Challenge us
menu

Local SEO: Dé succesformule voor lokale vindbaarheid

Wil je meer bezoekers uit local SEO?

Investeer in lokale vindbaarheid.

46% van alle Google zoekopdrachten zijn lokaal georienteerd. Dat betekent dat ook jouw doelgroep massaal zoekt naar lokale producten of diensten. Van meubelwinkels tot advocaten en van isolatie-specialisten tot electronicawinkels. Mensen wenden zich massaal tot zoekmachines en navigatie-apps om jouw vestiging of winkel te vinden.

Waarschijnlijk heb je het zelf wel eens opgemerkt; je zoekt naar een product of dienst en helemaal boven in Google zie je een Google Maps kaart met relevante aanbieders. Dit noemen we het local pack en is volledig gebaseerd op Google My Business. Dit is gelijk één van de belangrijkste onderdelen van local SEO. Maar er is nog veel meer. Benieuwd naar dé succesformule voor local SEO? Lees dan snel verder!

Local SEO: Dé succesformule voor lokale vindbaarheid.

 

Inhoud van dit artikel

 

Wat is local SEO?

Local SEO is belangrijker dan ooit. Steeds meer mensen zoeken online naar (lokale) bedrijven. Als je Local SEO goed inzet zorg je ervoor dat jouw website hoger in de lokale zoekresultaten verschijnt. Hierdoor ontvang je meer bezoekers en uiteindelijk natuurlijk meer conversie. Voor veel bedrijven is op het gebied van lokale vindbaarheid nog veel winst te behalen. Op deze pagina ontdek je dé succesformule van Adwise voor local SEO.

Local SEO kun je grofweg onderverdelen in twee onderdelen:

  • Optimalisatie voor local / maps pack (magenta omleinde zoekresultaten hieronder);
  • Optimalisatie voor de reguliere lokale zoekresultaten (zwart omleinde zoekresultaten hieronder).

Local pack vs. Lokale zoekresultaten 

Optimalisatie voor local / maps pack
Waarschijnlijk ken je het wel; je gebruikt zoekopdrachten in Google en het eerste wat je ziet is een Google Maps kaartje. Dit noemen we het local pack (ook wel maps pack) en bestaat over het algemeen uit drie resultaten. Hieronder zie je dit voor de zoekopdracht "sieraden" op mobiel.

local pack lucardi juweliers

Deze resultaten baseert Google voor een groot deel op de Google My Business vermelding. Wat dit is en hoe je dit optimaal inricht leggen we later uit.

Ook als je bijvoorbeeld Google Maps gebruikt om een route naar een winkel te plannen wordt Google My Business data gebruikt. Zo krijg je een melding als de winkel gesloten is volgens deze Google My Business data. Maar er zijn natuurlijk meer zoekmachines en al helemaal meer route-apps. De andere route-apps gebruiken ook vaak weer eigen data of data van een derde partij. In het overzicht hieronder zie je hoe dit er grofweg uitziet

local citations
Bron: Localistico

Optimalisatie voor lokale reguliere organische zoekresultaten
Naast het local pack kunnen ook reguliere organische zoekresultaten gelokaliseerd zijn. Oftewel, ook deze resultaten worden vaak aangepast op basis van de locatie van de zoeker en op basis van de lokale zoekintentie van de gebruikte zoekopdrachten. Hieronder zie je dat voor de zoekopdracht "tuinmeubelen utrecht". Google snapt dat iemand die deze zoekterm gebruikt op zoek is naar tuinmeubelen in (de buurt van) Utrecht en toont de volgens Google meest relevante resultaten.  

 

Waarom is local SEO zo belangrijk?

Cijfers van Google* tonen aan dat 76% van de lokale zoekopdrachten op mobiel resulteert in winkelbezoek binnen een dag (!). En maar liefst 28% van deze zoekopdrachten daadwerkelijk resulteert in een aankoop.  Lokale zoekopdrachten worden over het algemeen boven de reguliere zoekopdrachten getoond. Het is dus voor (lokale) bedrijven enorm waardevol om hier zichtbaar te zijn. Een paar feiten op een rij:

  • 28% van alle lokale zoekopdrachten leidt tot een aankoop;
  • Mensen die een lokale zoekopdracht doen, zijn vaak op zoek naar een adres, plaatsnaam en/of telefoonnummer;
  • 88% van de consumenten vertrouwen online reviews net zoveel als reviews van familie en vrienden.

Al overtuigd van het belang van Local SEO? Dan nemen we je nu verder mee in de Adwise succesformule voor local SEO.

