Social Media als ranking factor voor de Google zoekresultaten

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

De laatste jaren heeft Google veel aan social search mogelijkheden toegevoegd binnen de zoekresultaten. Zo kunt u bijvoorbeeld uw eigen tweets tegenkomen, wanneer u zoekt op uw eigen naam. Maar neemt Google ook Social Media signalen mee als factor voor het bepalen van de positie van uw site binnen de zoekresultaten? In Mei van dit jaar gaf Google nog aan dat ze dit niet doen. Deze week wordt er echter door Matt Cutts (Google) bevestigd dat er nu Social Media signalen mee worden genomen als ranking factor voor het rangschikken van de natuurlijke zoekresultaten. Bekijk hieronder het filmpje waarin Matt Cutts:

Google houd dus rekening met social media kanalen als Twitter en Facebook. Zo kunnen tweets en links op Facebook uw positie in de natuurlijke zoekresultaten positief benvloeden. Het is de verwachting dat Google in de toekomst deze kanalen steeds meer mee zal nemen als ranking factor. Zo zullen veel links van n persoon minder belangrijk gevonden worden dan 1 link die door meerdere personen gedeeld wordt, bijvoorbeeld door het retweeten. Ook zijn links van personen/profielen met veel autoriteit (lees: veel volgers, veel vrienden) meer waard dan links van personen/profielen met weinig autoriteit. Dus niet alleen het aantal, maar ook de populariteit van de personen/profielen spelen mee.