Challenge us
menu

SEO Roundup juni 2018: Het allerlaatste nieuws en de nieuwste updates!

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

De allereerste maandelijkse Adwise SEO Roundup! En wat voor n. Het is lang geleden dat Google zoveel SEO-gerelateerd nieuws naar buiten bracht. Check dit nieuws en meer opvallende SEO artikelen in de SEO roundup!

Google voegt The Web Light toe aan Search Console

In de strijd naar sneller internet toont Google al een tijdje snellere en lichtere paginas in haar zoekmachine als ze merken dat gebruikers een langzame internetverbinding gebruiken. Ze doen dit door webpaginas te converteren naar een versie die geoptimaliseerd is voor een langzame internetverbinding zodat ze toch (relatief) snel laden. Deze technologie noemt Google The Web Light. Google heeft het nu mogelijk gemaakt om als website beheerder inzage te krijgen in deze Web Light resultaten.

Ben je benieuwd of er voor jouw website al Weblight resultaten zijn vertoond? Voer dan de volgende stappen uit:

  1. Open de nieuwe versie van Search Console
  2. Klik op prestaties
  3. Klik op zoekopmaak
  4. Als er Weblight resultaten zijn vertoond dan zou dat er als volgt uit moeten zien

weblight-resultaten-search-console

Weblight resultaten in Google Search Console

Deze Weblight paginas laden het grootste gedeelte van de content en zijn voorzien van een link naar de oorspronkelijk pagina. Experimenten met The Web Light door Google zelf tonen aan dat deze paginas tot vier keer sneller laden dan de originele pagina en dat ze 80% minder bytes gebruiken. Bovendien zagen ze een toename van 50% in traffic naar deze bewuste paginas. Op dit moment ondersteunen alleen de Google Chrome en Android Browsers de Weblight paginas.

Check hier hoeveel sneller een specifieke webpagina is in The Web Light
Deze video laat het verschil in laadtijd van een reguliere pagina en een Weblight pagina zien.

Wil je, ondanks dat deze paginas sneller laden, niet dat Google Web Light paginas gebruikt in de zoekresultaten? Meld je dan af middels een opt-out. Dit doe je door de HTTP header in te stellen op Cache-Control:no-transfor. Als Googlebot deze header ziet wordt de pagina niet omgezet naar een Web Light versie.

Google geeft opheldering over Mobile First in een thread op Twitter

In een thread op Twitter reageert Google zelf op artikelen over Mobile First indexing van o.a. Barry Adams en Aleyda Solis. Op basis van deze artikelen concludeert Google dat er nog wel wat misverstanden bestaan over Mobile First: There are only a few things we've sometimes seen confusion about, so we thought we'd clarify them. Gevolgd door een aantal punten waar volgens hen verwarring over zou bestaan. De desbetreffende thread op Twitter vind je hier.

Voor degene die niet alles willen lezen hierover hebben we de belangrijkste punten op een rijtje gezet:

  • Mobile First Indexing an sich zorgt niet voor andere rankings maar de content van de mobiele website wordt natuurlijk wel leidend. Is jouw mobiele content niet gelijk aan desktop, dan loop je dus het risico om bepaalde rankings te verliezen. Denk bij content zo breed mogelijk: Tekst, links, afbeeldingen, structured data, videos etc.
  • Zogenaamde hamburger-menus en accordeons waar de content achter verstopt zit zijn probleemloos te gebruiken voor mobile first.
  • Paginas zonder mobiele versie zijn in de mobile first index gewoon bruikbaar in Google en voor indexering.

Google gaat vanaf juli http-websites markeren als not secure in Chrome

google-chrome-markeert-http-als-not-secure.png

 

Hoewel Google in februari al met dit nieuws naar buiten kwam, is het nu dan ook daadwerkelijk zo ver. Vanaf juli 2018 gaat Google http-websites markeren als not secure, zie afbeelding hieronder.

https-ready-melding-google
Tweet van Google waarin ze aangeven vanaf juli een Not Secure melding te tonen in Chrome

Google toont steeds vaker Video Carrousels in plaats van Video Thumbnails op Desktop Search

Volgens de Ranktracking tool Rank Ranger toont Google nauwelijks nog Video Thumbnails in Desktop Search. In plaats daarvan toont Google nu vaak Video Carrousels. In het screenshot hieronder van Rankranger is duidelijk te zien dat het aantal zoekopdrachten waarop Video Thumbnails worden getoond ineens inzakt.

 

trend-video-thumbnails-zoekresultaten-google

Vertoningsaandeel van Video Thumbnails in Google Desktop zoekresultaten

Daarvoor in de plaats zijn nu vaak zogenaamde Video Carrousels zichtbaar. In deze carrousels staan volgens Rankranger gemiddeld 8,5 video. Meer kans dus om met jouw YouTube video vertoond te worden in de zoekresultaten, wat eens te meer het belang van YouTube onderstreept. Over het algemeen krijg je deze video carrousels te zien als je instructionele zoekopdrachten intypt. Zie bijvoorbeeld de Video Carrousel hieronder op de zoekterm afvoer ontstoppen.

video-carrousel-zoekresultaten-google
Video Carrousel op de zoekterm afvoer ontstoppen

Voice Search: Hoe relevant is deze trend echt voor SEO?

50% van alle zoekopdrachten zullen in 2020 gebaseerd zijn op voice search. Dit is een van de meest gehoorde kreten op allerlei digital marketing- en SEO congressen. En hoewel Ian Lurie dit niet ontkent plaatst hij in zijn artikel op LinkdIn wel vraagtekens bij hoe voice-search genterpreteerd wordt. Is het bijvoorbeeld ook voice-search als je een zoekopdracht inspreekt maar je een scherm-resultaat krijgt? Volgens Lurie niet: That's not a significant step in search technology. Nor does it impact marketing strategy. En hier slaat hij volgens mij de spijker op zijn kop. Want hoewel de zoekopdracht op zich misschien verandert, als je een zoekopdracht inspreekt ben je geneigd om dit in volzinnen te doen in plaats van steekwoorden, de intentie verandert niet. Pas als je een zoekopdracht inspreekt waar eenduidig antwoord op gegeven kan worden, is voice-search cht handig.

