Showcase je producten met Facebook Collection

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Facebook is bezig met het uitrollen van Facebook Collection, een nieuwe advertentiemogelijkheid. Hiermee kunnen adverteerders consumenten gericht verleiden tot een online aankoop. Facebook Collection is alleen beschikbaar voor mobiel. Consumenten ontdekken, leren en kopen steeds meer op hun mobiele telefoons. Deze nieuwe feature speelt daar perfect op in!

Een visueel en snel medium

Collection is een visueel medium met n grote, centrale afbeelding of video in de tijdlijn. Onder deze afbeelding of video verschijnen vier producten. Facebook kiest deze op basis van o.a. populariteit uit de maximaal 50 producten die je uploadt in de Collection. Je uploadt je producten in de Collection door een productcatalogus aan te maken in de businesseditor van Facebook.

Als een gebruiker op een van deze producten klikt wordt deze naar een aparte Facebookpagina geleid. Op deze pagina zijn de geploade producten tentoongesteld. Vervolgens kan er op de producten geklikt worden en worden de genteresseerden naar de website of app van het bedrijf gestuurd.

Voorbeeld van Facebook Collection op je mobiele telefoon
Volgens Facebook heeft Tommy Hilfiger door Collection een 2,2 keer hogere return on ad spend

Drop-outs voorkomen door verminderde laadtijd

Facebook Collection is d oplossing voor de lange laadtijden die vaak het gevolg zijn van doorlinken naar mobiele webpaginas. Net als het Facebook Canvas leidt een klik op de advertentie namelijk naar een pagina die binnen Facebook is en pas daarna naar de website.

Lange laadtijden kunnen een aanleiding zijn voor consumenten om van een aankoop af te zien. Lange laadtijden schaden dus je omzet. Mobiel is een belangrijk device binnen de customer journey. Uit onderzoek van Facebook blijkt dat aan 45% van alle online aankopen een mobiele actie is vooraf gegaan. Je kunt mobile dus niet negeren als onderdeel van de customer journey. Het is belangrijk dat de ervaring naadloos in elkaar overloopt. Dus, elimineer laadtijd waar mogelijk!

Het succes van een Facebook Collection is meetbaar

Facebook Collection stuurt gebruikers uiteindelijk door naar een externe webpagina of app. Daarom begint Facebook gedurende de komende weken een test om marketeers en bedrijven meer inzicht te geven in het pad van consumenten. Dit doet Facebook met een nieuwe outbound clicks metric. Deze metric meet hoeveel mensen vanaf Facebook naar de webpagina of app zijn geleid. Op langere termijn wil Facebook dit ook voor Instagram aanbieden.

Inspelen op de behoeften van de consument

Naast het verminderen van laadtijd speelt Facebook met Collection goed in op de behoeften van de consument door te verleiden met een video. Deze video-optie is gunstig omdat:

  • Het aankoopproces wordt positief benvloed door het bekijken van video's op social media
  • Het aantal bekeken videos op Facebook groeit nog altijd (groei in bereik)

En, ook niet onbelangrijk: Facebook rapporteert dat deze functie een hoger rendement op advertentie uitgaven genereert.

Wil jij jouw e-commerce boosten middels Facebook Collection advertenties? Neem dan contact met ons op!