Not provided data in Google Analytics achterhalen

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Vorig jaar besloot Google om gebruik te maken van een beveiligde SSL verbindingvoor ingelogde gebruikers. Daardoor worden zoektermen in Google Analytics sinds oktober 2011 al niet meer gelogd van bezoekers die viahttps://www.google.nl op sites terecht komen. Toch is het mogelijk om wat informatie terug te winnen dat verloren lijkt te zijn.

Het is al sinds oktober 2011 dat ingelogde gebruikers googlenvia een https-verbinding. Sindsdien stijgt het aantal bezoekers waarvan de zoekterm onbekend is waarmee ze uw site gevonden hebben. In plaats van de onbekende zoektermen laat Google Analytics Not provided zien. Hoewel het niet mogelijk is om de exacte term te achterhalen is het wel mogelijk om de landingpaginas te achterhalen waar bezoekers via een https-verbinding op binnengekomen zijn.

Hierbij een voor en na scenario.

Not provided

Vele verschillende zoekacties die allen worden weergegeven onder not provided. Ook vele conversies worden zo op n hoopje gegooid.

Not Provided

De oplossing

Wat eens allemaal onder Not provided was, is door een filter in te stellen opgesplitst in de landingpaginas waar de bezoeker op gekomen is via een onbekende zoekterm. Daardoor zijn conversies nu wel aan landingpaginas toe te schrijven waarvan de zoekterm niet bekend is waarop de bezoeker is binnengekomen.

URL van not provided data achterhalen

De oplossing toepassen

  • Klik rechts bovenin het scherm op Beheerder
  • Ga naar: Profielen Filters + Nieuw Filter

 

Filter instellen

 

Op het volgende scherm gaan we het filter aanmaken.

  • Maak een nieuwe filter aan door Nieuw te kiezen
  • Benoem het filter onder Filternaam.
  • Filtertype: Aangepast filter Geavanceerd
  • Veld A: Campagneterm
    Waarde: (.not provided.)
  • Veld B: Aanvraag-URI
    Waarde: (.*)
  • Uitvoeren naar -> Samenstellen: Campagneterm
    Waarde: np - $B1
    np staat voor not provided
    - is het scheidingsteken
    en $B1 haalt de url op.
  • Veld A is vereist: Ja
  • Veld B is vereist: Ja
  • Uitvoerveld overschrijven: Ja
  • Hoofdlettergevoelig: Nee
  • Opslaan

Filter instellen

Het filter werkt niet met terugkerende kracht. Dat betekent dat het filter alleen werkt bij toekomstige bezoeken. Het kan even duren voordat het resultaat zichbaar wordt in Google Analytics. Het filter hebben wij op een aantal websites vorig jaar al toegepast. We zullen dit in de loop der tijd uitrollen voor meer klanten.

Auteur: Ruben Remy