Challenge us
menu

10 jaar Adwise voor Learning & Development Manager Tom de Haas

Tom de Haas

In gesprek met Tom de Haas

Over zijn 10 jaar bij Adwise.

Opnieuw uitbreiding voor onze 'club van 10'! Na recentelijk Nick en Niels heeft ook Tom de Haas zich nu bij het meest ervaren gezelschap van Digital Brains gevoegd. Een prachtige mijlpaal voor onze manager Learning & Development en een mooi moment om even terug te blikken op zijn afgelopen decennium bij Adwise.

Wauw Tom, 10 jaar Adwise. Gefeliciteerd! Laten we eens teruggaan naar het begin. Hoe ben je precies bij Adwise terechtgekomen?
Destijds zocht ik een nieuwe uitdaging als projectmanager en via iemand uit mijn toenmalige voetbalteam kwam ik in contact met Adwise. Ik weet nog goed hoe ik met de lift naar de 4e etage ging voor een gesprek met Gijs en Jeroen. Ik had een heel goed gevoel tijdens en na het gesprek. Het toen al (internationale) klantenbestand sprak mij aan en er waren veel mensen waar ik wat van kon leren. Dit voelt als de dag van gisteren, maar tegelijkertijd denk ik: wat is er veel gebeurd in 10 jaar!

''Je kunt dus zeggen dat ik heb gejobhopt binnen Adwise.''


10 jaar is een lange tijd bij dezelfde werkgever. Tegenwoordig zie je toch vaak dat mensen jobhoppen omdat ze meer uitdaging zoeken. Wat maakt het dat jij toch bij Adwise wilde blijven?
Klopt, projectmanager was het niet echt voor mij. De ene dag gaf ik mijn werk een 9 en de andere dag een 5. Dus gemiddeld een 7. ‘Dat is te weinig’, zei Gijs. We zijn er samen voor gaan zitten en hebben besloten dat ik meer de richting UX en conversieoptimalisatie op moest gaan.  Dat deden we bij Adwise nog niet echt en het is voor zowel het bedrijf als voor mij een goede stap geweest. Daarnaast vind ik trainen en coachen heel leuk dus ben ik 1,5 jaar geleden doorgegroeid naar Learning & Development Manager. Je kunt dus zeggen dat ik heb ‘gejobhopt’ binnen Adwise. Gelukkig was dit mogelijk want ik heb het hier altijd heel goed naar mijn zin gehad.

Ik kan mij zo voorstellen dat er veel veranderd is in die 10 jaar tijd. Wat deed je ‘vroeger’ wat nu helemaal anders gaat? 
Ik denk dat het vakgebied zich enorm ontwikkeld heeft. Er heeft veel verdieping plaatsgevonden en er zijn rollen bijgekomen. Nu ik wat meer ‘uit de operatie’ ben, merk ik hoe snel ontwikkelingen gaan en hoe snel je achter kunt lopen. Vroeger kon je nog wel functies combineren, zo was ik een tijdje zowel projectmanager als UX specialist, maar dat is nu bijna niet meer te doen. Daarbij is Adwise enorm gegroeid. Ik was volgens mij de 25e werknemer, nu gaan we richting de 125... Dat geeft ook ruimte voor rollen als learning and development.

Je hebt natuurlijk veel leuke dingen meegemaakt zoals feestjes, awardshows en evenementen. Welk moment is je het meest bijgebleven? 
Haha, zoveel… Ons uitje naar Terschelling, met z’n allen op een grote zeilboot. Feesten op de boot, uitgaan en met 40 collega’s het cafe in, en daarna weer verder op de boot. Of met alle collega’s naar Berlijn en daar rondrijden in oude Trabantjes. Helaas was ik zo misselijk van de nacht ervoor dat ik uit die auto moest om erger te voorkomen, haha. De ski-uitjes zijn ook fantastische herinneringen, maar ook de verhuizing van de Magna Porta toren naar De Nieuwe Garage met een eigen usertest lab.

En is er iets waar je het meest trots op bent? 
Qua werk ben ik heel trots op de gouden Dutch Interactive Award die we een paar jaar geleden met ons team en onze klant Ziezodan hebben gewonnen. Dat was een hele waardevolle erkenning voor het werk en de samenwerking. In mijn huidige rol ben ik trots op het feit dat we in korte tijd veel open trainingen en een senior ontwikkeltraject hebben gemaakt. Daarin zit zoveel kennis van Adwisers die nu goed verdeeld wordt onder collega’s. Ik ben vaak bij trainingen aanwezig en ik zit daar echt te genieten.

