Challenge us
menu

Adwise helpt omnichannel retailer Ochama met Nederlandse expansie

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
Adwise en Ochama
Ochama is de eerste winkel in Nederland waar je food- en non-food-producten kunt bestellen en kunt kiezen om deze af te halen of te laten bezorgen.

One-stop shop Ochama, een nieuwe formule van retailgigant JD.com, kiest Adwise als partner voor haar Nederlandse expansie. Achter de schermen werken Adwise en JD.com al bijna een jaar samen om de Nederlandse toetreding voor te bereiden. Inmiddels zijn de eerste twee gerobotiseerde stores officieel geopend waarmee de retailer haar eerste fysieke stappen heeft gezet op Nederlandse bodem. In Nederland biedt Ochama een geheel nieuwe winkelformule waar online en offline retail in elkaar overlopen, gecombineerd met een uniek one-stop shop concept.

Speler van wereldformaat

JD.com, het moederbedrijf van Ochama, is na Alibaba en Amazon de derde grootste e-retailer ter wereld. Met een beurswaarde van 95 miljard euro en meer actieve klanten dan het totaal aantal inwoners in de hele Europese Unie (550 miljoen versus 447,7 miljoen), is het duidelijk dat we het hier over een speler van wereldformaat hebben. Het bedrijf onderscheidt zich op het gebied van innovatie – waaronder robotisering en Artificiële Intelligentie (AI) – en duurzaamheid.

De nieuwe retailformule van JD.com waarmee het voet aan de grond wil krijgen in Nederland is Ochama. Ochama heeft een compleet assortiment, in combinatie van pick-up shops en een mobiele app en webshop en wil zo de nieuwe standaard neerzetten voor omnichannel one-stop shops. Members plaatsen hun bestelling online en kunnen die op een voor hen geschikt moment oppikken in één van de pick-up shops, of thuis laten bezorgen. De orders worden verzameld met behulp van robots en grijparmen. Het distributiecentrum in Berkel en Rodenrijs kan 15.000 bestellingen per dag verwerken. Als je voor 11.00 uur bestelt is het mogelijk dezelfde dag na 15.00 uur al je bestelling op te halen. Ook hier komt nauwelijks een mens aan te pas: je scant je QR-code bij de pick-up winkel en je ontvangt je bestelling via een lopende band.


Ontwikkeld door BigShots

Match made in heaven

Thijs Wolbers, Director Quality & Innovation en Partner bij Adwise ziet veel raakvlakken tussen Adwise en JD.com. “Adwise heeft zich altijd beziggehouden met digitalisering en innovatieve trends die naar Europa komen. Bovendien ondersteunen we tientallen organisaties met hun internationale digitale strategie. Zowel opdrachtgevers die vanuit Nederland internationaal groeien, als organisaties die van buiten Europa de Europese markt willen betreden. Deze samenwerking past perfect bij onze missie om markten op te schudden.”

Achter de schermen werken Adwise en JD.com al bijna een jaar samen om de Nederlandse toetreding voor te bereiden. We hielpen de e-retailer met strategie en messaging en hebben de ambities vertaald naar een integrale performance-strategie. Daarnaast is op verschillende onderdelen ondersteuning geboden met research en zijn er specifiek Nederlandse insights gedeeld. “De verschillen tussen China en Nederland zijn op bepaalde onderdelen groot, dus we hebben JD.com geholpen met het leren kennen van de Europese en Nederlandse markt. We zijn blij dat we na maanden voorbereiding nu eindelijk echt live zijn en de campagnes op basis van echte data kunnen optimaliseren”, licht Adwise-COO Jip van Kervel toe. Hij zegt enorm blij en trots te zijn dat Adwise haar fullservice-expertise van strategie tot en met operatie en haar internationale ervaring mag inzetten voor een dergelijke wereldspeler. 

Nieuwe trend zetten

Ochama is de eerste winkel in Nederland waar je food- en non-food-producten kunt bestellen en kunt kiezen om deze af te halen of te laten bezorgen. Hoewel thuisbezorging steeds meer gemeengoed wordt - met als laatste trend de flitsbezorgers – zet het ook fors in op het gemak van pick-up, waar je niet voor thuis hoeft te blijven. Het enige wat je ervoor hoeft te doen is plannen. Als je de bestelling oppikt, heb je die binnen twee minuten in handen. Ook kunnen klanten in de fysieke winkels inspiratie opdoen in de showroom of informatie inwinnen bij de – wel bemenste - servicebalie. Ochama richt zich met name op millennials en gezinnen. Het assortiment is heel breed, van elektronica tot vers fruit, van Lego tot sportkleding, van bureaus tot diepvriesproducten. Het gaat om een members only-concept, waarbij lid worden tijdelijk gratis is. Na je bestelling krijg je 10% gratis shoptegoed voor de volgende bestelling.

“Ochama is een geheel nieuwe winkelformule waar online en offline retail in elkaar overlopen, gecombineerd met het unieke one-stop shop concept. De verwachtingen voor Adwise waren dan ook hooggespannen en de opstartfase was erg uitdagend. Adwise heeft op meerdere vlakken bewezen dat zij een echte full-service agency zijn met enorm veel flexibiliteit en commitment. Ik kijk uit naar onze verdere samenwerking.” Kayee Tjahjadi-Lam - JD.com Nederland
Jip van Kervel

Benieuwd naar de internationale kansen voor jouw organisatie?

Jip, Director Operations bij Adwise, denkt graag met je mee .

Challenge us!

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24