Challenge us
menu

Social media monitoring: betaald versus niet betaald

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Er zijn verschillende soorten Social Media Monitoring-tools te vinden op het internet, waarbij er voor de n betaald moet worden en de andere niet. Maar wat zijn nou de verschillen? Dit hebben wij onderzocht. We hebben Coosto (betaalde monitoring-tool) vergeleken met niet betaalde Social Media Monitoring-tools Tweetdeck en Hootsuite.

Volume & Archief

Het eerste verschil dat gelijk opvalt is het volume. Coosto monitort meer dan 390.000 verschillende bronnen, wat significant meer is dan alle andere tools. Hierdoor indexeert Coosto ook veel meer berichten. Daarbij komt ook dat Coosto een archief bijhoudt sinds januari 2009. Er is dus de mogelijkheid om terug in de tijd te kijken en vergelijkingen te maken tussen periodes in dit jaar, vorig jaar en het jaar ervoor. Dit terwijl de meeste Social Media Monitoring tools een archief beginnen aan te leggen wanneer je met de tool start.

Real time

Coosto crawlt de websites meerdere malen per dag, waarbij Social Media sites als Facebook, Google+, Twitter, LinkedIn elke twee minuten worden gecrawld. Hierdoor krijg je real-time informatie waardoor je tijdig kunt bijsturen. Bij niet betaalde Social Media Monitoring tools zoals Hootsuite en Tweetdeck is real time monitoring mogelijk, maar dit is in zeer beperkte mate. Bij Tweetdeck is dit namelijk slechts mogelijk met Twitter berichten.

Zoekfunctie

Coosto is in feite een Social Media-zoekmachine. Via een zoekbalk is het mogelijk om je zoekterm in te geven, zoektermen bij te typen en woorden uit te sluiten. Daarbij begin je gewoon met het zoeken op een bepaalde term, wat je constant kunt veranderen en bijsturen. Zie hieronder afbeeldingen van de zoekfunctie in Coosto , de zoekfunctie in Hootsuite en de zoekfunctie in Tweetdeck.

Coosto:

Zoekfunctie Coosto

 

Tweetdeck:

Zoekfunctie Tweetdeck

 

Hootsuite:

Zoekfunctie Hootsuite

De verschillen zijn direct waarneembaar. De zoekfunctie van Coosto is vele malen uitgebreider. Wanneer we de zoekfunctie in Tweetdeck testen, zien we dat er alleen Twitter-berichten worden weergegeven bij de zoekopdrachten. Bij Hootsuite heb je nog wel de mogelijkheid om Facebook berichten te doorzoeken. Bij Coosto krijg je bij elke zoekopdracht gelijk alle berichten te zien van alle 390.000 verschillende berichten die Coosto indexeert. Daarbij kun je ook filteren op het sentiment, het type bericht, het type website en kun je verschillende periodes aangeven waarin Coosto de berichten moet ophalen. Het is ook mogelijk om verschillende zoekopdrachten tegelijkertijd in te voeren, waardoor je snel concurrentieanalyses kan maken.

Analyse-mogelijkheden

De grootste verschillen zijn waarneembaar op het gebied van analyse-mogelijkheden. Coosto biedt een groot scala aan analyse-mogelijkheden, wat bij Social Media Monitoring tools als Tweetdeck en Hootsuite gewoon niet mogelijk is.

Analyse-mogelijkheid : activiteit en sentiment

Coosto geeft nadat je een zoekopdracht hebt ingevoerd een grafiek weer met hierin de activiteit en het sentiment. Zie onderstaande afbeelding:

Coosto activiteit en sentiment


Hierin zie je duidelijk terug wanneer er pieken zijn geweest en wanneer er iets minder over een bepaald onderwerp wordt gepraat. De tweede lijn geeft het sentiment weer, ook hier weer met pieken. Wanneer je op een piek klikt, worden alle berichten getoond van die datum en zie je snel wat de reden was waarom er zoveel over de zoekopdracht werd geschreven.

Analyse-mogelijkheid: trending topics

Ook geeft Coosto de mogelijkheid om trending topics te bekijken. Deze trending topics zijn woorden of woordcombinaties die in de gekozen tijdsperiode opvallend vaak voorkomen in de berichten die voldoen aan de zoekopdracht. Ze zijn bedoeld om een kort, thematisch overzicht te bieden van belangwekkende onderwerpen in de geselecteerde periode. Hierdoor kan je snel zien waar de berichten over gingen, zonder alle berichten te lezen.

Analyse-mogelijkheid: doelgroep vinden

Het vinden van de doelgroep wordt ook gemakkelijk gemaakt door Coosto. Het is namelijk mogelijk om te zien op welk type bron (Twitter, Facebook, LinkedIn, Google+, Hyves, nieuws, forum of blog) het meeste over jou of je zoekopdracht wordt geschreven. Hierdoor kan je snel zien waar de doelgroep aanwezig is en kan je hierop inspelen.

Analyse-mogelijkheid: ambassadeurs vinden

Het kopje auteurs in Coosto biedt ook veel inzicht. Je ziet in n oogopslag welke auteurs het meeste over de zoekopdracht hebben geschreven. Maar dit is niet alles, je kan ook inzoomen op een specifieke auteur waardoor je ambassadeurs kunt onderscheiden van mopperkonten. Ook kan je zien met wie de desbetreffende auteur in contact staat, dus met wie ze online berichten hebben uitgewisseld (wie gaat er met wie om).

Conclusie

Er zijn veel verschillen waarneembaar tussen de betaalde Social Media Monitoring-tool Coosto en niet-betaalde versies als Tweetdeck en Hootsuite. Tweetdeck en Hootsuite zijn relatief beperkt vergeleken met Coosto. Coosto biedt veel meer mogelijkheden waardoor jij betere analyses kunt maken en alles in de gaten kunt houden. Hootsuite en Tweetdeck indexeren erg weinig bronnen in vergelijking met Coosto en de zoekfuncties zijn veel minder uitgebreid. Hierdoor zijn de analyses en mogelijkheden veel geringer. Dit terwijl Coosto onder andere erg geschikt is voor campagne monitoring, brand monitoring, crisis monitoring, salespitch, concurrentie analyses en webcare.

Wil je meer weten over deze verschillen of ben je benieuwd hoe Social Media Monitoring efficint kan worden ingezet voor jou? Neem dan vrijblijvendcontactop met n van onze Social Media specialisten.

Auteur: Rene Nijhuis

 

 

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23