Challenge us
menu

Vier adviezen voor e-mailcommunicatie tijdens de Coronacrisis

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
E-mailmarketing tijdens de Corona-crisis

Met de algehele lockdown verwachten we dat er weer veel serviceberichten worden gestuurd over de maatregelen die bedrijven (moeten) treffen rondom de Coronacrisis Maar communiceer je dit op de juiste manier en hoe houd je jouw klanten constant op de hoogte over de situatie en (nieuwe) maatregelen rondom de bestrijding van Corona binnen jouw bedrijf? In dit artikel geven we jou een aantal tips over de e-mail communicatie met jouw klanten in tijden van deze Coronacrisis.

Vier e-mailcommunicatie adviezen 

Tijdens een crisis zoals deze is het erg belangrijk om goed te communiceren. Communicatie over het Coronavirus kan mensen helpen, maar wanneer dit niet goed gedaan wordt kan het mensen ook kwetsen of verwarren. Wij hebben 4 adviezen op een rij gezet om rekening mee te houden tijdens het versturen van nieuwsbrieven en inzetten van automatische campagnes in de Coronacrisis.

  1.     Communiceer als het nodig is

Als er belangrijke consequenties zijn voor jouw bedrijf die relevant zijn voor je klanten, zorg er dan voor dat je dit z.s.m. communiceert. Dit gaat dan vooral als je aanvullende informatie biedt ten opzichte van het RIVM. In dit geval is het de moeite waard dit te delen. Als je hier te lang mee wacht, dan kan dat zorgen voor verwarring en stress. Dit kan een negatief effect hebben op je bedrijfsreputatie.  Bedenk hierbij goed aan wie je het servicebericht gaat sturen. Wettelijk gezien mag je een servicebericht naar je hele klantenbestand sturen. Ons advies is om hier een goede selectie in te maken. Je bericht is namelijk niet relevant voor klanten die bijvoorbeeld 2 jaar geleden voor het laatst wat bij je hebben gekocht. In dit geval kan het leiden tot irritatie. Ons advies is om een verzendselectie te ontwikkelen en hierin alleen e-mailadressen op te nemen van mensen die het laatste jaar wat bij je hebben gekocht.

  1. Beschrijf de acties die je onderneemt

Je klanten en prospects willen graag weten wat jij doet om de gezondheid en veiligheid te ondersteunen tijdens deze crisis. Bedenk welke vragen je klanten zouden kunnen stellen en zorg dat je deze proactief beantwoord. Dit kun je gemakkelijk via e-mailmarketing realiseren. Een aantal voorbeelden van vragen:

  • Hoe bescherm jij je klanten en personeel in de Coronacrisis?
  • Zijn er veranderingen in openingstijden? Of ga je volledig dicht?
  • Worden leveringen van producten vertraagd?
  • Hoe kunnen klanten met je in contact komen?
  • Kunnen klanten nog steeds iets bij je kopen? Via bijvoorbeeld een webshop, per e-mail of telefonisch?
  • Waar kunnen klanten de meest recente informatie ontvangen over hoe je omgaat met de crisis?
  1.     Check je bestaande e-mailmaketing campagnes en nieuwsbrieven

Denk na over wat voor effect de Coronacrisis heeft op je omgeving en klanten. Zorg ervoor dat je kijkt naar welke e-mailmarketing campagnes je hebt draaien en zorg ervoor dat je ‘ongevoelige’ marketingcampagnes aanpast of tijdelijk pauzeert. Denk hierbij aan de volgende content, mails & campagnes:

  • Winacties
  • Humoristische content
  • Evenementen/conferenties op locatie
  • Workshops op locatie
  • Oproepen om de winkel of showroom te bezoeken
  • Lopende acties die niet meer geldig zijn
  • Voorraad van producten
  • Etc.

We zien dat veel bedrijven kortingen aanbieden nu de fysieke winkels gesloten zijn. Dit komt omdat ze vaak met grote voorraden zitten (ingekocht voor kerst & oud en nieuw), waar ze wel vanaf moeten komen. Dit kan heel mooi gecommuniceerd worden in een nieuwsbrief.

Kijk daarnaast of je bijvoorbeeld evenementen op locatie kan verplaatsen of via een webinar alsnog kan laten plaatsvinden. Informeer je klanten hier dan direct over om verwarring te voorkomen.

