SEO Roundup december 2018: Het allerlaatste nieuws en de nieuwste updates!

 

2019 is alweer van start gegaan en dat betekent dat het tijd is voor de laatste SEO round-up van 2018.

 

Google ontwikkelt nieuw Rich Result type voor Question & Answer (Q&A) pagina's

Google heeft een nieuw rich snippet result type gelanceerd voor vragen en antwoorden. Dit heeft met name veel invloed op forums en support berichten. Google geeft het beste antwoord meteen weer in de zoekresulten. Mooi voor de zoekende partij omdat deze meteen het antwoord krijgt in de zoekresultaten. Dit neemt echter ook de behoefte weg om een webpagina te bezoeken wat een bedreiging kan zijn voor de bezoekers vanuit Google organic naar fora. Fora die leven van advertentie inkomsten hebben hierdoor mogelijk minder bezoekers en daarmee ook minder advertentie inkomsten. Als je deze Rich Results wil, zul jeQ&A structured data moeten implementeren. Zie voor meer informatie de documentie van Google.

rich snippet voor Q&A

Bron 1: https://webmasters.googleblog.com/2018/12/rich-results-expands-for-question.html

Bron 2:https://developers.google.com/search/docs/data-types/qapage

 

Google rolt nieuwe 'sticky' search bar uit:

Na een aantal maanden testen rolt Google de nieuwe 'Sticky' search bar uit. De zoekbalk heeft een ander design gekregen en is nu ronder qua vormgeving, maar het grootste verschil is nog dat deze meebeweegt met je scherm. Hierdoor hoef je niet terug naar boven te scrollen om je zoekopdracht aan te passen. De nieuwe zoekbalk is alleen zichtbaar op desktop en is (nog) niet beschikbaar op mobiel.

sticky search bar google

Bron:https://searchengineland.com/google-officially-rolling-out-new-search-bar-with-sticky-header-rounded-search-bar-308943

 

Nieuws over mobile-first indexing

2 jaar geleden begon Google met het crawlen van het web met de smartphone Googlebot. Vandaag de dag wordt mobile-first indexing gebruikt voor meer dan de helft van de pagina's in de zoekresultaten wereldwijd. Is jouw website al over naar mobile-first indexing? Je wordt overgezet wanneer de tests van Google aangeven dat je website er klaar voor is. Wanneer dit zover is zal je een bericht krijgen in Google Search Console. Ook kun je het zelf checken door de server logs te bekijken. Als je website grotendeels wordt gecrawled door de Googlebot Smartphone, dan weet je dat je over bent. Het is ook handig te bekijken via de URL inspectie tool in Google Search Console. Hier zie je bijv. wanneer en door welke bot een pagina voor het laatste gecrawled is.

 

Google geeft aan dat er bij responsive websites weinig problemen zullen voorkomen, echter bij andere technieken wel. Ze zien vooral problemen bij:

  • Missende structured data op mobiele pagina's

Het is belangrijk om dezelfde structured data te gebruiken op de mobiele website als op de desktop variant. Aangezien bij mobile-first indexatie de mobiele versie gebruikt wordt voor indexatie, is het belangrijk dat hier de structured data ook aanwezig is. Anders ziet Google dit niet.

  • Missende ALT tekst op mobiele pagina's

Dit geldt ook voor de ALT teksten bij afbeeldingen.

Meer informatie valt er te lezen in de blog van Google.

 

Meerdere URL's -voor min-of-meer dezelfde content- kan leiden tot index-problemen, ondanks canonical

Bij een probleem waarbij opeens zo'n 50k product URL's uit de index verdwenen, gaf Googler John Mueller aan dat hij dat vaker had gezien bij "hard-to-understand URL-structures" waarbij "meerdere URL's dezelfde content bevatten".

Dit soort problemen zie je vaak wanneer webshops hun producten op meerdere URL's beschikbaar hebben. Bijv. zowel direct achter de root als achter de desbetreffende categorie. Probeer dit soort content dus altijd maar op n URL beschikbaar te maken.

/static/default/files/legacy/files/google-twitter-discussie-over-index-problemen

 

Google geeft best practices guide voor afbeeldingen een update

Op 5 december kondigde Google op Twitter aan dat het de best practices guide voor afbeeldingen een update heeft gegeven. Doe er je voordeel mee! Je leest de nieuwe versie hier.

google-op-twitter-over-nieuwe-best-practices-voor-afbeeldingen

 

Slechte linkjes kun je volgens Google meestal gewoon negeren

Afgelopen december kreeg Googler John Mueller de vraag of er nog een feature in Search Console komt die aangeeft aan website eigenaren of er slechte linkjes worden gelinkt naar hun website. Hierbij gaf John het antwoord: "Als we ze herkennen, kunt u ze gewoon negeren - in de meeste gevallen hoeft u niets te doen".

Dit alles zorgde nogal voor wat ophef in de SEO industrie. John Mueller heeft daardoor meer details toegevoegd over wat hij precies bedoelde:

  • De meest slechte links worden bijna altijd door SEOs zelf geplaatst en zijn zeer eenvoudig te vinden.
  • Het Disavow bestand is nog steeds nuttig voor het oplossen van handmatige acties en gemoedsrust voor negatieve SEO.
  • Bewaar het oude Disavow bestand. Het verwijderen van overbodige items is prima, maar het zal dingen niet veranderen -> bespaar die tijd voor zaken die er wel toe doen!

Dit zijn opvallende verklaringen van John Mueller aangezien wij bij Adwise zelf vaak een positief effect zien van (slechte)links toevoegen aan een Disavow. Twijfel je over de kwaliteit van je backlink profiel of wil je weten er schadelijk links naar jouw website verwijzen? Neem dan contact met ons op!

bron:https://www.seroundtable.com/google-ignore-bad-links-26817.html

 

Massale valse review aanval heeft grote gevolgen voor kleine bedrijven

De lokale SEO gemeenschap is onlangs aangevallen met duizenden nep beoordelingen die kleine bedrijven wereldwijd heeft getroffen. Vanuit 37 profielen werden er meer dan 3 miljoen nep beoordelingen geplaatst. Tegen de tijd dat Google ze ongeveer vijf dagen later verwijderde, had het gemiddelde profiel al meer dan 80.000 beoordelingen voor verschillende bedrijven achtergelaten. Wat het zo moeilijk maakte om te achterhalen welke bedrijven allemaal geraakt waren, is omdat de profielen hadden geselcteerd om hun beoordelingen te verbergen.

bron:https://searchengineland.com/massive-fake-review-attack-has-big-impact-on-small-businesses-309255