Challenge us
menu

Nieuwe wetgeving voor webshops vanaf december 2013

Je bekijkt op dit moment een oudere story. De inhoud hiervan kan verouderd zijn. Bekijk hier onze laatste stories
 

Een webshop moet aan verschillende wetten en regels voldoen. De Europese Unie heeft nieuwe wetten aangenomen die uiterlijk in december 2013 in de Nederlandse wet doorgevoerd zullen worden.Webshops hebben vervolgens 6 maanden (tot juni 2014)de tijd om aan de nieuwe wetten en regels te voldoen. Het niet opvolgen van de nieuwe regels en wetten voor webshops kan uiteindelijk resulteren in een boete. Deze aanpassing in de huidige regels moet het voor de consument eenvoudiger maken om te kunnen bestellen in een ander EU-land.

Wat gaat er veranderen?

Er zijn verschillende regels die gaan veranderen. Voor de meeste webshops zal dit gevolgen hebben. Hieronder hebben we voor u de belangrijkste wetswijzigingen op een rijtje gezet. Indien u alle richtlijnen wil doornemen kunt u denieuwe wetgeving hier bekijken.

Herroepingsrecht

Op dit moment is het voor consumenten mogelijk om binnen 7 werkdagen na de aankoop, de aankoop te annuleren. Vanaf het moment dat de nieuwe wet ingaat, wordt deze termijn 14 werkdagen. Deze nieuwe regel zal voor de meeste webshops niet veel gevolgen hebben omdat vaak al 14 werkdagen gehanteerd wordt. Uitzondering op deze regel geldt voor op maat gemaakte producten, enkele voorbeelden hiervan zijn: bloemen, tijdschriften, kranten en downloadbare producten.

Indien de consument de aankoop annuleert is de webshop verplicht het gehele aankoopbedrag inclusief de verzendkosten terug te betalen. Wanneer de consument heeft gekozen voor een duurdere verzendmethode dan de standaard verzending is het voldoende om de kosten van de standaard verzendmethode te vergoeden. De kosten voor het terugsturen van de product(en) is/zijn voor de klant zelf, mits de website een indicatie van de retourkosten heeft vermeldt op de website.

Betalingsverplichting

Zodra de nieuwe wet van kracht gaat moet de webshop de consument kenbaar maken dat er een product of dienst besteld wordt waar een betalingsverplichting aan verbonden is. Indien het plaatsen van een bestelling inhoudt dat een button moet worden aangeklikt, moet de button op een goed leesbare wijze aangemerkt worden met de woorden bestelling met betalingsverplichting of van gelijke strekking. Dit klinkt overbodig, omdat het logisch lijkt dat je bij het bestellen van een product een betalingsverplichting hebt. Toch kan de klant de overeenkomst ontbinden als dit niet kenbaar wordt gemaakt. In een ander blogbericht wordt dieper ingegaan over mogelijke alternatieven voor de nieuwe bestelknop.

Geld terug na retourzending

Het is momenteel verplicht om binnen 30 dagen geld terug te storten op de rekening van de klant zodra de producten zijn geretourneerd. Vanaf december moet het geld binnen 14 dagen teruggestort zijn.

Levering binnen 30 dagen

Webshops worden verplicht producten binnen 30 dagen na bestelling te leveren. Hier mag alleen vanaf worden geweken als de koper expliciet toestemming geeft voor een langere levertijd. Als de leveringstermijn wordt overschreden heeft de koper het recht de bestelling te annuleren.

Garantie

De klant moet goed worden genformeerd over de wettelijke garantietermijn. De overheid heeft voor producten vastgesteld wat de minimale wettelijke garantie is, voor mobiele telefoons is dit bijvoorbeeld 2 jaar.

Klachtenprocedure

Klanten moeten door de webshops duidelijk worden genformeerd over de klachtenprocedure die gehanteerd wordt.

Waarom zijn er nieuwe regels voor webwinkels?

De Europese Unie wil de verschillen tussen de webshops in de lidstaten verminderen. Dankzij de nieuwe regels wordt het voor de consument toegankelijker producten en of diensten te bestellen in webshops uit andere EU-lidstaten. Er is voor de consument meer duidelijkheid omdat er vanaf december standaard regels komen die de webshops in alle EU-lidstaten moeten gaan volgen.

Benieuwd hoe ingrijpend de regels voor uw webwinkel zijn? Of heeft u specifieke vragen over de regelgeving voor webshops? Neem dan gerustcontact op met een van onze specialisten.

Emerce100 #1-3 Digital agency '21 '22 '23

#1-3 Digital agency '21 '22 '23