Welke kansen bieden demografische gegevens in Google Analytics?

Sinds kort is Google Analytics uitgebried met demografische gegevens en interesses. Hiermee wordt meer inzicht gegevens in websitebezoekers en kunnen rapportages hierop worden gesegmenteerd op leeftijd, geslacht en interesses. Hoe worden deze gegevens gepresenteerd en welke kansen biedt dit voor het rendement van internetmarketing campagnes?

Leeftijd en geslacht

Onder Doelgroep > Demografie worden de leeftijd en het geslacht van websitebezoekers getoond. Rechtsboven ieder figuur wordt aangegeven voor welk percentage van het totale aantal bezoekers deze cijfers bekend zijn. 

Demografische gegevens

Interesses

In het volgende onderdeel Interesses wordt inzicht gegeven in de interessegebieden van gebruikers. Deze worden o.a. gebaseerd op pagina's die zijn bezocht binnen het Google Display Network (GDN). 

Interesses

Welke kansen biedt dit?

Hieronder een overzicht van enkele belangrijke kansen die met behulp van demografische gegevens kunnen worden benut.

Meer converterende gebruikers aantrekken

Door te segmenteren op basis van leeftijd, geslacht en interesses kan inzichtelijk worden gemaakt welke gebruikers goed converteren. Door internetmarketing campagnes specifiek op deze gebruikers te targeten kunnen meer converterende gebruikers worden bereikt en bezoekers worden aangetrokken. Zo kunnen interessegebieden van goed converterende gebruikers worden doorgetrokken naar de targeting van bijvoorbeeld Facebook adverteren

Inzicht in slecht converterende gebruikers

Uiteraard is hiermee ook inzichtelijk welke gebruikersgroepen juist slecht converteren. Aan de hand van het websitegdrag van deze gebruikersgroepen kan de website op specifieke onderdelen worden verbeterd waardoor deze groep beter gaat converteren. Zo kan specifieke content op de website en in internetmarketing campagnes (zoals banners voor bepaalde leeftijdcategorieën) hier beter op worden afgestemd. 

Remarketing segmenteren op gebruikersgroepen

Tegenwoordig wordt de content van remarketing banners vaak gebaseerd op websitegedrag, zeker met de komst van Dynamic Remarketing. Met deze nieuwe inzichten is het echter ook mogelijk om deze campagnes af te stemmen op leeftijd en geslacht. Websitegedrag (wat vindt deze doelgroep belangrijke content?) en kennis van dit doelgroepsegment en haar behoeften kunnen hiervoor de benodigde input leveren. Daarnaast speelt de fase binnen het online aankoop- of oriëntatiegedrag natuurlijk ook een belangrijke rol.

Nauwkeuriger A/B testen

A/B testing of multi variable testing zijn essentieel voor conversie optimalisatie. Met deze nieuwe uitbreiding van Google Analytics kunnen de resultaten van het testen worden geanalyseerd per gebruikersgroep. Zo kan het zijn dat variant A beter scoort als wordt gekeken naar de gehele doelgroep, maar variant B juist beter converteert voor een relatief kleine gebruikersgroep.

Content beter afstemmen op de lezer

Je maakt inzichtelijk wie bepaalde content binnen je website leest. Wie lezen bijvoorbeeld de blog- en nieuwsberichten? Wie bekijkt de veelgestelde vragen?  Met deze informatie kan de content (inclusief schrijfstijl) beter worden afgestemd op deze gebruikersgroep. Bereik je een doelgroep die niet overeenkomt met de marketingcommunicatiedoelgroep? Dan is het natuurlijk belangrijk om ervoor te zorgen dat juist wel de juiste doelgroep wordt aangetrokken. 

Hoe activeer ik demografische gegevens?

Om Google Analytics rapporten uit te breiden met demografische gegevens, moet in de meeste gevallen de tracking code worden aangepast. De regel:

ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://ssl' : 'http://www') + '.google-analytics.com/ga.js';

moet worden vervangen door de regel:

ga.src = ('https:' == document.location.protocol ? 'https://' : 'http://') + 'stats.g.doubleclick.net/dc.js';

Vervolgens kan de functie worden ingeschakeld in het onderdeel Doelgroep > Demografie > Overzicht in uw Google Analytics rapport (bekijk instructies).

Hoe behaal ik meer rendement?

Benieuwd welke concrete verbeterkansen er liggen voor jouw website? Neem dan vrijblijvend contact op met één van onze internetmarketing adviseurs. Meer informatie over Google Analytics? Bekijk gerelateerde blogartikelen en onze Google Analytics diensten

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Joran Wermer van Elektramat

De vooraf opgestelde doelen zijn ruimschoots behaald en wij zijn dan ook zeer tevreden over Adwise en haar werkwijze

Joran Wermer
Elektramat
Review van Elektramat over Elektramat

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL