Vinden mensen het erg om te scrollen?

Vroeger was het erg lastig om te scrollen, dit omdat het scrollwieltje nog ontbrak op de meeste computermuizen. Toen het scrollwieltje wel te vinden was op de meeste computermuizen gebruikten velen deze scrollfunctie nog steeds niet. Hoogstwaarschijnlijk is dit omdat de mensen hier nog niet gewend aan waren. Maar zijn mensen hier nog steeds niet aan gewend of vinden website bezoekers het helemaal niet erg om te scrollen?

Foute gedachte over scrollen?

In de vorige eeuw was één van de belangrijkste regels van webdesign: zorg ervoor dat de bezoeker op de website zo weinig mogelijk hoeft te scrollen, liever kleinere maar meer pagina’s. En nog steeds denken we dat mensen niet graag scrollen, maar is dit eigenlijk wel zo?  Sinds de introductie van het scrollwiel is het scrollen veel sneller en bovendien een stuk makkelijker gemaakt. Jakob Nielsen schreef al in 1997 ‘’scrolling now allowed’’. Hieruit blijkt dat website bezoekers toen al gewend waren aan scrollen.

Ook  uit onderzoek van ClickTale uit 2006 is gebleken dat website bezoekers het niet erg vinden om te scrollen. Het onderzoek werd op ruim 100.000 pagina’s waar je op kon scrollen gebaseerd. De uitkomst van dit onderzoek was als volgt:

  • 76% gedeeltelijk werd gescrolld en
  • 22% scrollde zelfs helemaal naar beneden

 De lengte van de pagina deed er niet toe bij dit onderzoek. Bezoekers vinden het dus helemaal niet erg om te scrollen, het wordt langzamerhand als doodnormaal ondervonden om even door een website heen te scrollen.  Bovendien vergt scrollen ook minder inspanning van de bezoeker dan dat de bezoeker tussen verschillende pagina’s moet navigeren. Hiervoor moet de bezoeker namelijk eerst op zoek gaan naar de link waar hij heen zou willen en dan moet de bezoeker nog wachten tot de pagina is geladen.

Waar je op moet letten als een bezoeker moet scrollen op je website

Zorg ervoor dat de bezoeker weet dat er nog meer informatie onder de paginavouw te vinden is. Dit kan onder andere door een stuk te laten zien van de informatie die lager op de pagina staat. Zo weten mensen dat er nog meer informatie op de desbetreffende pagina te vinden is en dit helpt mensen om te scrollen. Let op: zorg ervoor dat niet juist op die plek reclame staat of helemaal niets staat, zo denken mensen dat er geen informatie meer te vinden is op de pagina en zullen ze dus ook niet scrollen.

Voorbeeld

www.vk.nl: Dit is de nieuwe site van de volkskrant. Er is slechts één pagina, waarop al het nieuws is te zien. Bezoekers kunnen hier eindeloos scrollen, zonder ook maar één keer te hoeven klikken.

Waarom deze vernieuwing?

Deze nieuwe site is veel overzichtelijker en is makkelijker navigeerbaar. De oude site van de Volkskrant bestond eerder uit een groot aantal deelsites van verschillende thema’s. Het is nu ook eenvoudiger gemaakt voor de bezoeker om door te klikken naar gerelateerde onderwerpen.

Niet alleen de volkskrant maakt zich niet langer druk over de paginavouw, vooral grote sites (als marktplaats, bol.com) gaan ervan uit dat bezoekers wel scrollen.

Auteur: Renée Nijhuis

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Emiel Koops van Pokon

Adwise kenmerkt zich door haar prettige manier van samenwerken in combinatie met het leveren van uitstekende kwaliteit en expertise

Emiel Koops
Pokon
Review van Pokon over Pokon

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL