Universal Analytics: wat is het en hoe werkt het?

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Universal Analytics is een nieuwe technologie binnen Google Analytics, waarmee het mogelijk is om meerdere typen gegevens te verzamelen en de gegevenskwaliteit te verbeteren. Het bevat een reeks nieuwe functies waarmee de manier waarop gegevens worden verzameld en ingedeeld in het Google Analytics account worden gewijzigd. Universal Analytics maakt het inzichtelijk hoe de bezoeker gebruik maakt van de website op verschillende apparaten. Ook is het mogelijk om gegevens bij te houden van alle online en offline contactmomenten met klanten.

Wat kan je met Universal Analytics?

Met Universal Analytics zijn er veel nieuwe mogelijkheden. Zo maakt Universal Analytics gebruik van een nieuw Measurement Protocol waarmee gegevens van elk type apparaat worden verzameld en verzonden naar het Google Analytics account. De sessies van dezelfde gebruiker die verschillende apparaten gebruikt worden met een unieke id aan elkaar gekoppeld. Hiermee gaat Google Analytics voortaan uit van de bezoeker van de website en is het niet langer gebaseerd op bezoeken (sessies).

In onderstaande afbeelding wordt aangegeven wat het verschil is tussen Universal Analytics en klassieke Analytics:

Universal Analytics functies

Het valt direct op dat Universal Analytics veel meer functies bevat dan de klassieke Analytics. Zo zijn aangepaste dimensies en statistieken, online/offline gegevenssynchronisatie en het bijhouden van meerdere platformen mogelijk met Universal Analytics.

Hieronder worden enkele mogelijkheden uitgelegd:

  • Offline en online gegevens synchroniseren
    Met Universal Analytics is het mogelijk om gegevens bij te houden van alle online en offline contactmomenten met klanten, zoals telefonische verkoop of een bezoek aan een winkel. Middels een unieke id worden deze verkopen of bezoeken teruggekoppeld naar Google Analytics.
  • Dimensies en aangepaste statistieken definiren
    Universal Analytics maakt het mogelijk om zelf dimensies en statistieken aan te maken in het Analytics account. Hiermee kunnen gegevens worden verzameld die niet automatisch door Google Analytics worden bijgehouden.
  • Inzicht krijgen in mobiele applicaties
    Met Mobile Apps Analytics kan het gebruik van mobiele applicaties worden doorgemeten. Deze informatie kan nu worden gentegreerd in het Google Analytics account waardoor diepere analyses mogelijk worden gemaakt.

Hoe kan het worden toegepast?

Universal Analytics maakt niet gebruik van dezelfde code als Google Analytics. Google Analytics heeft namelijk een andere code nodig op de website om te kunnen werken. Deze code is ook gebaseerd op een ander JavaScript. Voor nieuwe gebruikers maakt dit niet erg veel uit, maar bestaande gebruikers zullen de code moeten omzetten om gebruik te kunnen maken van Universal Analytics.

Heeft u vragen over dit onderwerp? Neem dan geheel vrijblijvendcontactmet ons op. Onzespecialisten staan u graag te woord!