Challenge us
menu

Tips om je deliverability te optimaliseren

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Het is niet vanzelfsprekend dat alle verzonden e-mail ook in de inbox terecht komt. Deliverability geeft aan in welke mate jij er in slaagt om de e-mails correct af te leveren. Als verzender wil je natuurlijk voorkomen dat jij in de spambox terecht komt, je wilt de deliverability optimaliseren. Maar hoe doe je dit nou eigenlijk en wat houdt het in?

E-mailauthenticatie

E-mailauthenticatie heeft als doel het voorkomen van misbruik en de betrouwbaarheid vaststellen van de verzender. Het is een verzameling van technische hulpmiddelen waarmee je jezelf als verzender identificeert als een betrouwbare verzender. Denk hierbij aan de volgende technische middelen:

Sender Policy Framework (SPF)
Met het SPF-record wordt vastgesteld of de verzender van de mailserver gemachtigd is voor het verzenden het een bericht. Dit wordt opgenomen in het DNS-record. Het SPF houdt in dat mailserver A die mail ontvangt van voorbeeld@adwise.nl van mailserver B, kan controleren of mailserver B geautoriseerd is om namens het domein van adwise.nl mailings te verzenden.

DKIM
DKIM staat voor DomainKeys Identified Mail, ook bekend als digitale handtekening. Het is een stukje code in de DNS. Hiermee zet je een unieke digitale handtekening in de header van je e-mail die jou bestempelt als veilige afzender. Ontvangende mailservers zien of de e-mail echt door jou is verstuurd en niet vervalst is.

DMARC
DMARC staat voor Domain-based Message Authentication, Reporting and Conformance. Het is een policy die je opneemt in het DNS record. Met deze policy geef je bij de ontvangende mailboxprovider aan dat je SPF en/of DKIM gebruikt.

Database optimaliseren

Het handhaven van een schone e-mail verzendlijst is net zo belangrijk voor de e-mailcampagnes als voor de aflevering van de e-mails. De kwaliteit van de verzendlijst bepaalt mede of de e-mail in de inbox of in de spambox wordt geplaatst door de mailserver. Maar wat betekent het handhaven van een hoge kwaliteit verzendlijst nou eigenlijk? Dit houdt in dat de lijst met e-mailadressen vrij is van spamtraps, ontvangers die niet jouw e-mails openen en onbekende e-mailadressen.

De opt-in
Een goede verzendlijst begint bij het begin: wanneer het e-mailadres wordt verkregen. De belangrijkste deliverability problemen zijn het gevolg van problemen met het aanmeldingsproces.

Denk bijvoorbeeld aan een eerste date Voordat je op deze eerste date kunt gaan, heb je haar of zijn telefoonnummer nodig, toch? Je moet eerst toestemming vragen om zijn of haar telefoonnummer te krijgen. Het is met het verkrijgen van e-mailadressen niet anders. Je moet toestemming vragen om het e-mailadres van iemand te verkrijgen.

Spamtraps voorkomen
Spamtraps wil je als verzender cht vermijden. Het is schadelijk voor jouw mailings en het raken van spamtraps heeft een zeer negatieve impact op jouw verzendreputatie. Het kan zelfs er toe leiden dat je als verzender op een blacklist terecht komt. Dit houdt in dat je op een lijst met onbetrouwbare verzendende servers terechtkomt. Hierdoor loop je de kans dat de ontvangende server je e-mails weigeren. Het onderhouden van je e-mail verzendlijst is daarom van groot belang.

Zoals genoemd is n van de oplossingen de (double) opt-in. Daarnaast controleer je je e-mailadressen op activiteit. Ontvangers die een langere periode jouw e-mails niet openen of aanklikken horen niet thuis in jouw verzendlijst. Schrijf deze e-mailadressen uit. Het volume van je verzendlijst neemt dan af, maar je houdt de verzendreputatie hoog en je ontvangers tevreden. Nog belangrijker: het zorgt ervoor dat jouw e-mails in de inbox komen en niet in de spambox.

De e-mail die wordt verzonden

Naast alle technische instellingen en het handhaven van een kwalitatieve e-mail verzendlijst is het niet overbodig om je mailings eens onder de loep te nemen.

De grootte van de e-mails
E-mails die te zwaar zijn worden door veel e-mailclients geblokkeerd. Dit is om te voorkomen dat de inbox van de gebruikers vollopen. Verstandigs is om eens goed te kijken naar de grootte van de mailings. Gmail kort e-mails al in als het achterliggende HTML document zwaarder is dan 102kb.

Gebruik geen spamgevoelige woorden
Tot voor kort keken e-mailservers naar de woordkeuze om te bepalen of een inkomende e-mail spam was of niet. Het gebruik van woorden zoals gratis of win of TEVEEL HOOFDLETTERS is spamgevoelig. Tegenwoordig zijn de spamfilters verder ontwikkeld en heeft de woordkeuze minder invloed. Toch kan het geen kwaad om zorgvuldig je woorden uit te kiezen, dit heeft nog altijd een positievere invloed op de deliverability van de mailing.

Schrijf webadressen in hyperlinks niet voluit
Om te kunnen zien hoe vaak en door wie er op een bepaalde link wordt geklikt, wordt vaak het achterliggende webadres door e-mailmarketingprogrammas herschreven.

Dat kan echter voor problemen zorgen als je het webadres van een hyperlink voluit schrijft. Voor de ontvangende e-mailclient lijkt het of je probeert te verhullen waar je je lezer heen stuurt, een praktijk die vaak voorkomt bij phishing. Hieronder een voorbeeld van hoe het wel en niet moet:

Balans tussen tekst en afbeelding
E-mailclients zijn niet in staat om te lezen wat er op een afbeelding staat. Veel spammers kiezen er daarom voor hun e-mail grotendeels te vullen met afbeeldingen. Het gevolg hiervan is dat de e-mailclients e-mails met veel afbeeldingen wantrouwen. Zorg daarom altijd voor een goede verhouding tussen tekst en afbeeldingen. Als verzender help je de e-mailclients te begrijpen wat er op de afbeelding staat door gebruik te maken van alt-teksten en title-teksten.

De deliverability samengevat

In dit artikel beschrijven we 3 momenten waarop je een succesvolle aflevering van je e-mails positief kunt benvloeden. Samengevat gaat het om het correct instellen van je e-mailauthenticatie, het handhaven van een kwalitatieve verzendlijst en het vullen (de inhoud) van je mailings zelf. Naast de tips die we voor je verzameld hebben, zijn er nog vele andere aandachtspunten die bijdragen aan een goede deliverability. Wil je meer weten over dit onderwerp of heb je vragen? Neem dan contact met ons op, wij helpen je graag verder!

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23