Challenge us
menu

SEO Roundup november 2018: Het allerlaatste nieuws en de nieuwste updates!

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

De laatste maand van 2018 is alweer aangebroken en dat betekent natuurlijk een maand van sinterklaas en kerstmis. Maar bovenal betekent dit het begin van een nieuwe maand en dus weer een nieuwe SEO roundup!

Met deze keer:

 

5 Handige sitespeed tips van de Chrome Dev. Summit door image optimization

Op 12 en 13 november 2018 vond het Chrome Dev Summit weer plaats. Wij hebben 5 handige tips voor jou op een rijtje gezet om de sitespeed te verbeteren door afbeeldingen te optimaliseren.

  1. Converteer GIFs naar videos. Voeg vervolgens de volgende attributen toe; autoplay, loop, muted & playsinline om de videos te laten bewegen als gifjes met een sterk gereduceerde bestandsgrootte.
  2. WebP is nu ook opgenomen in Edge en Firefox. WebP maakt het mogelijk om afbeeldingen 23-35% kleiner te maken dan JPEGs, 45% kleiner dan PNG en tot wel 65% kleiner dan GIFs (animated). Gebruik afbeelding en bron tag voor browsers die geen ondersteuning bieden voor WebP.
  3. Comprimeer afbeeldingen zonder de kwaliteit ervan te verliezen.
  4. Gebruik meerdere formaten afbeeldingen. De meeste websites hebben succes met 3-5 beeldformaten. TIP: voeg bestandsnaam en afbeeldingsbreedte toe (hierdoor hoeft de browser de afbeelding niet te laden om het afbeeldingsformaat te zien).
  5. Tekst meteen weergeven. Wanneer je [font-display: swap;] toevoegt, zal dit ervoor zorgen dat het systeemlettertype weergegeven wordt totdat het aangepaste lettertype kan worden geladen. Hierdoor wordt de tekst sneller weergegeven.

Bron

 

Google toont (steeds) minder video en image boxes in de zoekresultaten

Krijg je veel bezoekers via afbeeldingen en/of videos op je website? Dan kan het zijn dat je daar nu een daling ziet. Google toont minder vaak afbeeldingen en/of video carrousels in de zoekresultaten. Volgens verschillende tools is deze update rond 13/14 november doorgevoerd, zie screenshot:

Dit kan een behoorlijke impact hebben op websites die veel traffic via afbeeldingen/videos binnenkrijgen, aangezien er dalingen zijn geconstateerd van wel 20% tot 30%.

Bron

Google PageSpeed Insights is vernieuwd en (eindelijk) voorzien van Lighthouse integratie

Google heeft een nieuwe update uitgerold voor Google Pagespeed Insights. Hierdoor is er nu ook informatie beschikbaar uit de snelheidstool van Google, Lighthouse.

Er zijn nu 2 tabjes, 1 voor mobiel en 1 voor desktop.

Er is nu de volgende data in te zien:

  • Veldgegevens (onder andere data als First Contentful Paint, First Input Delay)
  • Labgegevens (onder andere Speed Index, Time to Interactive etc.)
  • Aanbevelingen (laat manieren zien hoe je je paginas kan optimaliseren)
  • Diagnostische gegevens (rapport met informatie over onder andere DOM size, Javascript etc.)
  • Audits (rapport laat zien hoe je het doet in verschillende audits, onder andere minify Javascript, CSS, redirects etc.)

Bron

Searchengineland.com was een paar uur volledig uit de Google index

Er was afgelopen maand behoorlijk wat commotie over het feit dat een van de grootste websites op het gebied van zoekmachine marketing, Search Engine Land, even volledig uit de Google index was verdwenen. Uiteindelijk bleek het een storm in een glas water: Google verwijderde het volledige domein uit de index omdat het de website per ongeluk voor gehackt aan zag. Foutje, bedankt.

Meer info op: Searchengineland.com en seroundtable.com

 

Google toont nu officieel 0-zoekresultaten bij (beperkt aantal) zoekopdrachten op mobiele apparaten

Google heeft de 0-zoekresultatenpagina nu officieel doorgevoerd op een (beperkt) aantal zoekopdrachten naar tijd, berekeningen en conversies. Denk hierbij aan zoekopdrachten als:

  • Zoekopdrachten naar tijd (bijv. tijd in Washington)
  • Zoekopdrachten naar berekeningen (bijv. 25*546)
  • Zoekopdrachten naar conversies (bijv. euro's naar dollars)

In maart begon Google met het testen van dit type zoekresultatenpagina en dat zorgde voor behoorlijk wat kritiek uit de SEO-community. Google zou hiermee verkeer naar websites, die zich op dit soort zoekopdrachten richten, helemaal afnemen. Blijkt maar weer dat ze zich weinig aantrekken van SEO's. Wat vind jij van deze ontwikkeling? Laat het weten in de comments!

Tot nu toe geldt dit overigens alleen nog op mobiel en nog niet in Nederland. Maar het is dan natuurlijk slechts een kwestie van tijd voordat Google dit ook in Europa gaat doorvoeren.

Een paar voorbeelden:

Meer informatie op https://www.seroundtable.com/google-zero-search-results-26725.html

 

Google test met meerdere featured snippets

Eerder dit jaar begon Google al met het testen van meerdere featured snippets op mobiele apparaten. Sinds november zijn ze hiermee ook aan het testen op de desktop variant.

Het is belangrijk om dit in de gaten te houden. Het kan behoorlijk veel impact hebben op het verkeer als Google meerdere featured snippets gaat tonen. Voor nu zijn het nog tests, maar een verandering in featured snippets op mobiel en/of desktop kan veel impact hebben.

Nog niet over naar de Mobile-first index? Relax

Is jouw website nog niet over naar de Mobile First index? Relax, je bent niet de enige. Google heeft zelf aangegeven dat het compleet uitrollen van de mobile first index nog een aantal jaren kan duren. In de tussentijd kun je dus nog genieten van de desktop-first index.

nog niet over naar mobile first twitter

Google lanceert een nieuw local pack voor hotels

In November is de local pack voor hotels flink onder handen genomen. De local pack heeft een andere uitstraling gekregen en heeft een aantal filters erbij gekregen. Bijvoorbeeld een filter voor 'favoriet bij gasten' waarbij je alleen hotels krijgt te zien die beoordeeld zijn met een 4 of meer (maximaal 5) of een filter voor de laagst geprijsde hotels. Dit maakt het voor gerbruikers een stuk makkelijker om een hotel te vinden dat aansluit bij zijn/haar wensen.

local pack google hotels

google local pack hotels

 

Vond je deze SEO Round op interessant? Laat het ons weten in de comments en/of deel deze blog!

 

 

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23