  1.     Probeer te helpen

Bedrijven die actie ondernemen om degenen die door de crisis zijn getroffen te helpen, zullen op een dieper level contact maken met hun klanten. Mensen willen zakendoen met bedrijven die er echt om geven. Overweeg de volgende stappen te nemen om je klanten tijdens de Coronacrisis te helpen:

  • Maak educatieve content die je klanten helpt bij het sturen of begrijpen van de crisis (en dit eventueel weer door te zetten naar hun eigen klanten).
  • Geef korting op je product of dienst.
  • Gebruik je product of dienst om mensen te helpen die aan de crisis lijden.
  • Zet een noodfonds op voor degenen die door de crisis zijn getroffen.

5 voorbeelden van nieuwsbrieven over de Coronacrisis

Wil je graag een aantal voorbeelden van nieuwsbrieven over de Coronacrisis zien? Bekijk hier een aantal nieuwsbrieven van bedrijven die op dit moment en tijdens de eerste lockdown in maart op een discrete en effectieve manier over de Coronacrisis communiceren.

  1.      Jumbo

Jumbo heeft haar klanten goed geïnformeerd over de nieuwe maatregelen. In de mail benoemen zij dat er geen extra maatregelen komen en dat je nog gewoon je kerstboodschappen kunt doen. Wel vragen ze om de kerstboodschappen gespreid en alleen te doen. Ook zijn er extra lange openingstijden om dit te stimuleren. Ze laten in de mail erg naar voren komen dat veiligheid het allerbelangrijkste is door de regels in de winkel op te sommen. De boodschap blijft; laten we er samen een mooie kerst van maken!

  1.     Hema

Ook Hema stuurde een e-mail naar klanten. Hierin werd duidelijk benadrukt dat ze het belangrijk vinden dat Hema een vertrouwde plek in de buurt is, waar iedereen zijn eerste levensbehoeften kan krijgen. Om dit te kunnen blijven realiseren, stellen ze de gezondheid van medewerkers en klanten voorop door maatregelen te treffen. Daarnaast geven ze aan dat ze trots zijn op alle Hema-medewerkers en steken ze klanten een hart onder de riem: ‘laten we goed op elkaar passen’. Hiermee tonen ze medeleven in deze crisis.

  1.     Univé Verzekeringen

Univé stak de corona-nieuwsbrief vooral in op: ‘Hoe kunt u ons bereiken’. Ze willen ervoor zorgen dat hun leden ten alle tijden bij Univé terecht kunnen voor al hun vragen. Ook in tijden van crisis. Er is een duidelijke link naar de FAQ en de klantenservice.

  1.     Douglas

Bij Douglas stuurden ze tijdens de eerste lockdown dat de stores open bleven, maar dat er maatregelen getroffen worden voor de veiligheid en gezondheid van het personeel en de klanten. Ook gaven ze aan dat wanneer je je niet comfortabel voelt om naar de store te komen, dat hun online store de oplossing is. Voor een extra fijne online shop ervaring, gaven ze korting.

  1.     Greetz

Bij Greetz hebben ze de nieuwsbrief over Corona ingestoken op het feit dat iedereen in de crisisperiode wel een beetje extra aandacht verdient. En omdat dat nu niet op een persoonlijke manier mogelijk is, stuur je jouw liefst per post. En laat zo weten dat je aan iemand denkt!

Moet je een servicemail over de Corona maatregelen sturen?

Maar is het altijd nodig om een servicemail te sturen over de Coronacrisis? Ons advies is om dit alleen te doen wanneer je aanvullende maatregelen hebt genomen boven die van het RIVM. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het aanpassen van de openingstijden of wanneer je op een andere wijze te bereiken bent dan normaal. Ook wanneer klanten tijdens de sluiting van jouw bedrijf via een alternatieve methode bij je kunnen bestellen is het advies: verstuur absoluut een servicemail over de Coronacrisis en jouw aanvullende informatie.

Samen doen wij er alles aan om businesses en het economische verkeer zo goed mogelijk overeind te houden. Daar waar mogelijk kijken we hoe we de huidige situatie voor onze opdrachtgevers kunnen ombuigen naar kansen voor nu of juist kansen die impact hebben voor als de Coronacrisis achter de rug is. Heb je hulp nodig bij jouw e-mailmarketing of andere activiteiten rondom de maatregelen van het Coronavirus? Wij helpen je graag!

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23