Challenge us
menu

6 tips voor performance management in crisistijd

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
6 tips voor performance management in crisistijd

Het coronavirus heeft grote impact op de economie. Hoe ga je als organisatie om met je marketing en de Performance Management van je campagnes in tijden van crisis? Hoe zorg je dat je je budgetten optimaal verdeelt en voldoende conversies behaald? Wij delen 6 tips voor je Performance Marketing in crisistijd.

1. Budgetverdelingen en frequenties

Veel bedrijven werken met een strakke exploitatie waarin budgetten per kanaal staan beschreven. Er wordt momenteel meer thuis gewerkt en daarnaast zijn veel activiteiten afgelast. Een gevolg hiervan is dat er deze periode in sommige branches meer orienterende shoppers zijn en in andere branches juist minder. Dit heeft mogelijk invloed op de budgetten die je uit wil geven bovenaan en onderaan de funnel en op welke kanalen. Let dus goed op de frequenties en werk waar mogelijk met automatische biedings/budget aanpassingen.

Tip: Houd je frequenties in de funnel goed in de gaten en kijk of jouw budgetverdelingen nog passen. 

2. Search advertising - vertoningspercentage, CPC’s

Vergelijkbaar met bovenstaand punt is het belangrijk om binnen je search campagnes de zoekvolumes en klikprijzen goed in de gaten houden. Hier kunnen kansen ontstaan doordat er meer mensen zoeken, of grotere concurrentie doordat volume daalt en je dus sterker concurreert op een kleinere groep. 

Tip: Zorg ervoor dat deze ontwikkelingen je niet verrassen en monitor je klikprijzen

3. Conversie en ROAS uit paid

Naast de volumes en klikprijzen is er mogelijk ook nog een shiftin de conversie van verschillende shops. We zien momenteel dat mensen gerichter webshops bezoeken. Mogelijk hebben ze zich al georiënteerd op deze producten en kopen ze juist nú omdat ze thuis zitten, of omdat er angst is dat er nog uitdagingen rondom leveren gaan komen. Later volgt er mogelijk een periode van bezoekers die zich meer aan het orienteren zijn. Dit zal de conversie drukken en daarmee mogelijk ook het overall rendement. 

Tip: Blijf je conversie en ROAS analyseren en geef waar mogelijk ruimte voor oriënterende bezoekers die later gaan converteren.

4. Verzendkosten

Indien er in jouw markt op dit moment meer wordt gezocht en online gekocht, is dit hét moment om eens te kijken hoe jouw verzendkosten zich verhouden tot concurrentie. Mogelijk kun je nog meer bestellingen binnenhalen door verzendkosten eraf te halen, of bijvoorbeeld de drempel voor gratis verzending te verlagen. Dit zorgt mogelijk voor meer kosten, maar wel meer volume. 

Tip: denk nog eens na over je verzendkosten en -opties.

5. Online versus offline

We zien een verschuiving in winkelgedrag van offline naar online. Voor bedrijven met zowel fysieke winkels als een webshop is dit een goed moment om na te denken waar ze mensen naartoe sturen. Waar stuur je momenteel je bezoekers naartoe? Is duidelijk dat de producten ook online gekocht kunnen worden? Momenteel zien we veel advertenties (online & offline) voorbij komen met call-to-actions die helemaal niet geschikt zijn voor de situatie.

Tip: pas je call-to-action aan op je website, maar vergeet ook vooral je marketinguitingen niet!

6. Analytics - IP-filters en annotaties

Mogelijk werken er binnen jouw bedrijf ook veel mensen vanuit huis. Dit gaat invloed hebben op je weergaves in je analytics tooling. Daarnaast is het wellicht handig om annotaties te maken van de ontwikkeling van het virus. Maak eventueel notities van de toespraken vanuit de overheid die mogelijke invloed hebben op het gedrag van mensen.

Tip: voeg IP-filters toe voor je medewerkers en maak annotaties

Joris Kroes

Behoefte aan sparring over jouw performance management?

Wij helpen je graag!

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23