*Bron; ThinkWithGoogle 

Adwise local SEO werkwijze

Bij Adwise hanteren we een vaste werkwijze wanneer we local SEO inzetten voor onze opdrachtgevers. Deze werkwijze past volledig binnen de algehele way of work van Adwise.

adwise local SEO werkwijze

Stap 1: Audit & analyseren
  • (Lokaal) zoekwoorden onderzoek; Is er een recent en volledig onderzoek van het (lokale) zoekgedrag van de doelgroep? Zo niet, dan is dit het eerst project wat opgepakt moet worden.
  • Google My Business; is er gekozen voor de juiste categorie(en), is de informatie volledig, is er een goede beschrijving, worden de resultaten hieruit goed gemeten etc. etc.
  • Citations; Staan de vestigingen van de klant, naast Google My Business, ook op andere belangrijke plekken online? Denk aan Yelp, Foursquare, Apple Maps en Facebook. En is de informatie daar ook correct?
  • Hoe wordt omgegaan met reputatie management? Zijn er voldoende (goede) beoordelingen? Wordt negatieve beoordelingen netjes beantwoord om het e.e.a. op te lossen?
  • Wordt er met de website correct ingespeeld op lokale zoekopdrachten van de doelgroep? M.a.w. is er specifieke content voor de doelgroep met een lokale zoekintentie?

 

Stap 2: Strategie bepalen o.b.v. de audit & analyses
  • Doelstelling voor local SEO bepalen o.b.v. de huidige situatie en recourses bij de klant
  • Moet er, gezien de audit, een local marketing tool worden ingezet? Zo is Adwise partner van local marketing tool Localistico.
  • Backlog en roadmap opstellen; Wie doet wat, wanneer en met welke prioriteit?

 

Stap 3: Executie
  • Het oppakken van de issues op de backlog zoals bepaald bij stap 2. 
  • Denk aan; een (lokaal) zoekwoorden onderzoek, review management, toevoegen van categorieën in Google My Business en het schrijven van lokale website-content.

 

Stap 4: Review / Evalueer
  • De ontwikkelingen gaan hard, zeker ook in local SEO. Het is daarom belangrijk dat we de situatie periodiek opnieuw beoordelen en op basis daarvan de strategie en roadmap bijsturen.

Meer weten over onze local SEO aanpak? Neem dan contact op.

Wil jij, voordat je Adwise inschakelt, eerst zelf aan de slag met local SEO? Check dan hieronder het stappenplan voor lokale vindbaarheid.

 

Stappenplan local SEO

1. Optimaliseer Google My Business

Met een zoekmachine marktaandeel van meer dan 90% in Nederland is Google natuurlijk het startpunt voor local SEO. Google rangschikt het local / maps pack voor een heel groot deel op de Google My Business vestiging. Je kunt hier verschillende optimalisaties toepassen. De belangrijkste delen we hieronder met je.

Maak je vermelding zo compleet mogelijk
Zorg ervoor dat je bedrijf aangemeld is in Google My Business en dat de pagina geverifieerd is. Vul zoveel mogelijk bedrijfsgegevens in bij Google Mijn Bedrijf zoals: adres, openingstijden en telefoonnummer. Vergeet ook vooral een beschrijving en foto van je bedrijf niet. Zorg ervoor dat je in de beschrijving ook een aantal belangrijke producten of diensten benoemd, denk hierbij na over hoe jouw doelgroep online zoekt naar deze producten of diensten. Als het goed is heb je al een zoekwoorden onderzoek gedaan om achter dit zoekgedrag te komen.

Google My Business titel
De titel van je vermelding is een van de belangrijkste factoren. Zorg er dan ook voor dat je de belangrijkste zoekterm laat terugkomen in de titel. Pas op dat je de titel niet te generiek maakt. Google moet de titels van meerdere vestigingen natuurlijk wel kunnen onderscheiden. Voeg dus ook altijd de plaatsnaam toe aan de titel. 

Categorieën
Eén van de belangrijkste punten om in te vullen is de primaire categorie van je bedrijf. Denk goed na over jouw business en het zoekgedrag van je doelgroep en baseer hier de primaire categorie op. Voor overige producten/diensten die jij aanbiedt is het raadzaam om naast de primaire categorie ook zoveel mogelijk relevante secundaire categorieën te selecteren. 

