Remarketing via Google Analytics

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Google heeft onlangs aangekondigd dat het maken van Google AdWords Remarketing lijsten straks via Google Analytics zal verlopen.Hierdoor wordt hetmakkelijker om gebruikers te segmenteren en is het niet meer noodzakelijk om verschillende codes op de website te plaatsen.

Hoe werkt het?

Op dit moment moet je remarketing lijsten maken in de Google Adwords interface onder het tabje doelgroepen. Hierbij moet je per gemaakte lijst een nieuw stukje html code aan de website toevoegen. Via de nieuwe methode is het uitbreiden van de Google Analytics tracking code met n regel voldoende. Deze extra regel zorgt ervoor dat je direct in Google Analytics doelgroepen kunt maken voor Remarketing.

De remarketing mogelijkheden zijn te vinden bij het beheerderspaneel in Google Analytics onder het tabje remarketing lijsten. Zie onderstaande screenshot:

Google Remarketing lijst in Google Analytics

Via deze omgeving geeft Google je 4 mogelijkheden om bezoekers in remarketing lijsten in te delen:

  1. Alle bezoekers van je website.
  2. Bezoekers van een specifieke pagina.
  3. Bezoekers die een specifiek doel hebben bereikt.
  4. Bezoekers die overeenkomen met de criteria van een bezoekers segment.

Vooral met de laatste optie zijn er veel mogelijkheden bijgekomen. Omdat je in feite met bijna alle variabelen van Analytics een bezoekers segment kan indelen.Zoals: gem. tijd op site, behaalde doelen, bouncepercentage, aantal paginas bezocht, locatie en browser.

Voorbeelden

Hieronder volgen een aantal voorbeelden om remarketing effectief in zetten met deze nieuwe methode:

  • Een groep bezoekers die een specifiek product hebben bekeken maar uiteindelijk niks in het winkelwagentje hebben toegevoegd. Deze bezoekers zouden toch tot een aankoop kunnen overgaan wanneer ze via remarketing nogmaals met het product en extra informatie worden geconfronteerd.
  • Bezoekers die wel een product aan het winkelwagentje hebben toegevoegd maar die uiteindelijk niet het volledige bestelproces hebben afgerond. Deze bezoekers zouden met kortingscodes voor gratis verzending, of tijdelijke korting toch nog over kunnen gaan op een aankoop.
  • Bezoekers die interesse in je producten hebben getoond, en die uiteindelijk ook tot aankoop zijn overgegaan. Deze bezoekers zou je andere producten kunnen cross- sellen waar ze wellicht ook in genteresseerd zijn.

Wij zijn erg benieuwd naar jullie mening over deze verandering. Heb je zelf ook suggesties om effectieve remarketing lijsten op te bouwen, laat dan hieronder je reactie achter!

Wil je meer weten over deze wijziging of ben je benieuwd hoe Remarketing voor jouw website efficint kan worden ingezet? Neem dan vrijblijvend contact op met n van onze Google AdWords specialisten.