Challenge us
menu

Tips om direct te starten met zakelijk vloggen

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
Tips om direct te starten met zakelijk vloggen

Ieder bedrijf en iedere medewerker heeft een eigen verhaal. En hoe kan je dat verhaal beter vertellen dan met een gave video? Zakelijk vloggen lijkt een hele stap, maar met deze handige tips is een vlog maken een stuk eenvoudiger.

Het nut van zakelijk vloggen

Een video spreekt meer dan woorden of afbeeldingen. Door middel van video geef je jouw bedrijf een gezicht en sta je dichterbij je publiek dan met een afbeelding of blog. Zakelijk vloggen zorgt ervoor dat je op een leuke manier jouw product of dienst aan de man kan brengen of iets over je bedrijf kunt vertellen. 

De vlogs die je maakt kan je gebruiken voor meerdere toepassingen, zoals het plaatsen op de website of op social media. Ook kan je de video’s gebruiken voor online advertenties. De moeite die je stopt in de video’s is het dus zeker waard.

Tips voor zakelijk vloggen

Zakelijk vloggen hoeft niet moeilijk te zijn. Het enige wat je nodig hebt, is je smartphone en een app waarmee je de video kunt bewerken.3. Zorg voor een duidelijke Call to Action

1. Start met het schrijven van een script
Bereid je goed voor op het maken van een vlog. Start met het maken van een script. Hierbij gaat het erom dat je de vlog structuur geeft en bepaalt wat de kernboodschap en het doel is van de vlog. Het belang van het script is dat je opschrijft wat de essentie is van wat je wilt vertellen en wilt laten zien. Documenteer wat er in de vlog moet komen, welke sfeerbeelden je gaat gebruiken, wat de volgorde is van de beelden die je gaat schieten en welke personen er wanneer gaan voorkomen in de video.

2. Structuur van de vlog
Een vlog bestaat uit een begin, middenstuk en het eind. Zorg dat het begin maximaal 15 seconden duurt. Hierin vertel je waar de video over gaat en wat de kijker kan verwachten. Start met een originele openingszin waarmee je de kijker verrast. 

In het middenstuk staat de kernboodschap centraal. Zorg voor beweging en enthousiasme. Vergeet hierbij niet sfeershots te gebruiken voor de afwisseling en dynamiek. Om de vlog niet te kort of te langdradig te maken, houd je een duur van minimaal 1 en maximaal 3 minuten aan.

In het eindstuk vertel je een duidelijke eindboodschap met een krachtige Call To Action. Vertel wat de kijker moet doen. Zorg ervoor dat het eindstuk niet langer is dan 15 seconden.

3. Tips voor het filmen
Tegenwoordig hebben alle smartphones een goede camera. Je hoeft dus niet per se een professionele camera aan te schaffen om aan de slag te gaan met zakelijk vloggen. Een statief of selfiestick is wel handig. 

Hierbij een aantal tips voor het filmen van je video.

  • Wanneer je jezelf filmt, let er dan op dat je in de camera kijkt en niet naar jezelf. 
  • Zorg bij elk shot ervoor dat je de beginpose en eindpose iets langer aanhoudt. Hierdoor wordt het editen makkelijker. 
  • Gebruik een selfiestick of statief om het beeld stabiel te houden.
  • Film bij daglicht voor het beste resultaat. Zorg er ook voor dat de belichting goed is. Dit doe je door het licht in je gezicht te laten schijnen. Zodra het licht van achter je komt, zul je namelijk zien dat jijzelf donkerder wordt op camera.
  • Leer de teksten niet uit je hoofd. Zodra je alleen de essentie van je verhaal weet, komt het veel natuurlijk over en is het prettiger om naar te kijken.
  • Dubbelcheck altijd de beelden nadat je ze hebt geschoten. Zo voorkom je dat je beelden later opnieuw moet schieten of onverhoopt moet weglaten.

4. Tips voor interviewen
Iemand interviewen is een mooie invulling voor een zakelijke vlog. Dit kan een klant zijn, maar ook een collega of zakelijk partner. Hierbij een aantal tips voor het interviewen.

  • Kijk naar elkaar en niet naar de camera. Dit zorgt ervoor dat het een oprecht gesprek wordt tussen jullie twee.
  • In een normaal gesprek laat je weten dat je luistert en het begrijpt door ‘ja’ of ‘hmmhmm’ te zeggen. Doe dit niet op video. Dit zorgt voor onrust in het gesprek. Knik daarom naar de geïnterviewde om te laten merken dat je snapt wat diegene zegt.
  • Zorg ervoor dat je allebei een open houding hebt naar de camera (en dus naar de kijker). Een open houding betekent dat je met beide schouders richting de camera staat.
  • Voorkom dat je door elkaar heen gaat praten.
  • Als je als interviewer zelf niet in beeld bent, spreek dan van te voren af waar de geïnterviewde naar kijkt: naar jou of naar de camera. Laat de geïnterviewde zijn antwoord beginnen met het herhalen van jouw vraag.

5. Tips voor het bewerken van de video
Zodra alle beelden zijn opgenomen, is het tijd voor het bewerken van de video zodat het 1 geheel wordt. Hierbij een aantal tips voor het editen:

  • Houd de video eenvoudig: gebruik weinig tot geen special effects of tekst in je beeld.
  • Let bij het bewerken op de specificaties van de verschillende platforms waar je de video op wilt delen. Voor het delen op de tijdlijn van Facebook of LinkedIn is een ander formaat nodig dan wanneer je de video wilt delen op Instagram Stories of YouTube. 
  • Verwerk het logo en/of huisstijl van je bedrijf in de video voor herkenbaarheid. Een tip hiervoor is om van te voren een video template of overlay te maken en deze te gebruiken voor al je video’s.
  • Gebruik sfeerbeelden tussen de video’s door voor afwisseling en dynamiek.
  • Zorg voor ondertiteling zodat de video ook zonder geluid te volgen is.
  • De muziek die je gebruikt in je video moet rechtenvrij zijn. Er bestaat diverse platforms waar je rechtenvrije muziek gratis kunt downloaden.
  • Als je al ervaring hebt met videobewerkingtools, dan is Adobe Premiere Pro het meest geschikt om je video te editen. Ben je dit niet, dan kan je altijd een videobewerkingsapp gebruiken op je smartphone. Wanneer je een iPhone hebt, beschik je al over de iMovie app. Deze is handig in gebruik. Op een Android smartphone kan je gratis bewerkingsapps downloaden zoals Quik.

En zoals bij alles geldt ook hier: oefening baart kunst! Je zult zien dat hoe vaker je zakelijk vlogt, hoe beter je video’s zullen worden en hoe handiger je erin wordt. 

De onderstaande vlog hebben wij gemaakt met als doel de deelnemers van onze opleidingen te informeren over waar ze moeten zijn bij de eerste keer dat ze de Adwise Academy bezoeken. De video wordt via de mail verstuurd naar alle nieuwe deelnemers.

 

Beginnen met zakelijk vloggen?

Wil jij starten met zakelijk vloggen, maar heb je nog meer informatie en oefening nodig? Neem dan contact met ons op! Wij helpen je graag verder.

Hulp nodig bij zakelijk vloggen?

Alice, digital marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Contact opnemen
Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23