Challenge us
menu

Wat is het beste verzendmoment voor mailings?

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Wat is nou het beste verzendmoment voor je e-mailing? Het is nog altijd het beste om dit als bedrijf zelf te testen. Maar hoe handig is het wanneer er een overzicht van gemiddelden over open- en clickrates, verzenddagen en tijdstippen in de b2b- en b2c-sector beschikbaar is? In dit blogbericht geven we je een overzicht van deze gemiddelden.

Beste verzenddag

De beste verzenddagen verschillen in de b2b-sector en de b2c-sector. Voor de e-mailverzendingen richting de consumenten is vrijdag de absolute topdag.Voor de b2b-sector ligt de piek van verzendingen op de donderdag, gevolgd door de vrijdag.

Figuur 1. Verzendingen per dag van de week, B2B vs. B2C

Zoals in de grafiek te zien is, is de dinsdag ook een populaire dag om zakelijke e-mailings de deur uit te doen.

Minst populaire dagen

Of het verzenden van e-mailings op de populaire dagen verstandig is, kan zelf worden bepaald. Je kunt bijvoorbeeld de concurrentie omzeilen en de verzenddagen kiezen wanneer de minste e-mails worden verstuurd.

Voor de consumenten is de minst populaire doordeweeks dag de woensdag. Wanneer het weekend ook wordt meegerekend is zaterdag de dag dat de consumenten de minste e-mails ontvangen. Voor zakelijke e-mails is zaterdag ook de minst populaire dag, doordeweeks is dit op de maandag.

Open ratio

Wanneer openen de ontvangers de nieuwsbrieven eigenlijk? Het antwoord is op de zaterdag. Op deze dag openen de ontvangers de meeste e-mails, zowel in de b2b-sector en als in de b2c-sector. Opvallend.. want dit is de dag van de minste verzendingen.


Figuur 2. Open ratio en CTR per dag van de week

Beste tijdstip van verzenden

Naast op de hoogte zijn van de beste verzenddagen en wanneer de meeste ontvangers de e-mails openen, is het ook handig om te weten op welk tijdstip de e-mails het beste verzonden kunnen worden.

De e-mail wordt bij voorkeur gelezen tussen 17.00 uur en 23.00 uur. 's Ochtends voor 11.00 uur is ook een moment dat Nederland zijn inbox checkt. Wanneer je als bedrijf om 13.00 uur een e-mail gaat verzenden, is de kans groot dat deze e-mail middenin een berg ongelezen e-mails komt. Het verzenden op een later tijdstip is dan een betere keuze.

Testen geeft het beste inzicht

De hierboven genoemde statistieken geven een indicatie van de beste verzendmomenten. Dit loopt uiteen per branche, type ontvanger en type mailing. Het spreekt dan ook voor zich dat testen met de verzending van jouw eigen mailings de beste inzichten geeft.

Meer weten?

Heb je nog vragen over dit onderwerp of wil je weten wat wij kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze specialisten helpen je graag verder!

Auteur: Nienke Krabbe

Bronnen
E-Village E-mail Benchmark 2014
Marketingfacts
Nationaal E-mailonderzoek

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23