Is jouw bedrijf op meerdere locaties gevestigd? Vul dan de gegevens voor alle locaties zo compleet mogelijk in. En met zo compleet mogelijk bedoelen we ook echt zo compleet mogelijk. Geef informatie over toegankelijkheid, WiFi en alle andere opties binnen My Business. Heb je meer dan tien vestigingen? Dan is het raadzaam om gebruik te maken van bulksgewijs toevoegen en het aanmaken van een locatiegroep. Dat bespaart je een hoop tijd. 

Voeg een link toe naar de website en zorg dat deze link meetbaar is in Google Analytics

Voeg een link naar de meest relevante pagina van jouw website toe. Heb jij een of meerdere fysieke vestigingen? Link dan naar een vestigingspagina op je website en niet naar je homepage. Er zit immers een lokale intentie in de zoekopdracht dus de zoeker verwacht ook uit te komen op een vestigingspagina. Heb je enkel een Google My Business vermelding zonder dat je een vestiging (voor bezoekers) hebt? Dan kun je linken naar de homepage.

Hoewel je als beheerder best wat prestatie-data van je Google My Business vermelding kunt inzien, kun je deze data niet differentieren in Google Analytics. Met andere woorden; als iemand, via de link in Google My Business, op jouw website komt, heb je geen idee hoe dit verkeer zich verhoudt tot andere verkeersbronnen. Voeg daarom altijd UTM tags toe aan de link in Google My Business. Wij adviseren dat als volgt te doen;

?utm_source=google-my-business&utm_medium=organic&utm_campaign="gmb-naam-vestiging"

Waarbij naam-vestiging natuurlijk variabel en afhankelijk van de vestigingspagina is.

Google Posts
Met Google posts kun je specifieke acties extra onder de aandacht brengen wanneer iemand zoekt op jouw bedrijfsnaam. Je kunt hier een call to action aan toevoegen zodat potentiele klanten gelijk tot actie over kunnen gaan. Ook zijn er onderzoeken waaruit blijkt dat het toevoegen een post positieve invloed heeft op de zichtbaarheid in het local pack. Stel ook voor je posts UTM tags in op de links zodat je de prestaties kunt inzien en beoordelen. 

Producten
Met producten kun je producten aan je Google My Business vestiging toevoegen. Als iemand op deze vermelding klikt, dan worden deze producten zichtbaar. Hierdoor kan het zijn dat potentiele klanten makkelijker bij jouw producten komen en sneller overgaan tot aankoop. Hieronder zie je hoe deze producten in Google worden getoond. Stel ook voor producten UTM tags in op de links zodat je de prestatie kunt inzien, beoordelen en bijsturen. 

producten in google my business

Voorkom duplicaat vermeldingen
Uit onderzoek van Search Engine Land blijkt dat veel bedrijven dezelfde gegevens meerdere keren in Google Mijn Bedrijf hebben staan. Dit gebeurt bijvoorbeeld wanneer meerdere mensen bezig gaan met het aanmaken van een vestiging, zonder dat ze het van elkaar weten. Is dit bij jouw bedrijf aan de hand en wil je dit opgelost hebben? Neem dan contact met ons op.

2. Optimaliseer lokale reviews

Onderzoek van MOZ toont aan dat het hebben van reviews een grote impact heeft op de ranking. En nog belangrijker; reviews zijn enorm belangrijk in de klantreis. Veel consumenten raadplegen eerst reviews voordat ze overgaan tot aankoop of een lead worden. Dat geldt zowel voor productreviews, algemene bedrijfsreviews als reviews van specifieke vestigingen. Die laatste kun je beinvloeden met Google My Business en dit is bij veel bedrijven een gemiste kans. Al vanaf één review worden vaak al sterren getoond in de lokale zoekresultaten. Zo helpen Google My Business reviews niet alleen bij de ranking en het overtuigen van je doelgroep maar val je ook nog eens extra op in het local pack. Hieronder zie je hoe deze sterren eruit zien in het local pack.

Zorg er, zeker bij negatievere reviews, voor dat je netjes reageert op de review en probeert de frustratie weg te nemen. Zo kun je ervoor zorgen dat iemand zijn of haar review naar boven bijstelt. 

adwise google my business reviews

Naast Google is het belangrijk dat je je bedrijf opzoekt en reviews checkt in andere route apps. Check in ieder geval Apple Maps, Waze, Bing Places en Yelp. Heb je een horeca-onderneming? Check dan vooral ook TripAdvisor. Niet elke route-app laat reviews zien maar Apple Maps, Yelp, Bing Places en TripAdvisor doen dit wel. Zo gebruikt Apple Maps reviews uit het lokale platform Yelp, Bing Places gebruikt Google data in Nederland en TripAdvisor heeft een eigen review systeem.