Denk aan zoekopdrachten als:

  • Hoe laat is het in plaats X?
  • Wat is de temperatuur in plaats X?
  • Hoe oud is Donald Trump?
  • Wie won het WK voetbal in 2014?

Maar tegelijkertijd verandert dit niets aan je (SEO) strategie. Ben jij afhankelijk van content die gericht is op dit soort antwoorden, dan is het al langer tijd om na te denken over je verdienmodel. Google toont deze direct answers immers al jaren, en daarmee is het aantal klikken op dergelijke zoekopdrachten al jaren heel klein. Maar op verreweg de meeste zoekopdrachten is niet altijd een enkel antwoord van toepassing. Hierbij wil je als gebruiker simpelweg de mogelijkheid hebben om een set met resultaten te bekijken en te beoordelen, totdat je het antwoord hebt die jouw intentie vervuld.

Denk hier aan zoekopdrachten als:

  • Hoe maak je een milkshake?
  • Wat is de beste serie op Netflix?
  • Wat is het beste album van Kanye West?

Featured-snippet-hoe-maak-je-een-milkshake

Featured Snippet van Google op hoe maak je een milkshake

Hoewel Google in sommige gevallen een featured snippet toont betekent dat natuurlijk niet dat die featured snippet het antwoord is op mijn vraag. Want, wat voor iemand een lekkere milkshake kan zijn, hoeft dat voor iemand anders niet te zijn. Misschien houd ik wel helemaal niet van banaan. Bij dit soort zoekopdrachten wil je als gebruiker juist zelf kunnen kiezen, puur omdat de antwoorden interpretabel zijn.

Google maakt het makkelijker voor personen en organisaties om een knowledge panel vermelding te claimen

Wanneer je in Google zoekt op een bekend persoon of een bekende organisatie, dan is de kans groot dat er een zogenaamd knowlegde panel verschijnt in de zoekresultaten. Een knowledge panel is een snippet, direct in de zoekresultaten, met uitgebreide informatie over de desbetreffende persoon of organisatie.

Hoe claim/verifieer je een vermelding?

Als je als persoon of bedrijf een knowledge panel hebt dan kun je (straks) deze vermelding claimen. Op dit moment is Google nog bezig met de uitrol hiervan en het zal dus nog wel even duren voordat dit voor alle entiteiten met een knowledge panel mogelijk is. Op het moment dat dit beschikbaar is, dan kun je je vermelding claimen door in Google te zoeken naar de persoon/organisatie in kwestie. Vervolgens scroll je tot aan het knowledge panel. Door te klikken op, Do you manage the online presence of persoon/organisatie?, kun je de organisatie of persoon in kwestie claimen. Als je geverifieerd bent kun je bijvoorbeeld suggesties doen voor het toevoegen van nieuwe informatie of het wijzigen/verwijderen van niet (meer) juiste informatie.

Knowledge panel gif
Dit gif bestand laat zien hoe je een knowledge panel kunt claimen/verifiren.

Meer informatie over het claimen van knowledge panel vermeldingen vind je hier en hier.

Heb je een WordPress website en maak je gebruik van de Yoast plug-in? Fix de bug!

Na een update van de Yoast SEO-plugin voor WordPress is een bug ontstaan die betrekking heeft op bijlage-urls. Dit heeft mogelijk gevolgen voor je rankings in Google.

Wat houdt de bug in?

Wanneer je in WordPress een afbeelding toevoegt, wordt er ook een aparte bijlage-url gecreerd voor elke afbeelding. Dit komt erop neer dat elke afbeelding een eigen url heeft. Normaal gesproken verhelpt de Yoast SEO plug-in dit, doordat de optie Redirect bijlage-urls naar de bijlage standaard aangevinkt is met Ja. Deze urls (met alleen een afbeelding) worden dan automatisch geredirect naar de pagina waar deze afbeelding staat. Echter is door een update deze instelling overschreven en overgezet naar Nee, waardoor de bug is ontstaan.

Waarom is dit nu schadelijk?

Door deze bug worden afbeeldingen niet meer geredirect naar de pagina waar ze op staan, maar worden ze door Google als aparte urls gendexeerd. Het gevolg hiervan is een enorme hoeveelheid extra paginas van lage kwaliteit in de index. Dit is mogelijk schadelijk voor je organische posities.

Meer informatie over deze bug en hoe je deze moet oplossen is te lezen in de blog van Digital & SEO marketeer Willem op Frankwatching.

Google Search Console komt met een nieuwe functie: de URL-inspectietool!

Google heeft een nieuwe functie in Google Search Console aangekondigd, de URL-inspectietool. Met deze nieuwe tool kun je een specifieke URL van je website checken om te zien hoe Google deze URL ziet. Je kunt onder andere de laatste crawl datum, crawling of indexing fouten en de canonical URL voor die pagina zien. Verder laat het zien of een pagina succesvol geindexeerd is en of er AMP of structured data issues zijn.

Deze tool is nog aan het uitrollen, dus het kan nog enkele weken duren voor iedereen deze tool zal kunnen gebruiken. Enkele screenshots van hoe de tool eruit ziet:

Google URL inspectietool

 

Google URL inspectietool errors

Tips of reageren?

Heb je tips, ideen voor onderwerpen of wil je gewoon reageren? Laat het ons weten via hello@adwise.nl
Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23