Social media activiteiten fysiotherapiepraktijken regio Twente

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Adwise Internetmarketing heeft onderzoek gedaan naar de inzet van social media door fysiotherapiepraktijken in de regio Twente. Hiervoor zijn 25 willekeurige fysiotherapiepraktijken geselecteerd welke werkzaam zijn in de regio Twente, waarbij er gekeken is naar zowel de aanwezigheid op verschillende social media kanalen, als de activiteiten op deze kanalen. Tevens hebben we onderzocht met behulp van de social media monitoring tool Coosto hoeveel er online wordt gesproken over fysiotherapie. In dit blogbericht komen de belangrijkste conclusies uit dit onderzoek naar voren.

Inzet social media door fysiotherapiepraktijken

Uit het onderzoek is gebleken dat de onderzochte fysiotherapiepraktijken maar weinig tot geen social media kanalen inzetten. De praktijken die wel social media inzetten maken vooral gebruik van Facebook en Twitter, waarbij een enkeling ook gebruik maakt van LinkedIn en Google+.

Facebook is veruit het meest populaire social media kanaal: 11 van de 25 fysiotherapiepraktijken zetten dit kanaal in. Echter valt het direct op dat bij vrijwel alle Facebook paginas echte interactiviteit ontbreekt, de fysiotherapiepraktijken zenden vrijwel alleen maar informatie. Dit terwijl het reageren op posts van mensen juist voor klantenbinding kan zorgen. Ook kan Facebook goed dienen als een verlengstuk van de online serviceverlening.

Uit dit onderzoek is tevens gebleken dat slechts n op de vijf fysiotherapiepraktijken Twitter inzet, waarbij er op de Twitter pagina vansommige praktijken geen activiteit plaatsvindt. Ook hier geldt hetzelfde als voor Facebook; de fysiotherapiepraktijken zenden vrijwel alleen maar informatie en echte interactie ontbreekt. Twitter is echter een ideaal social media platform voor interactie waarbij dit platform ook uiterst geschikt kan dienen als verlengstuk van de serviceverlening.

Ook maken de fysiotherapiepraktijken vrijwel geen gebruik van andere social media platformen. Slechts twee praktijken maken gebruik van LinkedIn, en maar n praktijk maakt gebruik van Google+.

Wanneer we kijken naar de integratie van de social media kanalen in de website blijkt dat slechts zesfysiotherapiepraktijken dit ook daadwerkelijk hebben gedaan, waarvan er n de social media buttons niet op de juiste manier heeft gentegreerd. Hieruit kan worden afgeleid dat niet alle fysiotherapiepraktijken die aanwezig zijn op social media dit ook kenbaar maken op de website. Dit is een gemiste kans, websitebezoekers zijn hierdoor niet op de hoogte van de aanwezigheid op de social media kanalen. Dit terwijl de website een geschikte plaats is om niet alleen de aanwezigheid op social media naar buiten toe te communiceren, maar ook om kenbaar te maken dat op bijvoorbeeld Facebook of Twitter het laatste nieuws wordt gedeeld en dat mensen hier terecht kunnen voor vragen.

Online activiteiten rondom fysiotherapie

Met behulp van de social media monitoring tool Coostohebben we in dit onderzoek gekeken naar hoeveel, met welk sentiment en op welke bronnen er online wordt gesproken over fysiotherapie. Hieruit is naar voren gekomen dat de laatste maand (van 06-05-2013 tot en met 05-06-2013) bijna 23.000 berichten zijn geplaatst waarin de zoekopdracht fysio of fysiotherapie terug is gekomen. Het sentiment van deze berichten was voornamelijk neutraal, waarbij 20% van de berichten als positief zijn aangemerkt door Coosto.

Activiteiten fysiotherapie

Ook is gebleken, zoals in onderstaande afbeelding te zien is, dat Twitter het meest populaire social media kanaal is om berichten op te plaatsen over fysiotherapie. Dit terwijl Facebook het meest populaire kanaal is voor fysiotherapiepraktijken om aanwezig te zijn. Het is dus wel degelijk belangrijk om als fysiotherapiepraktijk aanwezig te zijn op Twitter, aangezien hier de meeste activiteiten rondom fysiotherapie plaatsvinden.

Meest gebruikte bronnen fysiotherapie

Wat wordt er over jou geschreven?

Adwise Internetmarketing gebruikt de social media monitoring tool Coostovoor uiteenlopende organisaties om op verschillende niveaus (brand, concurrentie en acquisitie) realtime alerts en trendmonitors in te stellen. In de toekomst zullen we nog meer vergelijkbare onderzoeken delen, houd onze blog dus in de gaten!

Benieuwd hoe social media monitoring voor jou ingezet kan worden of heb je specifieke vragen over social media? Neem dan gerustcontactop met een van onze specialisten.