Je hebt aan heelveel projecten meegewerkt, waar haalde je de meeste voldoening uit? 
De genoemde award is een hele tastbare erkenning, maar ik heb het, met name in mijn UX/CRO-tijd, in bijna elk project ervaren. Vooral als we gebruikerstests gingen doen. Je zit dan met de doelgroep, observeert waar hij/zij vastloopt en de klant kijkt live mee in de andere ruimte. Dat is elke keer weer zo waardevol. Om dan vervolgens een redesign te maken dat gebaseerd is op deze bevindingen, daar hebben we al heel veel waarde kunnen toevoegen. Die doelgroep echt leren kennen, de brug zijn tussen hen en je klant.

Dus vanuit hele persoonlijke samenwerking waarde toevoegen? 
Precies! Mee op pad met monteurs, een dag naast customer service medewerkers zitten om te horen waar klanten over bellen, onderzoeken hoe kinderen uit groep 8 de website van een middelbare school ervaren - en deze websites en tools dan vervolgens verbeteren; allemaal prachtige ervaringen waar ik trots op ben.

De club van 10 groeit steeds verder. Denk je dat je met jouw functie concreet bijdraagt aan het feit dat mensen langer bij Adwise blijven omdat je ze helpt hun eigen rol vorm te geven? 
Dat denk ik wel. Als er ‘als mens’ een klik is en de juiste mindset en talent zijn aanwezig, dan wordt er vaak wel een weg gevonden. Iedereen binnen ‘de club van 10’ heeft zijn of haar eigen verhaal, maar dat je je kunt blijven ontwikkelen in de dingen die je graag doet is wel de gemene deler. Er zitten ook collega’s in de club die juist binnen hun vakgebied zijn doorgegroeid naar een nog betere specialist en meer en complexere klantvraagstukken behandelen of nu een leidinggevende functie bekleden.

''Als je een situatie creëert waarin zowel
het bedrijf als jij er op vooruit gaat, is er veel mogelijk''


Als we kijken naar de toekomst: wat wil je nog bereiken of waar wil je nog in groeien? 
Op dit moment wil ik vooral een hele goede learning and development manager worden. Ik doe dit nu 1,5 jaar, heb er een korte opleiding voor gevolgd maar ben vooral nog heel veel aan het leren. Hoe en waar haal ik de opleidingsbehoefte op, hoe ondersteun ik onze coaches het beste, en hoe komt onze visie eruit te zien? Hoe maken we onze Academy nog beter? 

Is er nog een mooi project waar je op dit moment mee bezig bent? 
Momenteel zijn we bezig met de selectie van een Learning Management Systeem, waarin ik deze keer aan de andere kant van de tafel zit dan destijds als UX’er. Daar zit heel veel potentie in voor Adwise en de Academy. Ik zie voor de organisatie genoeg verbeterpunten, die deel ik zoveel mogelijk intern. Het mooie van mijn huidige rol is dat ik vaak ook zelf kan meehelpen aan de oplossing. 

Als afsluiter: is er iets wat je nog graag kwijt wilt? 
Ik wil al mijn collega’s bedanken voor de dagelijks fijne samenwerking, alle klanten voor het vertrouwen en mijn leidinggevenden voor het meedenken en de kansen die ik heb gekregen in al mijn genoemde zijsprongen haha. Dat is wel een grote les geweest voor mij: als je eerlijk bent over waar je naartoe wil en vervolgens een win-win weet te creëren, dus een situatie waarin zowel het bedrijf als jij zelf er op vooruit gaat, is er veel mogelijk. Bij Adwise, maar ik denk bij veel bedrijven.

Mooi! Is dat het advies dat je wilt meegeven aan de lezers van dit interview? 
Absoluut! Als je helder hebt waar je zelf blij van wordt en hoe je dat kunt inzetten om je werkgever te helpen, dan kunnen er hele mooie dingen ontstaan.

Marlies Noltes

Wil jij ook werken bij Adwise?

Laten we de mogelijkheden bespreken.

Ik ben Tom, Learning & Development Manager

Neem contact op

Don't miss out!

Ontvang inspiratie, trends, stories, events en veel meer direct in je mailbox..

#1 Fullservice Digital Agency 2021