Wordt adverteren via Snapchat populairder dan adverteren via Facebook?

Snapchat Inc. het bedrijf achter de populaire app, publiceerde sinds de beursgang de eerste cijfers in het kwartaalverslag. De omzet van bijna 150 miljoen dollar viel 8 miljoen dollar lager uit dan verwacht. Ook het aantal gebruikers groeide in het eerste kwartaal van 2017 minder dan verwacht. Snapchat topman Evan Spiegel gaat de concurrentiestrijd met Facebook en Instagram aan. Naast het continu innoveren van features zet het bedrijf ook in op de advertentiemogelijkheden. Adverteren via Snapchat is sinds 2016 al mogelijk in de Verenigde Staten en is recent ook in Nederland geïntroduceerd.

Adverteren via Snapchat nu ook in Nederland

Na een succesvolle introductie in de Verenigde Staten heeft het bedrijf de advertentiemogelijkheden uitgerold in de rest van de wereld, dus óók in Nederland. De eerste campagnes die in Nederland zichtbaar waren staan op naam van Oreo en McDonalds, oftewel grote Amerikaanse spelers. Unox en Parkmobile hebben de primeur onder de Nederlandse bedrijven.

Dat de advertentie mogelijkheden in de VS al volop worden ingezet heeft onze collega Thijs ervaren. "Op iedere plek, of dit nu een restaurant, shop of bezienswaardigheid was verscheen een gesponsorde filter". Een mooie manier dus om offline beleving ook online te versterken. 

Gesponsorde Snapchat geofilters in Hawaii (VS)

Gesponsorde lens en geofilters laten je viral gaan

Wat is een beter moment om de gesponsorde lens in te zetten dan tijdens Koningsdag? Heel Snapchattend Nederland laat op dagen als deze aan zijn/haar volgers weten waar hij/zij het evenement viert. Unox kwam met een oranje “Unox lens”. Met de lens bereikte het merk in één dag maar liefst 3 miljoen views. Daarnaast zette het bedrijf gesponsorde geofilters in. De gesponsorde geofilter droeg bij aan 10,4 miljoen views. Mooie cijfers die aantonen dat een campagne via Snapchat een (grote) bijdrage kan leveren aan de branding van een merk.

Unox campagne met gesponsorde lens (links) en geofilters (rechts)

You've got 10 seconds!

Naast de populaire lenzen is ook de eerste Snap Ads campagne gelanceerd in Nederland. Een Snap Ad is een maximaal 10 seconden durende fullscreen video. Deze video kan getoond worden tussen snaps van vrienden of de verhalen op Discover. Net als bij normale snaps is het mogelijk om bij de advertenties verder te klikken. Het is dus belangrijk dat de aandacht van de kijker in de eerste seconden wordt gepakt. Parkmobile zette als eerste Nederlandse adverteerder Snap Ads in. Inmiddels zijn meerdere organisaties in Nederland begonnen met het inzetten van Snap Ads. Zie hieronder een voorbeeld van Werken bij Defensie

Snap Ads: Werken bij Defensie

Dat er binnenkort meer Nederlandse adverteerders via het kanaal volgen is zeer waarschijnlijk, zeker met de komst van de Snapchat Ad Manager. 

Snapchat maakt haar diensten compleet met de 'Ad Manager'

Snapchat heeft aangekondigd dat er in juni een Snapchat Ad Manager aankomt. Met dit systeem krijgen adverteerders de mogelijkheid om Snapchat advertenties in te kopen, te beheren en te analyseren. Dit is vergelijkbaar met het systeem van Google Adwords en Facebook Ads. Het systeem wordt eerst beschikbaar gesteld in de VS, Australië, UK, Duitsland en Frankrijk. Het is nog niet bekend wanneer het in Nederland beschikbaar is, maar ook dat zal niet lang meer duren. Het gebruik van de Ad Manager is kosteloos en er is geen minimum mediabudget nodig. 

Target maar raak!

Toon je advertenties op basis van levensstijl, gewoontes, demografie en meer..

Snapchat Audiences

Adverteerders krijgen de mogelijkheid om te targeten op basis van informatie die Snapchat zelf heeft verzameld: leeftijd, geslacht, device en locatie. Daarnaast segmenteert het kanaal ook op basis van het kijkgedrag van de gebruikers. 

Custom Audiences

Binnen Custom Audiences zijn drie opties te onderscheiden:

1. Snap Audience Match - voeg gegevens van bestaande contacten, zoals e-mailadressen in om te kijken of er een match is om te targeten. 

2. Lookalike Audiences - target Snapchatters met dezelfde eigenschappen als je bestaande klanten.

3. Snap Engagement Audiences - target de doelgroep die al interactie met jouw merk heeft gehad. Bijvoorbeeld gebuikers die een gesponsorde lens of geofilter hebben toegevoegd aan de Snaps. 

Uniek blijven door continue innovaties

Naast het immer populaire Instagram en Facebook verwachten wij dat Snapchat, ondanks de tegenvallende cijfers, een populair kanaal blijft. Zolang Snapchat uniek blijft, heeft het kanaal nog een hoge groeipotentie. Het kanaal moet hiervoor echter wel blijven innoveren en vooroplopen met nieuwe features. Een voorbeeld van een recent geïntroduceerde innovatie is de “World Lens”, waarbij gebruikers virtuele objecten in hun locaties kunnen projecteren.

Daarnaast heeft Snapchat aangekondigd met eigen tv-series te komen. Deze series zullen korte afleveringen tussen de drie en vijf minuten bevatten. Met de eigen televisieseries biedt Snapchat traditionele mediabedrijven de mogelijkheid om het jonge publiek (die actief zijn op Snapchat) aan te trekken.

Snapchat in jouw marketingstrategie?

Wil jij ontdekken wat Snapchat Advertising voor jouw business kan betekenen? Wij sparren graag samen met je over de mogelijkheden! Wil je Snapchat direct inzetten voor jouw merk of organisatie? Bekijk dan onze blog met 10 tips om Snapchat direct succesvol in te zetten als bedrijf

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Wil je weten wat de impact van de nieuwe Snapchat advertentiemogelijkheden voor jouw organisatie zijn? We delen onze expertise graag!

Spar eens vrijblijvend met ons

Klanten over ons

Kevin Roelofs van Shock Media

Wij ervaren de samenwerking met Adwise als zeer prettig! Het team van specialisten heeft verstand van het vak en komen met goede adviezen en oplossingen.

Kevin Roelofs
Shock Media
Review van Shock Media over Shock Media

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL