Challenge us
menu

SEO Roundup juli 2018: Het allerlaatste nieuws en de nieuwste updates!

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Een nieuwe maand is weer begonnen en dat betekent: een nieuwe SEO roundup! In deze roundup gaan we in op de Pagespeed update van Google en de Search Quality Rating Guidelines. Maar er is meer!

Google PageSpeed Update voor mobile search ranking

Google kondigt website snelheid aan als directe rankingfactor voor mobiele websites. Hoewel Google de snelheid van een website al als ranking signaal gebruikt, was dit voornamelijk gefocust op desktop. Volgens Google treft deze speed update op dit moment alleen de langzaamste websites. Wanneer een website van precies tot de "langzaamste" behoort is nog niet duidelijk. Wl geeft Google indit artikel een aantal tools vrij om de snelheid van je website te testen.

  • Pagespeed Insights: deze tool laat zien hoe jouw website scoort op snelheid. Zie je rode cijfers en kun je wel wat hulp gebruiken bij het optimaliseren van je website snelheid? Dan kun je natuurlijk altijd contact met ons opnemen.
  • Lighthouse: een tool voor het analyseren van de kwaliteit van webpaginas. Deze tool is te gebruiken in de Google Chrome browser. Klik rechtermuisknop > Audits > Lighthouse en klik op perform an audit. Deze functionaliteit geeft je onder andere inzicht in websitesnelheid en geeft ook direct verbeterpunten aan.

Nieuwe gestructureerde data property genaamd speakable

Google heeft samengewerkt aan een nieuwe structured data specificatie voor speakable content. Hiermee is het mogelijk om content binnen een artikel zo op te maken dat de Google assistent (spraakassistent) het kan uitspreken. Hiermee probeert Google de adoptie van Google assistant bij publishers en bloggers natuurlijk te vergroten.

Op dit moment is deze functionaliteit nog in BETA en bovendien is deze functionaliteit alleen in te zetten voor websites in het Google Nieuws Uitgeverscentrum. Lees hier hoe je als website hiervoor kunt aanmelden.

Wil je meer weten over hoe en of je deel kunt nemen aan deze BETA of hoe je in het Google Nieuws Uitgeverscentrum kunt komen? Neem dan contact op met een van onze specialisten.

Google update Search Quality Rating Guidelines

Na ongeveer een jaar heeft Google haar Search Quality Rating Guidelines weer eens aangepast. De belangrijkste aanpassingen zijn op een rijtje gezet door Jennifer Slegg van Thesempost.com:

  • Het onderdeel Website Reputation is hernoemd naar Reputation of the Website or Creator of the Main Content. Waarmee ze dus lijken aan te geven dat de reputatie van degene die de content gemaakt heeft een belangrijkere rol gaat spelen in Google search.
  • Er is een nieuwe sectie genaamd Benefitial Purpose toegevoegd. Hiermee willen ze niet alleen de kwaliteit van de content beoordelen maar ook of het doel van de content toegevoegde waarde biedt.
  • Ook wordt er dieper ingegaan op wat ook wel clickbait genoemd wordt. Oftewel koppen (titles) die de lezer verleiden om door te klikken zonder dat deze inhoud van de kop wordt waargemaakt in de content. Google noemt het in haar Guidelines ook wel deceptive page purpose.

Google: Mix geen Rel=canonical en no-index signalen

John Mueller van Google heeft uitleg gegeven over het gebruik van canonical en no-index signalen. Hij geeft aan dat Google duidelijke signalen wil die consistent gebruikt worden.

When you start to confuse Google by communicating that one URL is more important than the other, but another signal says the opposite or you use the noindex to hide pages that you think are less important but want to pass that weight to other pages - it can ultimately confuse Google and come back to bite you.

Meer informatie geeft hij ook in onderstaande tweet:

Google Image Search updates verwijzende URL

Het is voor webmasters niet altijd duidelijk wat de invloed is van afbeeldingen op het binnenkomende verkeer van een website. Om dit aan te kunnen tonen gaat Google een referrer URL specifiek voor Google Images uitrollen in de komende maanden. De nieuwe referrer URL is: https://images.google.com.

Bij het gebruik van Google Analytics wordt deze nieuwe URL automatisch opgenomen.De nieuwe referrer URL heeft hetzelfde domein als de URL die gebruikt is om te zoeken in Google. Wereldwijd zal dit vaak images.google.com zijn.

Google posts komt met button voor "Nu bellen"

In Google Mijn Bedrijf kun je vanaf nu ook een call to action voor "nu bellen" instellen binnen Google Posts. Je had hierin eerder al de mogelijkheid om te kiezen uit de volgende call to actions:

  • Reserveren
  • Online bestellen
  • Bestellen
  • Meer informatie
  • Registreren
  • Aanbod bekijken

Nu is er dus ook een mogelijkheid om een "nu bellen" button toe te voegen. Google My Business neemt vervolgens het telefoonnummer over wat ingevuld staat bij de vermelding. Let op! Je hebt geen mogelijkheid om het telefoonnummer aan te passen zonder dat je het telefoonnummer van je vermelding te wijzigen.

Google Developer Tools biedt mogelijkheid om locatie voor zoeken aan te passen

Dit is een uitkomst voor bedrijven die te maken hebben met lokale zoekopdrachten. Je hebt de mogelijkheid om je locatie te simuleren in Google Chrome door middel van een sensor-tool. Je kunt een lengte- en breedtegraad instellen voor je locatie en de zoekresultaten worden afgestemd op deze locatie.

Zo werkt het:

1. Je opent Google Developer Tools. Dit doe je met de sneltoest CTRL (command op Mac) + Shift + i of je gaat naar Opties More tools Developer tools.

2. Ga binnen Google Developer Tools naar More tools en selecteer Sensors

3. Onderin opent een tabblad met Sensors met daarin de optie Geolocation. Deze staat standaard op No override. Om een andere locatie in te stellen selecteer je n van de gegeven opties of je stelt een Custom location in op basis van lengte- en breedtegraad.

4. Stel je wilt weten hoe de zoekresultaten eruit zien in Amsterdam voor de zoekopdracht Kledingwinkel. Dan voer je de lengte- en breedtegraad in en voert de zoekopdracht in. Je zoekt nu alsof je in Amsterdam bent. In ons geval ziet de zoekresultatenpagina er als volgt uit:

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23