Uitgaven online adverteren blijven stijgen

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Deloitte heeft in opdracht van het IAB een onderzoek gedaan naar de online advertentie uitgaven in Nederland. De conclusie van deze Online Adspend Study is dat de netto omzet van de Nederlandse online advertising markt is gestegen met 10%, vergeleken met het eerste half jaar van 2010. De eerste helft van 2011 is goed voor een totaal van 507 miljoen euro.

Een mogelijke verklaring voor deze sterke toename in het eerste halfjaar van 2011 is de economisch zware periode gedurende het eerste halfjaar van 2010. De branche die het meeste aan online adverteren uit heeft gegeven is de autobranche, zij hebben gezamenlijk gezorgd voor 12% van de totale omzet.

Ook nog steeds groei in uitgaven zoekmachinemarketing

De bestedingen aan zoekmachine maketing in Nederland worden geschat op 460 miljoen euro, ook dit is gebleken uit het onderzoek; Online Adspend Study. Omdat Google geen omzetcijfers bekend maakt in Nederland, blijft dit uiteraard een schatting.

Ondanks de crisis blijft de markt van de zoekmachinemarketing flink groeien. Er is onderzoek gedaan naar de zoekmachinemarketing bestedingen voor het midden en kleinbedrijf. Hieruit is gekomen dat het gemiddelde jaarbudget in 2010 met 9,5% is gestegen in vergelijking met het jaar 2009. In 2009 besteedden bedrijven gemiddeld 4800 euro per jaar aan zoekmachinemarketing, in 2010 is dit bedrag 5300 euro.

Auteur: Rene Nijhuis