Tips voor het gebruiken en onderhouden van je e-mail bestand

Aanmelden voor een nieuwsbrief is in veel gevallen heel eenvoudig gedaan. Maar hoe ga je nu goed om met de aanmeldingen? Wanneer zet je e-mail marketing succesvol in en presteer je naar (of zelfs boven) verwachting van de ontvangers?

Hieronder staan vijf tips om de lijst met ontvangers te gebruiken en onderhouden en hiermee succesvolle e-mail marketing in te zetten.

Waar schrijf ik me voor in?

Belangrijk bij een inschrijving voor een nieuwsbrief is de verwachting. Schrijft een ontvanger zich in voor nieuwsbrieven, service berichten of bijvoorbeeld updates? Wanneer je als bedrijf onderscheid maakt tussen verschillende soorten mailings kun je een ontvanger van relevantere content voorzien. Maak bij de inschrijving direct onderscheid tussen de verschillende nieuwsbrieven en geef een gebruiker ook de mogelijkheid de frequentie te kiezen.

Vaak bestaat de inschrijfmogelijkheid door alleen je e-mailadres achter te laten. Hier is niks mis mee, maar zorg dan voor een goede opvolging door een inschrijfbevestiging te sturen en hierin te vragen naar de voorkeuren. Het vergaren van deze informatie heeft twee voordelen:

  1. De ontvanger weet wat hij/zij kan verwachten
  2. Je kent de voorkeuren en kan hierdoor de ontvanger beter bedienen

Houd de opt-in up-to-date

Om iemand aan een ontvangerslijst toe te voegen moet een opt-in worden gegeven. Deze kan verlopen om een aantal redenen, denk hierbij aan:

  • Afmeldingen
  • Bounces
  • Klachten

Zorg dat deze “opt-outs” altijd goed verwerkt worden zodat deze adressen geen berichten meer ontvangen. Om pro-actief te zijn in het up to date houden van het adressenbestand kan bijvoorbeeld af en toe een mailing worden verzonden naar het gehele bestand met de vraag je voorkeuren op te geven.

Aanvullende tip: neem naast afmelden ook “voorkeuren aanpassen” standaard op in de mailing.

Open rate monitoren en hierop acteren

E-mail marketing software geeft uitgebreide rapportages met betrekking tot de verzonden berichten. Één van deze statistieken waarmee het emailbestand kan worden gezuiverd is de open rate.

Stuur de ontvangers die je nieuwsbrieven enige tijd niet hebben geopend daarom een e-mail met de vraag of ze nog geïnteresseerd zijn in het ontvangen van de berichten. Geef in deze mailing de optie om de inschrijving te behouden, zich af te melden of de voorkeuren te wijzigen. Ga er bij geen reactie van uit dat de ontvanger opt-out is.

Het lijkt onnatuurlijk om op deze manier je ontvangers te zuiveren, aangezien iedereen een zo groot mogelijke doelgroep wil. Toch is de reden hierachter helder: het creëren van een relevante database en ontvangers die je mailing graag ontvangen.

Een mooi voorbeeld van deze manier is van LinkedIn:

LinkedIn

Kom zonder te vragen achter interesses

Het is verstandig om alles in een e-mail meetbaar te maken. Niet alleen om de effectiviteit van de email te meten, maar ook om achter de interesses van de doelgroep te komen. Uit het klikgedrag is te herleiden waarin de ontvanger geïnteresseerd is. Waarna de content in de komende mailings hierop afgestemd kan worden.

Als voorbeeld nemen we een online kledingwinkel. De nieuwe collectie wordt iedere twee weken in een nieuwsbrief verstuurd naar de doelgroep. Per merk is er een blok waarin de kleding wordt getoond. Ontvangers klikken door op het merk dat de voorkeur heeft. In de toekomst kunnen de doelgroepen op deze manier worden verfijnd en kan de content beter worden afgestemd op de ontvanger. Door op deze manier te werk te gaan zullen ontvangers meer tevreden zijn en zal meer resultaat worden gehaald uit de nieuwsbrieven.

Maak de afmelding eenvoudig, maar geef opties

Als laatste de afmelding. Iedere mailing moet een afmeld-mogelijkheid bieden. Ga deze niet verstoppen of ingewikkeld maken. Iemand die zich wil uitschrijven doet dit toch wel. Een afmeldprocedure kan daarentegen wel op een zinvolle manier worden ingezet. Vraag ook hier naar de voorkeuren van de ontvanger. Misschien wil deze de commerciële mailing niet ontvangen, maar mag je nog wel service berichten sturen. Geef daarom op de afmeldpagina altijd de mogelijkheid de voorkeuren aan te passen om wellicht de afmelding te beperken. Toon hier ook altijd de social media accounts om op deze manier in contact te kunnen blijven.

E-mail marketing is een specialisme waar veel valkuilen vermeden moeten worden. Wanneer je e-mail marketing op een succesvolle manier inzet is het echter ook een kanaal waarmee conversie vergroot kan worden. Een database die schoon en up-to-date is, is hierbij prioriteit #1.

Neem voor vragen omtrent het succesvol inzetten van e-mail marketing contact op met onze specialisten.

 

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Eddy van Heel  van Foto-declaratie app

Voor ons als ondernemers fijn dat we geen omkijken meer naar de bonnen hebben, én voor de administratie scheelt het aanzienlijk in tijd! Een win-win situatie

Eddy van Heel
Foto-declaratie app
Review van Foto declaratie-app over Foto-declaratie app

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL