SEO Roundup augustus 2018: Het allerlaatste nieuws en de nieuwste updates!

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

De maand augustus is ten einde, tijd voor een nieuwe SEO roundup!In deze roundup o.a. informatie over de nieuwe versie van Google Search Console, de grote core algorithm update in augustus en nieuwe search results snippets. Lees hier nu alles over!

Links, Mobile Usability, and site management in the new Search Console

De nieuwe versie van Google Search Console begint steeds meer gestalte te krijgen. Vanaf 21 augustus zijn links, mobile usability en site management toegevoegd aan de nieuwe interface van Search Console.

Links

Een nieuwe functionaliteit kun je dit nauwelijks noemen. De inzichten die je hieruit kunt halen zijn zo goed als hetzelfde als de huidige Search Console. Wel zijn nu zowel interne als externe links samengevoegd waar je hier in de huidige Search Console nog twee verschillende weergaven voor hebt. De volgende inzichten kun je uit de nieuwe Search Console halen:

  • Welke URLs de meeste externe links ontvangen;
  • Welke URLs de meeste interne links ontvangen;
  • Welke anchortekst je het meest ontvangt vanuit externe links;
  • Welke websites het meeste naar jouw website linken.

Mobile Usability report

Ook de Mobile Usability functionaliteit zit al in de huidige Search Console. Maar Google heeft wel een validatie en herindexering functionaliteit toegevoegd voor als het desbetreffende probleem is opgelost.

Site & User Engagement

Vanaf nu heeft de nieuwe Search Console ook de mogelijkheid om nieuwe websites en gebruikers toe te voegen. Ook dit kan al in de huidige Search Console en ook niet meer dan vanzelfsprekend dat deze functionaliteit ook in de nieuwe Search Console zit. Deze opties zijn in te stellen via het menu instellingen of settings.

Voor meer informatie zie:
https://webmasters.googleblog.com/2018/08/links-mobile-usability-and-site.html

Google Core algorithm update

Op 1 augustus rolde Google weer eens een broad algorithm update uit. Traditiegetrouw betekent dit enorm veel speculatie in de SEO-wereld, en daar was deze update geen uitzondering op. Marie Haynes, een vooraanstaand SEO specialist uit Canada, concludeerde met haar onderzoek dat de update vooral veel impact heeft gehad op zogenaamde YMYL (Your Money or Your Life) content.

YMYL content? Wat is dat in hemelsnaam?

Your Money or Your Life content (YMYL) is content die in grote mate invloed heeft op iemands welzijn. Denk bijvoorbeeld aan content die betrekking heeft op financin, wetgeving, medische gezondheid of veiligheid. Google hecht bij dit type content nog meer waarde aan de kwaliteit van de content (Page Quality) en doet er dan ook alles aan om ervoor te zorgen dat ze in de zoekresultaten alleen content tonen die afkomstig is van websites/auteurs met een goede reputatie.

Maar hoe beoordeelt Google dan of een website/auteur een goede reputatie heeft?

In Googles eigen Search Quality Rating Guidelines geven ze bij YMYL content aan extra aandacht te schenken aan de volgende elementen:

  1. Wie heeft de content geschreven en wat is de expertise van de auteur? Specifiek voor medisch-gerelateerde content zeggen ze dat dit type content geschreven zou moeten zijn door mensen of organisaties die professionele expertise in dit vakgebied hebben. Ook geven ze aan dat dit soort content regelmatig moet worden herzien en gepdatet.
  2. Contact informatie. Websites met content waarbij betrouwbaarheid essentieel is zouden contactinformatie prominent en eenvoudig beschikbaar moeten maken.
  3. De reputatie van medisch-gerelateerde websites zou erkend moeten zijn door bepaalde beroepsgroepen.
  4. Up-to-date. Dit type content moet altijd up-to-date zijn en zou dus logischerwijs ook vaker geupdate moeten worden.

Waar Marie Haynes dus concludeert dat de update vooral impact heeft op YMYL content, gaat een andere bekende SEO goeroe, Barry Schwartz, nog iets verder in zijn beweringen. Hij stelt dat de update nog specifieker is en juist vooral websites heeft getroffen die medisch en/of gezondheid-gerelateerde content publiceren. Hij heeft deze update dan ook gebombardeerd tot de medic update.

