Hulp nodig bij het maken van een effectieve social advertentie?
Alice, digital marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Wil jij beginnen met het maken van advertenties op bijvoorbeeld Facebook of LinkedIn? Of ben je al begonnen en vallen de resultaten tegen? Met deze 13 tips zorg je ervoor dat jouw social media advertenties nog effectiever worden.
Werk in stappen: begin bij het maken van een campagne dat stuurt op bereik. Neem daarna de mensen die interactie hebben getoond mee naar de volgende advertentie die stuurt op interactie of doorkliks naar de website. Neem vervolgens de mensen die daar interactie hebben getoond mee naar een campagne gericht op conversie. Het model dat je hiervoor kunt gebruiken is het See Think Do model van Google. Op die manier verhoog je de betrokkenheid van je bezoekers en verhoog je de kans op conversie.
Gebruik zoveel mogelijk video in je advertenties. In Facebook/Instagram en LinkedIn kun je namelijk de mensen die de video hebben bekeken bundelen in een doelgroep die je weer kunt gebruiken in een volgende campagne. Omdat deze mensen al met jouw bedrijf in contact zijn geweest, is dit een waardevolle doelgroep om te gebruiken in je campagnes.
Vertel je (potentiële) klanten wat ze moeten doen met jouw advertentie. Zorg voor een duidelijke Call To Action zoals ‘ga naar de website’ of ‘bekijk het assortiment’.
Social media gebruikers hebben een erg korte aandachtsspanne. Wanneer de advertentie niet binnen een seconde aanslaat, wordt er doorgescrolld. Zorg er dus voor dat je boodschap kort en bondig is. De meest belangrijke informatie moet in de eerste zin aan bod komen. Meer dan 3 regels worden namelijk verstopt onder de ‘meer lezen’ knop.
Segmenteer je publiek om altijd een relevante advertentie te kunnen laten zien. Iemand die al een product op de website heeft bekeken heeft een andere boodschap nodig dan iemand die je merk nog niet kent.
Begin met een klein budget. Wanneer de resultaten goed zijn, ga dan pas verhogen. Van het ophogen van je budget alleen zullen de resultaten namelijk niet verbeteren.
Houd tijdens de campagne de resultaten in de gaten. Vallen deze tegen, ga dan kijken wat je kunt verbeteren aan de ingestelde doelgroep of aan je advertentie. Verhoog niet alleen het budget als de resultaten tegenvallen. Hiervan zullen de resultaten niet verbeteren.
Houd de frequentie van de advertentie in de gaten om het budget effectief te spenderen. Afhankelijk van de doelgroep wil je niet dat iemand meer dan 5 tot 6 keer je advertentie bekijkt om irritatie te voorkomen. Om frequenties van 10+ te voorkomen kun je je doelgroep uitbreiden of het budget verlagen.
Kijk bij het beoordelen van de resultaten van je campagne naar de KPI’s die passen bij jouw campagnedoelstelling. Heb je bijvoorbeeld gekozen voor de campagnedoelstelling ‘bereik’, kijk dan naar het bereik dat je hebt gegenereerd met je campagne om te beoordelen of jouw advertentie goed heeft gewerkt. Heb je gekozen voor de campagnedoelstelling ‘verkeer’, kijk naar het aantal klikken naar de website.
De juiste campagnedoelstelling kiezen is van belang omdat het social media kanaal de resultaten op deze doelstelling gaat optimaliseren. Dit betekent dat wanneer je kiest voor ‘verkeer naar de website’ het social media kanaal de mensen uit jouw gekozen doelgroep pikt die vaker doorklikken naar een website en aan hen de advertentie laat zien.
Wanneer je kiest voor ‘verkeer’ of ‘bereik’ als campagnedoelstelling, is conversie dus geen goede KPI om te bepalen of jouw advertentie goed heeft gewerkt.
Elk social media kanaal heeft zijn eigen stukje code dat geïnstalleerd kan worden op de website. Dit stukje code meet wat websitebezoekers doen op jouw website. Met de pixel kan je onder andere conversies meten en een remarketing doelgroep aanmaken. Deze doelgroep gebruik je wanneer je jouw websitebezoekers een advertentie wilt laten zien op social media.
Om de resultaten van de advertentie meetbaar te maken in Google Analytics, gebruik je UTMs. Dit zijn stukjes informatie die je achter de URL zet die je wilt gebruiken in de advertentie. Door deze informatie toe te voegen, worden de resultaten van die specifieke advertentie zichtbaar in Google Analytics. UTM’s zijn te maken met de Campaign URL Builder van Google.
Sinds een aantal maanden maakt Facebook gebruik van de leerfase (maximaal 7 dagen). Campagnes, ad sets en advertenties moeten binnen een bepaalde tijd voldoende resultaten behalen zodat het Facebook algoritme hiervoor kan optimaliseren. Kom je niet door de leerfase? Misschien moet je het budget verhogen, je doelgroep uitbreiden of een andere biedstrategie gebruiken.
Social advertising is vooral teste. Iets wat afgelopen week goed heeft gewerkt, hoeft vandaag niet meer goed te werken. Blijf testen met afbeeldingen, teksten, doelgroepen en strategieën. Zo blijf je voortdurend verbeteren.
Alice, digital marketeer bij Adwise, helpt je graag!
Beste Fullservice Digital Agency '24