Zitten er negatieve reviews tussen? Dan kan dat, als iemand je bedrijf in die app opzoekt, ervoor zorgen dat iemand besluit niet naar jouw vestiging te komen. Ga dan dus aan de slag met het verkrijgen van positieve reviews op dat specifieke platform.

3. Optimaliseer lokale websites en directories (ook wel local citations)

Niet alleen reviews op deze verschillende platformen zijn belangrijk voor je lokale vindbaarheid. Ook de content op deze externe websites kunnen je helpen om hoger te scoren in lokale zoekresultaten. Zo gebruikt Google deze externe websites om te bepalen hoe groot de kans is dat de Google My Business gegevens kloppen. Ook wordt gekeken naar hoevaak de NAW gegevens vermeld worden op deze plekken. In de regel geldt; hoe vaker jouw NAW-gegevens voorkomen op (betrouwbare) externe platformen, hoe waardevoller Google jouw vermelding vindt en hoe beter jouw zichtbaarheid in de lokale zoekresultaten (van Google).

Zorg voor consistentie
Stel dat de gegeven op deze websites totaal anders zijn dan de gegevens die in Googly My Business staan, dan kan dat invloed hebben op hoe goed je vertoond wordt in de lokale zoekresultaten.  Wij adviseren daarom altijd om jouw vesting(en) op te zoeken in de belangrijkste directories om te kijken of de gegevens actueel zijn en kloppen. Over het algemeen kun je je gratis aanmelden voor deze bedrijfsgidsen en kun je dus vrij eenvoudig je bedrijfsinformatie kloppend maken. Om je op weg te helpen geven wij je alvast een aantal van de belangrijkste Nederlandse directories. 

  • Yelp;
  • Apple Maps;
  • Waze;
  • Bing Places (indien van toepassing op je bedrijf);
  • Tripadvisor (indien van toepassing op je bedrijf);
  • Drimble;
  • Foursquare;
  • Telefoongids (betaling vereist voor websitevermelding).

Heeft jouw bedrijf meerdere vestigingen? Dan is het bijhouden en actualiseren van deze vermeldingen natuurlijk onbegonnen werk. Wij kunnen helpen bij het op een schaalbaar bijhouden van informatie op externe platformen. Neem hiervoor vooral even contact op.

Uit onderzoek van Search Engine Land blijkt dat 41% van de bedrijven niet consistent is in de vermelding van de NAP-gegevens. Als je NAP gegevens niet hetzelfde zijn op verschillende website kan dit een negatieve invloed hebben op je rankings in de lokale zoekresultaten. Om te checken of je jouw NAP-gegevens consistent hebt ingevuld, raad ik je aan om simelweg te Googelen op je eigen bedrijfsnaam en de resultaten te controleren.Je kunt je eigen website uit de resultaten filteren met de volgende zoekopdracht: [bedrijfsnaam] -site:websitenaam.nl

4. Optimaliseer Onpage local SEO

Creeër relevante lokale landingspagina's
Google kwalificeert de relevantie van jouw content voor een bepaalde zoekopdracht. Mede op basis hiervan wordt bepaald hoe hoog jouw website gerangschikt wordt in Google. Hoe meer jouw website aansluit bij een bepaalde zoekopdracht, hoe hoger jouw vermelding getoond wordt. 

Onderzoek van White Spark toont aan dat relevante lokale landingspagina's invloed hebben op de zichtbaarheid in zowel de reguliere lokale zoekresultaten als de local pack zoekresultaten. Om te zorgen dat Google jouw landingspagina's relevant acht, is het belangrijk dat je met jouw content ingaat op de plaats/regio waarvoor je optimaliseert. Zorg er bijvoorbeeld altijd voor dat je de lokale zoekterm (product/dienst + plaats > bijv. Tuinmeubelen Utrecht) in ieder geval verwerkt in de belangrijkste onpage SEO elementen:

  • Title tag;
  • Meta description;
  • H1 kop;
  • Subkoppen;
  • Tekst;
  • Afbeeldingen & alt-teksten.

Natuurlijk is het ook belangrijk dat je wel daadwerkelijk gevestigd bent of in de buurt zit van de desbetreffende locatie. Voeg bij lokale content dus altijd de NAW gegevens van de dichtstbijzijnde vestiging toe aan de pagina. Hiermee toon je aan dat jouw pagina het verdient om, o.b.v. nabijheid,  getoond te worden in Google.