Onderstaande grafiek uit zijn onderzoek onderstreept deze conclusie:

Heb jij het idee dat je getroffen bent door de Google Update? Neem dan contact met ons op om samen met n van onze specialisten te kijken naar de mogelijke oorzaak.

Google test met nieuwe Search Results snippets

Google is aan het testen met nieuwe Search Results Snippets voor FAQs, Vragen en antwoorden (Q&A) en How-tos. Akhil Agarwal deelde een foto op Twitter met de nieuwe snippets. De fotos zijn afkomstig uit een presentatie op een Google event in Singapore:

De nieuwe Search Results Snippets moeten ervoor zorgen dat gebruikers sneller de informatie vinden waar zij naar op zoek zijn. De nieuwe Search Snippets zijn nog in de testfase en Google opent binnenkort een interesseformulier die uitgevers en webmasters in staat stelt om mee te denken / te testen met de nieuwe formats.

De nieuwe Search Result snippets hebben met name betrekking op forums, zie bijvoorbeeld onderstaande screenshots van Glenn Gabe. Deze ontwikkeling wordt niet door iedereen als positief gezien, want door de nieuwe snippets is er in sommige gevallen geen reden meer om door te klikken naar de website.
Mobiele weergave:

Desktop weergave:

Voor webmasters die alvast in willen spelen op deze ontwikkeling kunnen structured data (Schema.org Markup) toevoegen aan hun content voor How-tos, Vragen en antwoorden (Q&A) en FAQ. Voor meer informatie over de verschillende Schema.org Markups, zie:

HowTo markup
QA page markup
FAQ markup

Google Analytics shows how to find image search traffic

Google Images is voor veel websites en webshops een belangrijke bron van verkeer. In Google Search Console kon je het verkeer voortkomend uit Google Images al inzien alleen in Google Analytics werd dit samengevoegd onder de bron Google / organic. Dit is zowel het verkeer uit Google Search als uit Google images.
Binnenkort wordt dit echter aangepast en kun je het verkeer uit Google Images terugvinden als aparte bron in Analytics.

Het kan dus zo zijn dat je straks een daling ziet in het aandeel Google / Organic als bron, maar deze sessie worden dan toegekend aan Google images / organic. Je kunt deze data straks terugvinden in Analytics onder Acquisitie Alle verkeer Bron / Medium.

Je leest meer over deze wijzigingen in de blogpost van Google.

Een guide met tips voor de meeste ideale website structuur

In een deze maand gepubliceerd artikel worden waardevolle tips gegeven voor de opbouw van je website structuur. Wanneer je structuur goed in elkaar zit levert dit een aantal SEO voordelen op:

  • Betere indexatie van paginas (vooral belangrijk voor grote websites)
  • Verbeterde rankings en meer traffic
  • Verbeterde gebruikerservaring

In zijn 1e tip satisfy user intent geeft hij aan dat een goede website structuur ervoor moet zorgen dat bezoekers zo snel mogelijk vinden wat ze willen en nodig hebben. Hiervoor dien je jezelf drie vragen te stellen:

  • Wat zoeken mensen?
  • Wat is belangrijk?
  • Wat is de relatie tussen de verschillende paginas?

En van de andere tips die hij geeft is om je structuur wat platter te maken (maar niet te plat). Een platte structuur is een structuur waar belangrijke paginas niet te ver van de homepage af zitten. Dit betekent dat het minder klikken kost om van de homepage naar de belangrijke paginas te komen.

Voor meer informatie en tips over website structuur verwijzen we je door naar het artikel van Cyrus Shepard.

Google geeft nu notificaties wanneer ze fouten constateren in migraties van http naar https

Google Search Console verstuurt nu notificaties, wanneer er fouten zijn ontstaan in een recente migratie van http naar https. Deze notificatie geeft aan dat paginas niet langer meer getoond worden in de zoekresultaten, omdat ze niet gevonden kunnen worden. De volgende Search Console melding zal worden getoond:

Google systems identified that you recently migrated your site from HTTP to HTTPS. Approximately 80% of your HTTP pages that were indexed before migration can no longer be found in either your HTTP or HTTPS site. Therefore, these pages are no longer accessible from Google search. If these pages were moved to your HTTPS site, we encourage you to help us find them and include them in Google Search.

Aangezien site migraties zelden zonder problemen verlopen, helpt Google hierbij een handje.