Challenge us
menu

SEO Roundup januari 2019: Het allerlaatste nieuws en de nieuwste updates

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

De eerste maand van 2019 zit er alweer op en dat betekent dat het tijd is voor de eerste SEO round-up van 2019!

 

Google's Rich Result testing tool vernieuwd!

Google heeft de Rich Result test tool (ook wel uitgebreide resultaten genoemd) uitgebreid, waardoor je nu ook al meteen de code kunt bewerken om deze te testen. Op deze manier kun je dus meteen controleren of dat wat jij aanpast ook werkelijk effect heeft.

Hoe werkt het?
Heel simpel, in de linkerkolom waar de code weergegeven wordt, kun je de code aanpassen. Vervolgens druk je op "test uitvoeren" en zie je meteen of de aanpassing impact heeft op de Rich Results.

bron

 

 

Versnel het verwijderen van paginas uit de Google search index

Soms moet je bepaalde paginas uit Googles zoekresultaten verwijderen. Als je heel veel content moet verwijderen, kan dit erg veel tijd kosten. Volgens Googles John Mueller is er echter een manier om dit proces te versnellen, namelijk door gebruik te maken van tijdelijke sitemaps.

Als het om een aantal paginas gaat, dan kun je het best gebruik maken van de URLs verwijderen tool in Google Search Console. Maar moeten er honderden of duizenden paginas verwijderd worden uit de Google search index? Dan zul je met het gebruik van deze tool enorm veel tijd kwijt zijn. In dat geval kun je gebruik maken van tijdelijke sitemaps. Eerst zet je de paginas naar noindex of 404. Vervolgens upload je een tijdelijke sitemap met de URLs die je wilt verwijderen. Zorg er hierbij voor dat je deze URLs opslaat met de laatste wijzigingsdatum vanaf het moment waarop je ze hebt ingesteld op 404. Google krijgt een hint om naar deze paginas te kijken, omdat ze zijn veranderd. Google ziet vervolgens dat ze op noindex of 404 staan en verwijdert de URLs waarschijnlijk sneller.

Bron

 

Grote daling van CTRs in de organische zoekresultaten van Google

Rich results.. super fijn als jij deze bemachtigd hebt, maar minder fijn voor de rest die mee doet. Maar hoe fijn is het nou als je wel dat Rich Result te pakken hebt gekregen?

Wanneer zoekresultaten eruit zien zoals onderstaande afbeelding, dan wint iedereen.

 

Zien de resultaten eruit zoals onderstaande afbeelding, waarbij een van de spelers een rich snippet heeft bemachtigd, dan wint meestal alleen Google en diegene die de zoekopdracht invoert.

 

Webmasters en content marketeers winnen hierdoor een stuk minder. Door de rich snippet komen er steeds minder clicks naar de website, omdat Google het antwoord vaak al geeft in de Rich snippet zelf. De grootste daling van "no-click" zit in de mobiele zoekresultaten. In de EU zijn de organische CTRs gedaald van 45% naar 36.7%, de voorspelling is dat dit zal blijven dalen. Benieuwd wat wij hier aan kunnen doen? Neem dan contact op!

bron

 

 

Upgrade Google URL inspection tool!

Google Search Console's URL inspection tool geeft je een nog betere inzage in jouw pagina's. Je krijgt nu de mogelijkheid om voor specifieke URL's de HTTP reactie, paginabronnen, JavaScript consoleberichten en weergegeven screenshots.

Hoe werkt het?

  1. Ga naar Google Search Console en voer een specifieke URL in die je wilt bekijken en doe een live test.
  2. Klik vervolgens op "Geteste pagina bekijken". Je ziet dan precies of Google de juiste response code ziet, of dat Google deze ziet als een 404 of 301 pagina etc. Ook laten ze jouw JavaScript log zien en een screenshot hoe de pagina weergegeven wordt aan Google.

Inzage hebben in hoe Google jouw pagina ziet is zeer nuttig voor SEO specialisten en Webmasters. Soms komt het voor dat developers een pagina zo inrichten dat het niet werkt voor de Googlebot. Met deze tool kun je de issues achterhalen en sneller als actiepunten bij je developers neerleggen.

bron

 

 

Links nog steeds erg belangrijk voor je ranking

Het zal geen verrassing voor je zijn, maar ook in 2019 is er een grote samenhang tussen goede kwalitatieve links en je positie in de zoekresultaten van Google.De afgelopen jaren kwam Stone Temple Consulting al met meerdere studies over het belang van kwalitatieve links voor je Google ranking. Elk jaar werd geconcludeerd dat er een correlatie is tussen de kwalitatieve links naar de website en je positie in de zoekresultaten. Ook dit jaar is dit weer de uitkomst. Stone Temple publiceerde onlangs de 2019 versie van de studie dat een correlatie tussen links en ranking aantoont.

De totale link gegevens, bestaande uit 27000 zoekresultaten, laat een erg sterke correlatie tussen links en ranking zien:

Bron

 

 

Google laat gebruikers gerelateerde zoekgeschiedenis zien

Google is een nieuwe toepassing aan het uitrollen genaamd je gerelateerde activiteit. Deze toepassing helpt gebruikers herinneren welke websites ze bij eerdere zoekopdrachten hebben gezien en bezocht. Op dit moment is het alleen actief in het engels in de US, daarom is het voorbeeld in het engels. Als iemand bijvoorbeeld in het verleden gezocht heeft naar kooktips en op een later moment een nieuwe zoekopdracht doet over een gerelateerd onderwerp, dan laat Google je gerelateerde activiteit zien.

Deze feature is alleen van toepassing op het mobiele web en momenteel alleen nog maar in de US. Wanneer we in Nederland deze feature zullen zien, is nog niet bekend.

Bron

 

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23