Not provided data in Google Analytics achterhalen

Vorig jaar besloot Google om gebruik te maken van een beveiligde SSL verbinding voor ingelogde gebruikers. Daardoor worden zoektermen in Google Analytics sinds oktober 2011 al niet meer gelogd van bezoekers die via https://www.google.nl op sites terecht komen. Toch is het mogelijk om wat informatie terug te winnen dat verloren lijkt te zijn.

Het is al sinds oktober 2011 dat ingelogde gebruikers googleën via een https-verbinding. Sindsdien stijgt het  aantal bezoekers waarvan de zoekterm onbekend is waarmee ze uw site gevonden hebben. In plaats van de onbekende zoektermen laat Google Analytics “Not provided” zien. Hoewel het niet mogelijk is om de exacte term te achterhalen is het wel mogelijk om de landingpagina’s te achterhalen waar bezoekers via een https-verbinding op binnengekomen zijn.

Hierbij een voor en na scenario.

Not provided

Vele verschillende zoekacties die allen worden weergegeven onder “not provided”. Ook vele conversies worden zo op één hoopje gegooid.

Not Provided

De oplossing

Wat eens allemaal onder  “Not provided” was, is door een filter in te stellen opgesplitst in de landingpagina’s waar de bezoeker op gekomen is via een onbekende zoekterm. Daardoor zijn conversies nu wel aan landingpagina’s toe te schrijven waarvan de zoekterm niet bekend is waarop de bezoeker is binnengekomen.

URL van not provided data achterhalen

De oplossing toepassen

  • Klik rechts bovenin het scherm op “Beheerder”
  • Ga naar: Profielen » Filters » + Nieuw Filter

 

Filter instellen

 

Op het volgende scherm gaan we het filter aanmaken.

  • Maak een nieuwe filter aan door “Nieuw” te kiezen
  • Benoem het filter onder “Filternaam”.
  • Filtertype: Aangepast filter » Geavanceerd
  • Veld A: Campagneterm
    Waarde: (.not provided.)
  • Veld B: Aanvraag-URI
    Waarde: (.*)
  • Uitvoeren naar -> Samenstellen: Campagneterm
    Waarde: np - $B1
    np staat voor not provided
    - is het scheidingsteken
    en $B1 haalt de url op.
  • Veld A is vereist: Ja
  • Veld B is vereist: Ja
  • Uitvoerveld overschrijven: Ja
  • Hoofdlettergevoelig: Nee
  • Opslaan

Filter instellen

Het filter werkt niet met terugkerende kracht. Dat betekent dat het filter alleen werkt bij toekomstige bezoeken. Het kan even duren voordat het resultaat zichbaar wordt in Google Analytics. Het filter hebben wij op een aantal websites vorig jaar al toegepast. We zullen dit in de loop der tijd uitrollen voor meer klanten. 

Auteur: Ruben Remy

Deel deze blog!

Geïnspireerd geraakt?

Geïnspireerd geraakt?

Spar vrijblijvend met een internetmarketing adviseur of specialist. 
We delen onze expertise graag met je!

Spar met ons verder!

Klanten over ons

Patricia Oschatz van Fintessa

Een professioneel bureau met een deskundig en daadkrachtig team dat meedenkt en adequaat de voortgang van lopende projecten oppakt.

Patricia Oschatz
Fintessa
Review van Fintessa over Fintessa

Certificeringen

Samen succesvol business ambities realiseren
#FUN #Passie #TOONAANGEVENDE EXPERTISE ADWISE.NL