ROPO effect met e-mail marketing

Inzicht in het ROPO effect

Inzicht in rendementen

Als specialist op het gebied van digital commerce spreken wij veel e-commerce organisaties. Dit zijn pure players met alleen een webshop én omnichannel players met zowel een webshop als een fysieke winkel.

Veel omnichannel players hebben onvoldoende inzicht in het rendement van online inspanningen. Het komt vaak voor dat de producten in de fysieke winkel gekocht, terwijl de zoektocht daarvoor meer online plaatsvindt. Om dat op te lossen hebben we het ROPO effect inzichtelijk gemaakt. Een inzicht waar bijvoorbeeld Kees Smit Tuinmeubelen van profiteert.

'Ropo'

Wikipedia: "Research online, purchase offline (ROPO).
Oftewel onderzoek online, aankoop offline. Dit is een trend in het koopgedrag van klanten. Online verzamelt de klant relevante productinformatie de koopbeslissing te kwalificeren, alvorens hij besluit om het product te kopen in de plaatselijke winkel."

Van klantdata naar rapportage

Vanuit het kassasysteem van de fysieke winkels worden er klantdata geëxporteerd naar MailPlus. Die datavelden maken het mogelijk om per e-mail contact op te nemen met de klanten die een aankoop hebben gedaan in de winkel. De e-mail die vervolgens wordt uitgestuurd staat in het teken van feedback. Voor bijvoorbeeld Kees Smit is het waardevol om feedback over de aankoop te ontvangen. Maar wat misschien nóg waardevoller is, is dat door deze mail de link gelegd kan worden tussen een offline aankoop en een websitebezoek.

Heldere inzichten

Heldere inzichten

Door online en offline met elkaar te koppelen is nu inzichtelijk wat het rendement is van online inspanningen. Adwise kwam samen met Kees Smit zo bijvoorbeeld tot de conclusie dat online kanalen als AdWords en e-mail twee tot drie keer zoveel opleverden dan verwacht.

Award-winning!

De case met Kees Smit Tuinmeubelen is genomineerd voor de Dutch Interactive Awards en won twee awards tijdens de Google Premier Partner Awards 2017 (EMEA én Global). Voor Adwise een enorme erkenning en aanbeveling voor alle omnichannel spelers wereldwijd.

De ROPO case toegelicht

Bekijk de video