Wat wordt er gezegd over de Tour de France op internet?

Tour de France gesprek van de dag op internet

De Tour de France is een veelbesproken onderwerp hier in Nederland. Vooral nu de ronde van Frankrijk wel heel erg dichtbij kwam met de Grand Départ in ons eigen Utrecht. In deze blog kom je te weten wat precies gezegd wordt over de Tour de France op o.a. social media en het online nieuws. Wat zijn de trendingtopics en welke wielrenners zijn het meest besproken? Je leest het in deze blog.

De Tour 3x zoveel besproken als vorig jaar

De Tour de France wordt met veel woorden in verband gebracht. De meest besproken onderwerpen van dit jaar zijn het parcours, de tweede etappe en de wielrenners Tom Dumoulin en Tony Martin

Tagcloud Tour de France 2015

In de tagcloud van 2015 zijn andere trendingtopics te vinden dan vorig jaar. Toen was France het meest besproken onderwerp, gevolgd door ronde van Frankrijk en de Nederlandse wielrenner Lars Boom. Wat opvalt is dat Tom Dumoulin de andere Nederlander Lars Boom heeft ingehaald.

tagcloud tour de france 2014

Tijdens de tiende dag van de Tour zijn er dit jaar 144.463 berichten de onlinewereld in geschoten over de ronde van Frankrijk. In vergelijking met vorig jaar rond dezelfde tijd, is dit 3x zoveel. Toen werden er namelijk “maar” 57.235 berichten op internet geplaatst hierover.

Twitter meest gebruikte medium voor de Tour

Twitter is veruit het meest gebruikte medium om over de Tour de France te praten, gevolgd door het nieuws en Facebook. Als we kijken naar waar in Nederland de Tour onderwerp van gesprek is, ligt het antwoord erg voor de hand: Utrecht. Omdat de Grand Départ dit jaar plaats heeft gevonden in ons eigen Utrecht, is het niet gek dat het deze stad meer bezig heeft gehouden dan andere delen van het land. 

Voorafgaand aan de Grand Départ verspreidde deze grappige en ironische tweet zich als een olievlek over Nederland. Het is veruit de meest gedeelde tweet tot nu toe over de Tour.

 tweet1 tour de france

Valpartijen zorgen voor meeste pieken

Gekeken over de gehele periode (1 juni 2015 tot 14 juli 2015) is er het meest gepraat over Giant-Alpecin. Maar als we verder inzoomen op de pieken in die tijdlijn, dan komen we te weten welke gebeurtenissen de meeste monden (eigenlijk vingers) losmaakten. Op 8 juli ontstond een piek in de tijdlijn door de valpartij van Bouhanni en Bauer. Hierin waren de ploegen Confidis en Cannondale veel besproken onderwerpen. Ook de curve van de ploeg Etixx-Quick Step heeft een piek. Deze piek vindt plaats op 9 juli en wordt veroorzaakt door de tweet van Tony Martin. Deze tweet is ontzettend vaak geretweet waardoor het een eigen leven ging leiden.

 tweet2 tour de france

Dumoulin meest besproken wielrenner

De koploper in het algemeen klassement is het gesprek van de dag; 15.786 berichten zijn geplaatst over de wielrenner Chris Froome. In de tijdlijn zijn twee pieken te zien. Op 6 juli verovert Froome de gele trui en is daar dolblij mee. Op 10 juli heeft Froome de gele trui weer bemachtigd, maar wil deze niet dragen uit respect voor de uitgevallen Tony Martin. Ook de neusring die bijdraagt aan de ademhaling van Froome is een veelbesproken onderwerp op die dag.

Over onze favoriete Nederlandse wielrenner Tom Dumoulin waren hoge verwachtingen geschapen. Niet zo vreemd dus dat er veel over hem gesproken is. In totaal werden er over Tom Dumoulin 34.969 berichten de online wereld in geholpen. Dit maakt hem koploper, maar dan van de meest besproken wielrenners. De enorme piek ontstond op 6 juli. Dit is ook niet zo vreemd omdat op die dag Dumoulin uitgeschakeld werd door een massaval. Tom verliet de Tour met zijn schouder uit de kom en kon de derde etappe niet uitrijden.

Doping niet meer belangrijk

Bij het woord wielrennen denken veel mensen ook aan doping. In 2013 was doping vooral een hot item in Nederland omdat de wielrenner Michael Boogerd toen toegaf doping te hebben gebruikt in zijn wielrennerscarrière. In dat jaar was wielrennen in combinatie met doping een veelbesproken onderwerp: 1066 berichten zijn geplaatst hierover in de periode 1 juni tot 14 juli. Dit jaar zijn dit “maar” 289 berichten.

 doping

Meer over social media monitoring

De informatie in deze blog is gemeten met behulp van social media monitoring. Wilt u hier meer over weten? Neem dan contact met ons op en ontdek van social media monitoring voor u kan betekenen.

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Kim Otte van Leadax

Adwise heeft ons bewezen dat online marketing ook binnen een van oorsprong behouden markt succesvol kan zijn en waarbij offline en online kanalen effectief samenkomen en elkaar versterken

Kim Otte
Leadax
Review van Leadax over Leadax

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL