Waarom je nú met Instagram advertising moet beginnen!

Uit de meest recente mediaontwikkelingen blijkt dat het actief gebruik van Facebook terugloopt terwijl het gebruik van Instagram enorm in de lift zit (Bron: Ruigrok Netpanel). Instagram sluit perfect aan op de huidige mobiele en visuele wereld waarin we leven. Volgens ons hét moment om hierop in te spelen met Instagram advertising. In dit artikel bespreken wij hoe je Instagram advertising succesvol inzet om jouw doelgroep op alle fases binnen de customer journey optimaal te bereiken! 

Waarom adverteren op Instagram? 

Hoewel het gebruik van Instagram sterk in de lift zit, heeft het grootste deel van de adverteerders via social media de weg naar Instagram nog niet weten te vinden. Slechts één op de drie bedrijven adverteert momenteel op Instagram, ondanks dat adverteren via Instagram relatief goedkoop is omdat er in verhouding nog weinig concurrentie is. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Facebook waar veel adverteerders inmiddels actief zijn en de concurrentie dus een stuk hoger ligt. Even wat feiten over Instagram op een rij: 

  • 93% van de bedrijven is actief op Facebook versus slechts 36% op Instagram
  • Je genereert tot wel 5 keer meer bereik dan via Facebook (met hetzelfde advertising budget) 
  • Je krijgt doorgaans meer engagement (likes/ comments) op je berichten. Maar liefst 58 keer zo veel als op Facebook!
  • Door hashtags te gebruiken zien ook niet-volgers je berichten
  • Het is een nog opkomend medium maar maakt wel gebruik van de uitgebreide adverteermogelijkheden van Facebook.

Adverteren via Instagram én Facebook: een magische combi?

Het klinkt tot dusver als muziek in de oren. Toch is het niet allemaal rozengeur en maneschijn. Instagram adverteren wordt namelijk nog niet helemaal door de gebruikers geaccepteerd. Op Instagram scrolt ongeveer 70% van de gebruikers verder zonder door te klikken en 98,3% van de gebruikers ziet je advertentie wel, maar neemt nog niet de moeite om er op te klikken. De oplossing? Combineer Facebook met Instagram om je doelgroep te bereiken én hen aan te zetten tot actie. Zo bereik je je doelgroep op meerdere fases binnen de customer journey. 

Hoe zet je Instagram én Facebook in voor optimaal resultaat? 

Maar hoe pak je dit aan? Dit gaat middels het ‘Think – Feel – Do’ model:

Het is belangrijk dat de doelgroep éérst weet wie je bent (think), daarna vormen ze een mening over jouw product of dienst (feel) en gaan ze uiteindelijk over tot actie (do). 

Met één advertentie via Instagram blijft je doelgroep vermoedelijk in de think-fase. Het is dus belangrijk dat je per fase verschillende advertenties inzet. Bijvoorbeeld:

  • Week 1: Think-fase, focus op naamsbekendheid met advertenties op Facebook en Instagram
  • Week 2: Feel-fase, focus op likes & betrokkenheid via Instagram Stories
  • Week 3: Do-fase, focus op actie in de vorm van conversies/websitebezoeken.

#think - week 1

Laat je doelgroep in deze fase zien wie je bent en wat je doet. Wat is jouw UBR = Unique Buying Reason? Het is slim om je advertenties in deze fase in de rechterkolom van Facebook te tonen. Wanneer iemand op een desktop op Facebook zit blijft de rechterkolom continu in beeld. Hiermee genereer je maximale zichtbaarheid voor een lage prijs. Daarmee draagt het optimaal bij aan je naamsbekendheid. Daarnaast is de inzet van advertenties via Instagram in deze fase raadzaam, omdat je hiermee veel mensen bereikt tegen een lage prijs. 

Doel: De doelgroep laten zien wie je bent en wat jouw UBR is.

Doelgroep: Target op demografische gegevens en relevante interessegebieden.

#feel - week 2 

In deze fase is het belangrijk dat je doelgroep jouw bedrijf leuk gaat vinden in de vorm van een gunfactor, vertrouwen of een positief gevoel. Een mogelijkheid om in te spelen op deze fase in de journey is de inzet van Instagram Stories. Dit zijn foto’s of korte video’s van maximaal 15 seconden die bovenin het Instagram account worden getoond. Adverteren via Instagram Stories is relatief goedkoop omdat het nog maar door weinig bedrijven wordt ingezet. Authenticiteit is hierbij noodzaak omdat je de doelgroep in de eerste seconden moet pakken, zodat zij je story niet ‘voorbij klikken’. Deze fase is echt de must do tussenstap in het proces. Een Instagram Story is een cruciale stap tussen het genereren van naamsbekendheid en de actiefase. Buiten deze uitgedachte customer journey is een losse story van weinig waarde.  

Doel: De doelgroep een gunfactor voor jouw organisatie bieden.

Doelgroep: Stuur de doelgroep van de think-fase door naar de feel-fase.

#do - week 3

Stimuleer de doelgroep in de ‘do-fase’ om over te gaan tot actie. Wij adviseren altijd om de drempel zo laag mogelijk te houden. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Lead magnets: aanbieden van gratis downloads, vouchers, webinar of gratis quickscan. Dit is vooral geschikt bij producten of diensten met een hoge aankoopdrempel.
  • Kennismakingsproduct: bied je klant een gratis sample of proefversie van je product of je meest laagdrempelige product of dienst.

Doel: Aanzet tot actie in de vorm van conversie(s).

Doelgroep: Websitebezoekers en/of bezoekers die interactie hebben gehad met jouw Facebookpagina.

Ga jij Instagram advertising inzetten? 

Is adverteren via Instagram interessant voor jouw organisatie? Probeer het uit en ontdek wat de resultaten zijn! Wij helpen je graag met een strategie en inzet van campagnes. 

Deel deze blog!

Meer weten over Instagram advertising?

Meer weten over Instagram advertising?

Spar met onze social media experts over je vraagstuk. Wij delen onze kennis graag!

Spar eens vrijblijvend met ons

Klanten over ons

Joran Wermer van Elektramat

De vooraf opgestelde doelen zijn ruimschoots behaald en wij zijn dan ook zeer tevreden over Adwise en haar werkwijze

Joran Wermer
Elektramat
Review van Elektramat over Elektramat

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL