Waarom Instagram Stories onmisbaar zijn in jouw social media strategie

Dat smartphones de manier waarop we communiceren drastisch hebben veranderd is een feit. Tegenwoordig zijn er wereldwijd maar liefst 2,4 miljard smartphone gebruikers. En wist je dat 90% van alle afbeeldingen die online worden gedeeld met een smartphonecamera zijn gemaakt? In lijn met deze trend wordt verwacht dat 75% van alle video’s in 2020 op een mobiel scherm worden bekeken. De cijfers liegen er niet om. De afgelopen jaren zijn er grote veranderingen in communicatie geweest; we hebben ons niet alleen massaal van desktop naar mobiel verplaatst, maar zijn ook veel meer waarde gaan hechten aan visuele content boven tekst. We zijn veel gevoeliger geworden voor beleving. And that’s where Instagram Stories comes in! Waar we ons eerder verplaatsten van desktop naar mobiel en van televisie naar mobile video, verwacht ik nu een verplaatsing van de feed naar de Stories. In deze blog lees je waarom Instagram Stories om exact die reden onmisbaar is in jouw social media strategie.

Instagram: de meest recente cijfers

Instagram is hét platform waar beleving, visuele content en mobiel samenkomen. De cijfers liegen er niet om: er zijn 1 miljard gebruikers te vinden, waarvan 500 miljoen dagelijks. Van die 1 miljard gebruikers volgt 80% tenminste 1 bedrijf, leert 60% via Instagram een product of dienst kennen en is 29% van alle opgeslagen foto’s of video’s afkomstig van bedrijven.
Wat betreft gebruikers ziet ook Stories een duidelijke groei; waar in oktober 2016 nog 100 miljoen actieve dagelijkse gebruikers op het platform te vinden waren, waren dit er in juni 2018 al 400 miljoen. Wauw, heb ik je stiekem niet nu al overtuigd?

Waarom houden mensen van Stories?

Vaak worden Stories in verband gelegd met het zogenoemde ephemeral content concept.

Ephemeral content is content met een beperkte (24 uurs) levensduur, zoals foto’s en video’s in de Instagram, Snapchat en Facebook Stories. Doordat de berichten verdwijnen, is een soort exclusiviteit aanwezig. Hierdoor zijn gebruikers scherper, omdat zij niets willen missen (Fear of Missing Out!). Voor velen is het bekijken van Stories daardoor onderdeel geworden van hun dagelijkse routine. Naast het tijdelijke karakter is de full screen beleving in korte frames visueel erg aantrekkelijk. De vele opties die je hebt qua bewerking met stickers, gifjes, filters teksten en andere special effects maken het speels. Ook de functies waarmee je vragen kunt stellen aan je volgers en polls kunt maken zorgen voor een lekker interactief karakter. En je hebt vast ook wel eens de Instagram Stories games voorbij zien komen. Op en top creatief! Zelf ben ik groot fan van Pablo Rochat. Hij weet op creatieve manier leuke games te bedenken.

Pablo Rochat

De mogelijkheden van Stories zijn eindeloos en geven je als bedrijf de kans om écht de interactie met je volgers op te zoeken. Good to know: ongeveer 50% van de Instagram Stories die worden bekeken zijn in de vorm van video, 60+% van de Stories worden met het geluid aan bekeken en 1 op de 3 Stories ontvangt een direct message. En dat is veel, al zeg ik het zelf!

Waarom Stories onmisbaar zijn

Je hebt het gelezen; de cijfers liegen er niet om. Social media gebruikers verplaatsen zich langzaamaan steeds meer naar Stories. Daar ligt natuurlijk een uitstekende kans voor bedrijven om hier ook hun pijlers op te richten. Moet ik nog meer cijfers noemen om je te overtuigen? Wist je dat een derde van de meest bekeken Stories van bedrijven afkomstig zijn? En dan ongeveer 50% van alle bedrijven op Instagram al eens een Story hebben geplaatst? Dan kun jij toch zeker niet achterblijven! De creatieve mogelijkheden zijn eindeloos: van afbeeldingen tot video en zelfs carrousels. Kies je ervoor om te adverteren? Dan is er afgezien van caroussels zelfs automatische doorplaatsing op de Stories mogelijk. En dat maakt het wel heel laagdrempelig!

Instagram stories

Waar wacht je nog op: jouw stappenplan naar Stories marketing

Of we het nou hebben over organische Stories of advertenties, Stories geven je als bedrijf de ultieme mogelijkheid om op een ontzettend creatieve en visuele manier je verhaal te vertellen. Het stappenplan naar jouw merkverhaal vertellen via Stories?

  1. Maak voor creatieve storytelling* optimaal gebruik van de verticale ruimte
  2. Ontwikkel relevante, inhoudelijk sterke content die voorzien is van branding.
  3. Stuur aan op awareness en beleving en bepaal specifieke acties op gepaste momenten. Neem je doelgroep aan de hand in jouw verhaal en kies specifieke call-to-actions die je doelgroep op het juiste moment triggeren tot actie. 
  4. Deel authentieke content om merkloyaliteit op te bouwen.

*Stories zijn niet alleen geschikt voor het vertellen van jouw merkverhaal, want wist je dat je ook remarketing op Stories kunt doen? Zo blijf je ook hier zichtbaar onder jouw doelgroep!

Wanneer je Instagram Stories volgens bovenstaande stappen inzet en hierbij een flinke dosis inspiratie, creatieve content en uitdaging aan je doelgroep biedt levert het je enorm veel op, dat moge duidelijk zijn. Waar wacht je nog op?!

Deel deze blog!

Meer weten over Instagram Stories?

Meer weten over Instagram Stories?

Wij helpen je hier graag bij! Neem contact met ons op.

Neem contact op

Klanten over ons

Cynthia Kuipers van Pure Energie

De strategische samenwerking en de deskundige aanpak zijn direct terug te zien in de verbeterde resultaten.

Cynthia Kuipers
Pure Energie
Review van Pure Energie over Pure Energie

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL