Challenge us
menu

Ontwikkelingen in eRecruitment: Indeed wint terrein en social is onmisbaar

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Om de juiste match voor een vacature te vinden, moet een recruiter inspelen op het veranderende (media)gedrag van een werkzoekende. Uit onderzoek van Intelligence Group is gebleken dat Indeed het favoriete kanaal voor werkzoekenden is. Hoe bereik je als recruiter zowel de actief als latent werkzoekenden om jouw vacature zo goed mogelijk te vervullen?

Indeed wint terrein ten opzichte van traditionele vacaturesites

Alleen in Nederland zijn er al ruim 10.000 partijen die vacatures aanbieden van meerdere werkgevers. Intelligence Group heeft onder de Nederlandse beroepsbevolking onderzoek gedaan naar het favoriete orintatiekanaal bij de zoektocht naar een baan. De top 3 wordt gevormd door: Indeed (16%), LinkedIn (12,7%) en Nationale Vacaturebank (9,3%). Indeed wint hierbij terrein ten opzichte van andere partijen. Het belang van met name traditionele vacaturesites is gedaald.

Opvallend is dat Indeed niet alleen de eerste positie inneemt, het online platform groeit ook uit tot marktleider in Nederland. Het lijkt erop dat er op de arbeidsmarkt een winner-takes-it-all opstaat. Maar het is voor Indeed te vroeg om te juichen, omdat Facebook en LinkedIn in 2017 hun positie willen verbeteren. Facebook met een vacaturefunctionaliteit en LinkedIn met een redesign. De strijd is nog niet gestreden, zeker als Facebook zich sterker gaat profileren als vacatureplatform aldus Geert-Jan Waasdorp, directeur Intelligence Group.

Indeed dashboard

Indeed, de zoekmachine onder de vacaturesites

Werkzoekenden kiezen voor sociale- en niche websites

Monsterboard, Werk.nl (site van het UWV) en Intermediair zien het marktaandeel als sneeuw voor de zon verdwijnen. Werkzoekenden verkiezen tegenwoordig de sociale- en niche websites boven de traditionele vacaturesites. Indeed wordt gezien als de zoekmachine van de vacaturesites en is daarom voor veel werkzoekenden het beginpunt. Andere jobboards kopen kopen zelfs advertentieruimte in om via Indeed hun vacature te boosten. Naast Indeed maken ook de sites die zich richten op een niche een sterke groei door. De nichesites krijgen een steeds grotere naamsbekendheid binnen hun branche. Dit is onder andere te danken aan samenwerkingen binnen hun branche en het uitbrengen van vak gerelateerd nieuws op opiniepaginas.

Wanneer zoeken mensen naar een (andere) baan?

Mensen gaan op zoek naar werk wanneer ze genspireerd raken door nieuwe impulsen en kansen f ontevreden zijn met hun huidige baan. Uit onderzoek is gebleken dat 74% van de mensen actief op zoek is naar een baan of ervoor open staat (Harris Poll, Indeed). Hiervan is het grootste deel: 80%, passief op zoek. Zelfs wanneer ze net een nieuwe baan zijn gestart. De actief werkzoekenden bereik je snel een eenvoudig via vacaturesites. Maar hoe bereik je de grote groep van passief werkzoekenden?

Kruip als recruiter in de huid van een marketeer

Een prangende vraag voor een recruiter is: hoe bereik ik de juiste personen voor mijn vacature(s)? De reis die een werkzoekende bewandeld is eigenlijk hetzelfde als de reis die je aflegt bij de aankoop van een product. De candidate journey bestaat uit vijf fases: attention, interest, desire, action en engagement. Een kandidaat laat zich inspireren voor een volgende stap in zijn/haar carrire. Vervolgens verdiept hij/zij zich in de mogelijke vacatures en organisaties. Daarna worden de voor-, en nadelen van een overstap tegen elkaar afgewogen om uiteindelijk tot actie (sollicitatie) over te gaan. Het is belangrijk dat een recruiter bij iedere fase in de candidate journey inspeelt op de juiste informatiebehoefte via de juiste kanalen. Met als doel de perfecte match te vinden.

Candidate Journey Adwise

De vijf fases binnen de candidate journey

Verschil tussen actief en latent werkzoekenden

Actief werkzoekenden hebben een ander mediagedrag dan latent werkzoekenden. De actief werkzoekenden zijn actief op bijvoorbeeld vacaturesites. Terwijl latent werkzoekenden hun reguliere mediagedrag vertonen. De latent werkzoekenden zijn niet op zoek naar werk, dus deze groep bereik je niet via vacaturesites. Deze groep is vele malen groter dan de groep van actief werkzoekenden. Het is dus interessant om je ook op deze groep te richten. De latent werkzoekenden bereik je via kanalen waar zij al aanwezig zijn. Denk hierbij aan social media kanalen, nieuwssites of branche gerelateerde opiniesites.

eRecruitment in jouw strategie?

Hoe toekomstbestendig is jouw recruitment strategie? Wil je op de hoogte blijven van de trends en ontwikkelingen binnen de candidate journey? Of wil je samen met ons sparren over het inspelen op de verschillende fases binnen jouw candidate journey? Neem dan contact met ons op!

Emerce100 Beste Fullservice Digital Agency '24

Beste Fullservice Digital Agency '24