Daarnaast kan het bijdragen om lokaal georienteerde informatie te geven. Ga bijvoorbeeld in op bekende lokale elementen die zich in de buurt van jouw vestiging bevinden. Hierdoor krijgt Google meer lokale context bij je content. Extra tip; heb jij reviews verzameld van die specifieke vestiging? Laat deze reviews dan zien op de lokale landingspagina als extra manier om jouw doelgroep te overtuigen om tot actie over te gaan (bijv. het bezoeken van een vestiging of contact opnemen).

Gestructureerde data
Gestructureerde data, ook wel schema mark-up genoemd, maakt het mogelijk om bepaalde onderdelen van je content op te maken met een stuk aanvullende code. Deze code is aan de voorkant niet zichtbaar maar zorgt ervoor dat zoekmachines meer context hebben bij deze content. Er zijn, afhankelijk van het type content, verschillende vormen van gestructureerde data. Zo kun je producten, reviews, video's, vacatures en veelgestelde vragen opmaken met specifieke gestructureerde data zodat zoekmachines direct snappen om wat voor soort content het gaat.

Er is ook een type gestructureerde data speciaal geschikt voor lokale bedrijven. Content die ingaat op een lokaal bedrijf kun je opmaken met de zogenaamde Localbusiness entiteit. Hierdoor laat je gelijk aan zoekmachines zien dat die specifieke pagina gaat over een lokaal bedrijf. Als onderdeel van dit type kun je bijv. adresgegevens, telefoonnummers, lat-long-gegevens en openingstijden opmaken. 

Doe dit altijd in overleg met je webdevelopment team of neem contact op met ons over hoe je gestructureerde data voor lokale vindbaarheid het best kunt implementeren.

5. Lokale linkbuilding 

Net zoals bij reguliere SEO is linkbuilding bij local SEO ook een factor. Maar wanneer je je specifiek op lokale vindbaarheid wil richten, kun je je ook het beste focussen op lokale backlinks. Wil jij een beter zichtbaar zijn in een bepaalde stad of regio? Probeer dan ook links te verzamelen van bedrijven die uit diezelfde stad of regio komen. Bij het verkrijgen van backlinks moet je rekening houden met een paar zaken:

  1. De ene website is de andere niet. Google gebruikt het PageRank algortime om de waarde van een link te bepalen. Hoewel niemand precies weet hoe dit werkt zijn er wel tools die deze waarde proberen na te bootsen. Zo kun je toch een beeld krijgen van hoeveel waarde een backlink heeft. Bij Adwise gebruiken wij hier betaalde tools zoals SEMrush, LinkResearchTools en Ahrefs voor. Er zijn ook gratis varianten van Ahrefs en Ubersuggest, zo kun je toch waardes inschatten zonder een betaald abonnement.
  2. Hoe relevanter de link van de website aan jouw business is, hoe beter. Verhuurt jouw bedrijf bijvoorbeeld opslagruimte? Dan is een link van een lokaal verhuisbedrijf relevanter dan een link van de plaatselijke bakker.

Het verzamelen van lokale links kan natuurlijk op heel veel manieren. Wees hierbij vooral creatief en denk bijvoorbeeld eens aan deze tactieken:

  • Sportverenigingen die je (voor een klein bedrag) kunt sponsoren in ruil vor een link naar jouw website of lokale webpagina.
  • Studentenverenigingen; Studentenverenigingen hebben vaak een website als onderdeel van de hogeschool of universiteit en deze websites hebben veel waarde voor linkbuilding. 
  • Denk na over wie er in jouw eigen netwerk zitten. Welke ondernemers ken je goed en waar zou je, bijv. in ruil voor een bijdrage aan hun website, een link kunnen bemachtigen?
  • Welke lokale ondernemers ken je misschien nog niet maar waar zou een link wel relevant zijn? Benader deze bedrijven en zorg ervoor dat je ze, in ruil voor de link, ook iets te bieden hebt. Bijvoorbeeld een korting op jouw producten of diensten.

Meer informatie over (lokale) linkbuilding? Hier check je er alles over én de Adwise linkbuilding werkwijze.

Local SEO inzetten voor jouw bedrijf?

Je bent nu helemaal op de hoogte van local SEO en lokale vindbaarheid. Wil je meer weten of wil je ondersteuning van een bedrijf met bewezen expertise op local SEO? Neem dan contact op!

Heb je vragen of wil je meer weten over local SEO?

Wij helpen je graag.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23