Social selling is een proces waarmee je nieuwe mensen ontmoet via social media, hen kennis laat maken met jouw bedrijf en jouw expertise en je vervolgens bouwt aan een (online) relatie.
Het doel van Social Selling is om uiteindelijk leads of meer bekendheid te genereren. Bouwen aan een goede (online) relatie kost tijd en betekent dus dat je moeite moet doen, voordat jouw acties iets zullen opleveren. In deze blog geven we je een aantal tips hoe je kan starten met Social Selling op LinkedIn.
Een goed LinkedIn profiel is het halve werk
Wanneer mensen je LinkedIn profiel bezoeken, is het belangrijk dat het professioneel en compleet oogt. Vanaf het moment dat gebruikers op je profiel klikken, heb je enkele seconden om ze te overtuigen.
Hoe maak je je LinkedIn-profiel betrouwbaar? Start met optimaliseren:
- Een compleet profiel is een betrouwbaar profiel. Vul zoveel mogelijk relevante informatie in, zoals je werkervaring en afgeronde opleiding(en).
- Zorg voor aanbevelingen van je vorige werkgever en je collega’s. Laat hen vertellen over de samenwerking en aan welke projecten jullie hebben gewerkt.
- Laat anderen skills toevoegen op jouw profiel. Zo laat je zien over welke vaardigheden jij beschikt. Omdat deze zijn toegevoegd door collega’s of bekenden, oogt het betrouwbaarder dan wanneer je zelf vertelt wat je kunt.
- Zorg voor een professionele profielfoto. Gebruik hier dus geen selfies of vakantiefoto’s.
- Vertel in de infosectie wat over jezelf: wat heeft de lezer aan jou?
Wees zichtbaar op LinkedIn
Zodra je er een gewoonte van maakt om regelmatig zelf berichten te posten en actief te reageren op posts van anderen, ga je zien dat je steeds bekender wordt op LinkedIn. Mensen gaan je onthouden en dat zorgt ervoor dat jouw profiel vaker wordt bekeken.
Hoe wordt je zichtbaar op LinkedIn?
- Ga netwerken: reageer onder posts en nodig mensen uit om te connecten.
- Volg interessante en relevante bedrijven en reageer op hun posts.
- Interacteer met posts: vind de post leuk, tag andere mensen in de comments en meng je in discussies over jouw vakgebied.
- Plaats regelmatig statusupdates en stories.
- Wees actief in groepen over jouw vakgebied.
- Nodig de mensen uit om te netwerken waarmee je in contact bent geweest.
- Zorg ervoor dat je oprecht overkomt en niet met acquisitie bezig bent. Mensen zitten niet te wachten op een ongevraagde salespitch.
- Schrijf blogs en publiceer deze op je profiel via ‘write article’.
De blogs die je publiceert op deze manier, worden weergegeven op je profiel op de volgende manier. Dit geeft direct een inzicht in jouw deskundigheid.
Bouw een kwalitatief netwerk op
Een groot netwerk is natuurlijk mooi, maar de kwaliteit van je netwerk is belangrijker dan de omvang ervan. Wanneer jouw netwerk bestaat uit gelijkgestemden en mensen met gedeelde interesses, dan is de kans groter dat ze op jouw posts wordt reageren dan wanneer je mensen in je netwerk hebt die helemaal niks met jouw business te maken hebben.
Hoe bouw je een kwalitatief netwerk op?
- Ga op zoek naar interessante personen.
- Start met het liken en reageren op updates van deze persoon.
- Wanneer je een aantal interacties hebt gehad met die persoon, stuur diegene dan een uitnodiging om te connecten.
- Voeg altijd een tekst toe aan je uitnodiging. Benoem daarin waarom je wilt linken met diegene. Zorg ervoor dat het bericht authentiek en persoonlijk is. En het belangrijkste: vermijd de salespitch!
Post regelmatig statusuupdates op LinkedIn
Wanneer je regelmatig statusupdates plaatst op LinkedIn, zul je zien dat je steeds meer personen bereikt met deze posts en jouw profiel vaker wordt bekeken.
Hoe maak je kwalitatieve statusupdates?
- Wanneer je een post maakt met alleen tekst, zorgt deze voor 50% meer views dan wanneer je er een foto bij plaatst.
- Gebruik eens een slideshow als post. Deze genereren 80% meer views dan een ander type post.
- Een post met een website link of een video genereren 40-80% minder views dan een post met alleen tekst.
- Je eigen post maken levert meer views op dan wanneer je een post van een ander persoon of een bedrijf deelt.
- Betrek andere personen in je post door ze te taggen in je bericht. Doe dit alleen wanneer zij ook echt iets aan de post hebben.
- Tag de bedrijven die je noemt in je post.
- Stel vragen om interactie op te wekken en/of vraag mensen een reactie te geven door middel van de reactiebutton.
Wil jij meer weten over Social Selling op LinkedIn? Neem dan contact op met ons! Wij kunnen je er alles over vertellen.