Challenge us
menu

Beheer eenvoudig én overzichtelijk jouw contentcreatie in Trello

Beheer eenvoudig én overzichtelijk jouw contentcreatie in Trello

Trello is bij de meeste mensen bekend als tool voor projectmanagement. Het biedt je een visuele manier om alles met iedereen te plannen en organiseren. Maar wist je dat deze tool ook heel geschikt is als contentkalender? Hiermee houd je grip op je content én het is ook nog eens gratis. In deze blog gebruiken wij opvoedadviesbureau Loes als voorbeeld.

Krijg grip op je content en plan vooruit in Trello

Op basis van de social strategy adviseren wij altijd een contentkalender te gebruiken. Zo voorkom je te veel ad hoc werk en stress, dus plan eenvoudig en overzichtelijk je content vooruit. Zo hoef je nooit meer last-minute aan de slag met het bedenken van social media berichten. Wij raden altijd aan om tenminste een maand vooruit te werken.

Contentkalender in Trello

Maak eenvoudig een bord aan en noem deze bijvoorbeeld Loes | Contentkalender 2020. Daarna ga je aan de slag met het maken van lijsten. Dit zijn de kolommen die je ziet op je bord. Geef elke lijst een duidelijke naam, zodat iedereen weet welke kaartjes eronder komen te hangen.

Thema's
In de social strategy bepalen we thema’s die centraal staan in de te ontwikkelen content. Deze thema’s rouleren meestal maandelijks.

Briefing
Jij weet als geen anders wat speelt binnen jullie markt. Zorg daarom altijd voor een duidelijk briefing. Afhankelijk van het thema stel je deze briefing op. Zo maak je het jezelf of je collega zo makkelijk mogelijk bij het schrijven van de content.

Review op copy en visual/video
Bij het maken van de content maken we altijd gebruik van twee review momenten. Een voor de copy (tekst bij een post) en een voor de visual/video (beeld bij een post). Sleep eenvoudig de kaartjes naar de juiste lijst, zodat degene die het moet beoordelen altijd weet wat er van hen wordt verwacht. In elk kaartje kan feedback gegeven worden in de comments.

Content
Als zowel de copy als de content goedgekeurd is dan sleep je deze naar de juiste maand. Op deze manier heb je altijd per maand een lijst met alle content die geplaatst gaat worden, of al geplaatst is.

Documenten
Zorg altijd dat alle nodige documenten in het Trellobord staan. Denk hierbij aan een social strategy of persona’s, zodat de schrijver altijd terug kan refereren naar de gemaakte afspraken. 

 

Welke informatie heb je nodig om een post te plaatsen?

Voorkom verrassingen en check altijd of onderstaande punten zijn ingevuld. Zo kun je eenvoudig maanden vooruit werken. Elke kaart bevat precies de informatie die je nodig hebt om je bericht in te plannen op de social media platforms.

1. Naam van een kaartje
Geef in elke kaart aan op welk platform je het bericht gaat posten, op welke dag het online komt en kort waar de post over gaat.

2. Labels
Voeg aan elke kaart labels toe om duidelijk te maken wat er in de post wordt gecommuniceerd en voor welke doelgroep de boodschap bedoeld is.

3. Vervaldatum
De vervaldatum is gelijk aan de dag wanneer je het bericht gaat posten. Voeg hier de juiste datum toe, zodat deze in de kalender ook zichtbaar is.

4. Omschrijving
In de omschrijving voer je de caption in die je bij je bericht wilt gebruiken. Handig om hier ook gelijk de hashtags aan toe te voegen!

5. Beeldmateriaal
Voeg als bijlage de visual van de post toe en stel dit in als omslagfoto.

6. Bijlagen, landingspagina (optioneel)
Zorg er altijd voor dat de juiste landingspagina in je kaartje staat. 

 

 

Geef je kaarten meer context met labels

Scoren dat doe je door slimme content te posten. Maak het jezelf eenvoudig om verschillende formats aan te houden die voor elk thema toepasbaar zijn. Ook is het handig om hier de persona’s te benoemen, zodat je altijd weet voor welke doelgroep de content is bedoeld.

TIP
Standaard zie je alleen de kleur van je label op je kaartje. Klik op de kleur, zodat ook de titel die je je label hebt meegegeven verschijnt. Wel zo overzichtelijk!
 

Als je alle lijsten en kaartjes hebt gevuld, dan kan je bord er zo uit komen te zien:

 

In 1 oogopslag duidelijk wat je gaat posten

Content vooruit plannen wordt je met Trello heel erg makkelijk gemaakt! Je bord is je leidraad voor het vooruit plannen van je content. Zo zie je in 1 oogopslag welke content gepland staat voor de volgende maand(en). Let op! Je moet elk kaartje voorzien van een vervaldatum. Anders is deze niet zichtbaar in je kalender.

PowerUps

Gebruik PowerUps om de functionaliteit Kalender toe te voegen aan je bord. Dan krijg je in een week- of maandoverzicht de (ver)spreiding van je content te zien.

  1. Ga naar Laat meer zien (rechts bovenin)
  2. Klik op PowerUps
  3. Zoek op kalender (links bovenin)
  4. Voeg de functionaliteit Kalender toe aan je bord.

 

 

TIP
Uiteraard check je altijd op welke dag je fans online zijn en welk tijdstip hier geschikt voor is. Op basis van deze gegevens zou je de datum waarop je iets post nog kunnen aanpassen. Het is eenvoudig dat je per kaartje de datum kunt aanpassen. Vervolgens past Trello het automatisch aan in de kalender. Super handig toch?!  

Hulp nodig bij jouw social strategy?

Britt Veldhuis, Content en Social Marketeer bij Adwise, helpt je graag!

Contact opnemen

#1 Fullservice Digital Agency 2021