar www.conversionhotel.com.

Wil je meer weten over conversie optimalisatie voor jouw organisatie?

Wij helpen je graag verder.

Neem contact op
Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23